Korg Kronos

ok, dat is crap...

klopt, piano spelen op een kronos rh3 keyboard staat garant voor 1 grote teleurstelling zoals ze het nu opleveren. Ik doe dat dus ook nooit op dit moment. Dan gebruik ik een ander keyboard ervoor. Bizar, maar het is niet anders totdat korg wat van zich laat horen.

Veel vervelender vind ik dat Korg zegt dat het maar 1 procent van de keyboards betreft. Dat zou inhouden dat het toch praktisch niet mag voorkomen. Helaas is dat in de praktijk niet zo. Het is de ene dag ook erger dan de andere. Zo had ik de eerste weken geen enkel probleem, daarna sporadisch, nu is het meestal onspeelbaar. Maar soms start ik op, en dan doet die het best redelijk.

Ik blijf dat echt 1 van de grootste fouten vinden van korg. Als je een high end workstation in de markt zet die zo enorm goed is kwa sound en mogelijkheden in die prijsklasse, dan mag je gewoon niet beknibbelen op goedkope onderdelen. Zoals die FAN, dat is in de huidige tijden gewoon absoluut onacceptabel voor een muziekinstrument. Als ze 5 euro per verkocht exemplaar meer hadden uitgegeven had je gewoon een muisstille kronos gehad.

Dat RH3 keyboard is helemaal een aanfluiting. Zeker als je het ontkennende gedrag erbij optelt en het feit dat ze complete radiostilte hanteren over een oplossing ervoor.

Maar goed, nu hun imago is behoorlijk aangetast nu, dit probleem is nu bij iedereen wel zo'n beetje bekend. En het feit dat ze er niets over zeggen hoever ze met een oplossing zijn maakt het dat je toch wel een enorme daredevil moet zijn om op dit moment een rh3 keyboard aan te schaffen.

Vanochtend heb ik contact gehad met een verkoper in een muziek instrumenten winkel. Ik sta op het punt een Kronos 73 aan te schaffen, maar wil wachten totdat Korg is gekomen met een oplossing voor het hele RH3 debacle.

De verkoper heeft vervolgens contact gehad met een Korg vertegenwoordiger. Deze gaf (net als in de officiele Korg verklaring) aan dat het om slechts een enkel klavier gaat dat problemen heeft. Mocht het echter voorkomen dat er problemen zijn met het klavier, dan wordt uiteraard de Kronos probleemloos omgeruild voor een ander exemplaar.

Tevens gaf de vertegenwoordiger aan dat de Korg technici het probleem niet kunnen reproduceren. Dat maakt het bieden van een oplossing moeilijk!

Voorlopig wacht ik nog even af!

De verkoper heeft vervolgens contact gehad met een Korg vertegenwoordiger. Deze gaf (net als in de officiele Korg verklaring) aan dat het om slechts een enkel klavier gaat dat problemen heeft. Mocht het echter voorkomen dat er problemen zijn met het klavier, dan wordt uiteraard de Kronos probleemloos omgeruild voor een ander exemplaar.

Dat zeggen ze inderdaad, maar nu de praktijk als je er 1 gekocht hebt.

De kronos kan niet gerepareerd worden op dit moment. Heb het geprobeerd en wordt niet voor reparatie geaccepteerd.

Omruilen voor een werkend exemplaar. Zou ik graag willen maar doen ze ook niet. (dat zou jou winkel dan moeten doen denk ik als service).

Als je besluit die gok te nemen, dan zou ik zwart op wit laten vastleggen dat je kronos kosteloos wordt omgeruild als het probleem zich binnen een half jaar voordoet. En dat daarna die half jaar omruilgarantie opnieuw ingaat op je 2e kronos, en zo door totdat je ooit een werkend exemplaar krijgt.

Overigens heb ik meerdere rh3 kronossen geprobeerd en op alle kon ik het probleem reproduceren. Best wel vreemd als het zo weinig voorkomt lijkt me.

Dat ze het zelf niet kunnen reproduceren is niet waar. Er is een officieel statement van Korg dat ze op de hoogte zijn van het probleem en het probleem zelf ook geconstateerd hebben op enkele kronossen.

Kijk voor mij is het heel simpel, als korg officieel blijft ontkennen dat er een probleem is, dan vraag ik me af, waarom is mijn rh3 keyboard dan niet vervangen door 1 van de werkende uit die 99 procent die wel werken? Of waarom ruilen ze mijn kronos niet om voor een werkende? Dat kan maar 1 antwoord zijn: er is geen oplossing en ik ben toch al klant van de kronos club.

de product manager van Korg heeft weer een officiele verklaring afgelegd op het korgforum over de status van het RH3 keyboard

RichF schreef:
Hi everyone,

Thanks for your patience. Again, I'm posting this on behalf of Korg Inc.:

We have been hard at work investigating the small percentage of Kronos 73 and 88 users who are experiencing a double-triggering issue. We are pleased to announce that we have successfully tested a solution, and we will be including this adjustment in future Kronos production. We will continue our analysis, but we would like to make this solution available to users who are affected. Please contact your local Korg distributor if you are experiencing this behavior, and please also note that there is no benefit for this solution being applied if your Kronos 73 or 88 is not one of the small percentage that is exhibiting this issue.

Thanks,
-Rich

Het is wederom weer extreem vaag wat die zegt, maar het lijkt een beetje op damage control nu vlak voor de NAMM. Maakt verder ook niet uit, want de belangrijkste zin is: dat ze een oplossing hebben voor die paar mensen die er last van hebben. Deze paar mensen mogen contact opnemen met de distributeur (goed dat is zinloos, die reageren toch niet), maar dat mag de winkel dan mooi oplossen :)

Dus hoewel ze verder gaan onderzoeken? is er een oplossing beschikbaar zegt hij. Dus we gaan het proberen om deze fix daadwerkelijk te krijgen.

ha, voor mij geen 73-versie dus! Mij te link. Scheelt me ook nog eens 400 e'tjes.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in hoe je KARMA programmeert heb ik 2 tutorials online staan nu waarin eerst de absolute basis wordt uitgelegd en vervolgens wordt er uitgelegd hoe je met Clusters kan omgaan (clusters zijn groepen van noten).

Als je deze 2 videotutorials volgt zou je in basis genoeg moeten weten om het principe van hoe KARMA is opgezet te kunnen doorgronden met behulp van de handleiding. De eerste video is erg eenvoudig, de 2e is al iets ingewikkelder maar als je de video regelmatig even pauzeert en doet wat op het scherm staat dan is het te doen.

Ik hoop dat de kronos bezitters er iets aan hebben. Overigens kunnen Korg M3 bezitters ook het nodige uithalen aangezien KARMA ongewijzigd is in de M3.

KARMA Introductie: Monophonic Arpeggiators

KARMA Clusters: Polyphonic Arpeggiators

joo ga ze bekijken, ik moet zeggen dat de meeste karma presets mij NIET bevallen.
het hakt en puft er maar wat op los, totaal niet mijn smaak.

joo ga ze bekijken, ik moet zeggen dat de meeste karma presets mij NIET bevallen.
het hakt en puft er maar wat op los, totaal niet mijn smaak.

klopt, default krijg je een brei noten om je oren die gewoon te veel is. En meestal is alles ook nog in 16th notes dus enorm vol. Maar daarom kun je dat herprogrammeren. Dat zou je moeten kunnen na deze 2 tutorials door veel te oefenen.

Misschien is het al aan bod gekomen en heb ik dat gemist (topic is zo lang ondertussen), maar is het nou mogelijk bij de Kronos om "pattern based" te werken ? Zeg maar zoals op een MPC of in fruityloops, dat je meerdere patterns maakt en die in "song mode" aan elkaar rijgt.

Goeie tutorial Quifster, heb hem doorlopen en is helemaal duidelijk. Trouwens een geweldige sound die ik nu uit de Kronos krijg na freaken met jouw opzet. Weet niet meer hoe ik dit bereikt heb, maar de bas bevalt me super :)

Misschien is het al aan bod gekomen en heb ik dat gemist (topic is zo lang ondertussen), maar is het nou mogelijk bij de Kronos om "pattern based" te werken ? Zeg maar zoals op een MPC of in fruityloops, dat je meerdere patterns maakt en die in "song mode" aan elkaar rijgt.

Nee dat kan niet echt, als je zoiets wilt dan is een motif XF workstation meer iets voor je, daar kan dat wel mee.

Wat wel kan op een kronos is patterns maken in je sequencer op 1 spoor en die aan 1 noot koppelen. Dan kun je je setup bouwen door verschillende noten te combineren. Maar zo mooi als op de Motif waar je gewoon patterns bestaande uit maximaal 16 sporen kan koppelen of activeren is het zeker niet.

Goeie tutorial Quifster, heb hem doorlopen en is helemaal duidelijk. Trouwens een geweldige sound die ik nu uit de Kronos krijg na freaken met jouw opzet. Weet niet meer hoe ik dit bereikt heb, maar de bas bevalt me super :)

ja, dat maken van eigen sounds kan erg indrukwekkende resultaten opleveren. Nu heb je alleen maar een default sound een beetje aangepast door het toevoegen van wat extra FM Modulatie en de drive van die sound te verhogen (beetje oversturen dus). Maar als je echt de engines zelf induikt dan wordt het helemaal feest.

Ik zelf ben nu helemaal into vector synthese, vooral die geprogrammeerde vector movements vind ik zo ongelooflijk gaaf. Je kunt per stap instellen hoe snel die erheen moet vallen, met welke curve en hoe lang die op een stap moet blijven staan. Sounds komen compleet tot leven op die manier, echt te gek gewoon.

Het mooie is dat sinds 1.5 die movement ook daadwerkelijk opgeslagen worden als je saved. Dat werkte voor die tijd niet namelijk, maar nu dus wel. Helemaal als je combi's maakt waarin je motion pads maakt dan kun je gewoon op 16 sporen onafhankelijke vector movement patronen maken die allemaal iets anders kunnen doen. Als je dan op 1 combi speelt krijg je echt mooie bewegende sounds.

Een leuke truuk is dan bijvoorbeeld: 2 padjes in 1 combi zetten. Padje 1 zet je een vector movement patroon op die bijvoorbeeld tussen FM, cutoff en resonance varieert. Padje 2 geef je een lange attack en zet je de timbre delay parameter op 1 full measure. Dat houdt in dat padje 2 altijd 1 volledige maat wacht met het voorbrengen van geluid. Je hebt dan al je bewegende pad van 1, en dan plots na 1 maat komt er heel langzaam een 2e pad sound bij in. Als je daar dan een compleet ander vector movement patroon op zet loopt dat zo mooi in elkaar over dat je blijft spelen :D

echt een geweldige synth vind ik het :)

Bericht terug gehad van Voerman, nadat ik ze had verzocht om meer info over het RH3 probleem:

Geachte Rick,

We zullen contact met uw dealer opnemen om te kijken wanneer de modificatie eventueel kan plaatsvinden. Zowiezo zal uw Kronos dan eventjes terug naar uw dealer moeten.

Muzikale groeten, Kris Vanlommel.
Voerman Amersfoort b.v.
Dat gaat erop lijken. Nog niets concreets, maar ik verwacht dat we op korte termijn meer gaan horen.

De Kronos klinkt toch lekkerder dan een Motif imho, stuk eeh frisser ofzo.
Die EP's zijn echt sparkling...supernice, maar das smaak natuurlijk.

Smaak inderdaad, maar ik ben het met je eens. Ik vind de Kronos nog beter klinken dan mijn Motif XS (heb de XF nooit beluisterd, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen), maar dat is al een heel erg groot compliment, aangezien ik de Motif geluiden ook fantastisch vind. Veel beter dan dat blikkerige geluid van de Roland Fantom G die ik ook heb gehad
Mening, persoonlijk, smaak, mensen, geen ruzies AUB :P

Bericht terug gehad van Voerman, nadat ik ze had verzocht om meer info over het RH3 probleem:

Dat gaat erop lijken. Nog niets concreets, maar ik verwacht dat we op korte termijn meer gaan horen.
helemaal top, dan lijkt het erop inderdaad dat ze dit probleem in 1 keer gaan fixen voor alle klanten bij iedere dealer apart.

dat zou een perfecte oplossing zijn dan.

Back