Korg Kronos

Graag gedaan hoor.

Oeps, IC 007, Birds in the kalimba, is bij mij al lang overschreven. :D
Waarschijnlijk vervangen door wat programs uit de Gm bank.

Nou ja, zo heeft iedereen weer zijn favorieten in de Kronos. ;)

8>

Korg begint nu op stoom te komen met officiele sound expansion libraries voor de Kronos.

Er zijn er weer 2 bekend gemaakt die eind maart en april uitkomen:

- EXS 13 Jazz drum addon for the existing jazz drum library in the Kronos
date: end of March, price: 249$

- EXS 11 "Legendary Strings"
date: end of April, price: 299$

Ik moet wel zeggen dat de prijzen pittig zijn voor deze expansions. Bij de Bösendorfer had ik er wel begrip voor, maar voor een jazz drum expansion 250 dollar vragen vind ik toch wel aan de hoge kant.

Maar goed, voor de liefhebber is het natuurlijk mooi dat er nieuwe expansions aankomen.

Ze mogen het altijd vragen natuurlijk...

Maar voor een paar samples extra zo'n hoog bedrag vragen...

Dan moet je wel lef hebben. :frons:

Op deze Expansion uitbreidingen van de Kronos,
zal ik in ieder geval niet ingaan.

Het houdt natuurlijk wel een keer op.

8>

Op deze Expansion uitbreidingen van de Kronos,
zal ik in ieder geval niet ingaan.

+1

Mij te duur, ze mogen het vragen natuurlijk
Een €60 voor een top soundpack zou het maximum zijn voor mij, dus ik koop zelden wat. heb dat eigelijk toch nietr nodig :L

Ik heb er nog eens naar geluisterd.
Zoals die jongen er op speelt, klinkt het geweldig.
Vooral zoals ie op die piano te keer gaat.

Wat een metamorfose, van een hakkelende presentator,
naar een virtuoze pianist...

Ik moet zeggen op Korg.com gekeken, er zitten gelukkig nog een aantal expansions bij, die je de kop nog niet kosten. 50 dollar of zo, dan is het nog leuk...

Ik ga eerst nog maar eens rustig verder met het tweaken...
Wie weet over een poosje... nog maar eens kijken.

8>

interessant filmpje van de musikmesse vandaag over de kronos, waarin gezegd wordt dat binnen 2 a 3 weken OS firmware 1.6 plus de bijbehorende editor voor op je computer uitkomt.

Hoi Quifster,

Dat zou mooi zijn. Ik krijg nu wat meer tijd om me met de Kronos bezig te gaan houden en dan lijkt me zo'n editor erg handig.

Bedankt voor de tip.

Wat me opvalt ; geen woord over het keybed probleem .
Want ja you tube staat er nog altijd vol mee .
Ik kreeg vandaag nog mail van iemand die de kronos weg had gestuurd voor het vervangen van het keybed .
kreeg van de winkel zolang een kronos als tijdelijke vervanging ,ja en wat denk je .........het zelfde probleem .
Wel jammer dus op de stock bij korg ,zit ook nog geen nieuw keybed op .jammer ....
Ik hoop dat ik die ellende niet krijg als ik mijn kronos krijg ..
Groetjes Rebelfrosty

Hoi Winand,

Ja, dat hoop ik ook voor je, dat je dat gezeur met zo'n keybed vervangen, bespaard blijft. :)

Eigenlijk zou Korg alle toetsenborden van te voren moeten testen. Om zodoende de rotte appelen eruit te halen. Maar daar is hier geen sprake van.
In dit geval is de klant de tester, als het keyboard nieuw uit de doos komt. De klant is bij Korg het proefkonijn. Dat is geen prettige conclusie...
Maar ja, daar dient de garantie-termijn voor.
We hopen allemaal natuurlijk wel, dat we die garantie niet nodig zullen hebben, en vooral niet binnen zo'n superkorte termijn...

Dus als je het zo ziet zijn we eigenlijk als eerste kopers bij een nieuw produkt altijd al het proefkonijn. Maar dit soort grove fouten zijn denk ik, toch wel heel zeldzaam hoor. Dat er een geheel nieuw keybed voor moest worden gefabriceerd. Dat kost Korg volgens mij echt handen vol geld.
Zouden er al koppen zijn gevallen binnen de hogere Korg-hiërarchie, vraag ik me af? :frons:

8>

OS 1.6 + editor zou mooi zijn. Rich had al wat hints gegeven naar een nieuwe OS met - quote - 'nieuwe functies waarvan ik denk dat jullie ze wel kunnen waarderen'
Over het keybed probleem: Korg heeft nooit het probleem zo duidelijk officieel erkend (vind ik vreemd), maar je kunt niet zeggen dat ze geen oplossing hebben. Het heeft even geduurd, maar een heel keybed vervangen bij diegenen die aangeven dat hun versie niet goed functioneert is wel service die ver gaat (hoewel een koper er gewoon recht op heeft).
Aan de soundpacks ga ik nog niet beginnen, maar dat heeft niets te maken met kosten. Ik ken de K nog lang niet goed genoeg om te beslissen of ik ze nodig heb of niet.

Overigens worstel ik nog met een makkelijke manier om een clicktrack weg te sturen naar output 3+4. Routing zal wel gaan, maar voor clicktrack heb ik nog geen alternatief gevonden dan de drumtrack als click programmeren (tenminste, zelfs dat is me nog niet gelukt :P).. Ik ben nog niet thuis in de Korg UI, zal er ook wel mee te maken hebben dat ik Yamaha gebruiker ben en roland gebruiker was. Waarom heeft het ding dan ook 10.000 functies :P

Gaaf filmpje, al ben ik trouwens nog steeds niet overtuigd door de Austrian Grand.. Vind de German nog steeds heel erg goed, zeker wanneer je'm wat donkerder maakt en wat stereo reverb geeft. Schitterend vol geluid. Speakers goed hard en ieder detail is te horen. Vind ik over het hele bereik heel erg goed klinken. Die gozer speelt goed, maar virtuoos.. Ghehe laat ik niet de hater gaan uithangen :P

/jick moet eerst zelf weer eens wat online gaan zetten. Jammer dat er binnenkort eerst verhuisd moet worden :P

Ik ben het op dit punt wel met je eens Jick.
De German Grand, heeft als je hem wat donkerder maakt, wat mij betreft nog een veels te mooie klank, om hem nu al te gaan vervangen voor de Austrian piano expansion.

Ik moet eerst maar eens uitgetweaked zijn.
Dan zal ik kijken naar het behaalde resultaat, of de aanwezige klankbibliotheek dus op zich voldoende is.

En misschien overweeg ik dan ook nog een uitbreiding van m'n geheugen.
Want dat moet er bij mij ook nog in. Maar Korg hoeft met deze gehanteerde prijzen niet te denken, dat ze veel van dit soort expansions aan me kwijt raken. Want het is echt veel te duur.
Misschien proberen ze het verlies op de dure Kronosreparaties een beetje goed te maken... :D

8>

Trouwens,

Die Karo sample expansions, ook verkrijgbaar bij dezelfde site,
zijn ook bepaald niet goedkoop.

Maar eerlijk is eerlijk, zo heb je bijvoorbeeld die Karo EXs50 Symphonic library. Ik heb daar die paar demo's van beluisterd.
Ze klinken volgens mij beter dan de standaard strings in de Kronos.
Maar dat valt niet mee, om dat vast te stellen, via mijn pc monitor-luidsprekers.

Maar yes, ook al weer 250 dollar. :frons:
Dan heb je wel direct ook bijna alle extra banken vol, van de vorige update. En zo is er nog veel meer aan expansions te verkrijgen.
Maar als je van plan bent deze expansions te gaan sparen, kun je de portemonnee wel blijven omkeren. ;)

Slimme jongens daar bij Korg.
Mooie handel... :D

8>

Ik moet maar eens m'n OS uidaten naar 1.5, als ik het goed voor heb dan heb je al extra user banks ter beschikking.

Wat voor geheugen latje kan de Kronos eten ? of valt de prijs bij korg wel mee voor een geheugenuitbreiding ?

:okdan:Goed nieuws hoor net dat mijn kronos binnen is ,dus zaterdag even op halen bij de store ..Kan ik me er lekker instorten ...
Groetjes Rebelfrosty

weer terug van de musikmesse, was weer erg gezellig. Helaas stonden er nog minder synths dan vorig jaar (had ik vooraf niet verwacht :D), dus het synth gedeelte is echt minimaal geworden. Maar goed, de demo's waren weer leuk, alhoewel ik wel vond dat de verplichte max 70 db regel van dit jaar bijna alle sfeer weghaalde van de beurs. Een optreden bekijken via een monitor systeem die onder de 70 db staat afgesteld komt gewoon niet over. Koptelefoons waren toch altijd op om mee te luisteren dus dan moest je het daar maar mee doen.

Gelukkig had korg wel geinvesteerd in een geluidsdichte booth (yamaha dit jaar wonderlijk genoeg niet), en daar heb ik nog een vet optreden kunnen zien van tom coster op de kronos. Publiek ging na afloop uit zijn dak, dus de sfeer zat er daar wel in zeker omdat daar de sound flink hard stond en het daar wel over kwam.

Op youtube heb ik een filmpje gevonden van een stukje van dat optreden, dus bij deze:

Hallo Quifster,

Dus je hebt je wel vermaakt in Frankfurt, begrijp ik.
Jammer dat het synthgedeelte op de beurs steeds kleiner wordt.
Vooral omdat jij daar natuurlijk juist veel interesse voor hebt.
Het was idd. opvallend rustig hier bij het Kronos-topic.
Er werd echt een stuk minder gepost... ;)

Maar ik ben blij dat je weer terug bent, dan kan ik je tenminste weer eens wat vragen over die mooie maar o zo complexe Kronos.

Wat is het geval:
Op dit moment ben ik gevorderd tot de bank U-D, dat is zoals je weet, de Str-1 engine bank. Daar kom ik direct op U-D 000 het program Steel Strings tegen. Daar ontdekte ik, dat wanneer je Sw2 gebruikt bij dit programma dat je dan een soort "hammer" op je gitar krijgt.
Ik vind dit een dusdanig leuk effect, dat ik dat graag wil overhevelen naar andere programs. Dus wat heb ik gedaan... ik ben gaan kijken op alle pages waar Sw2 werd gebruikt...
Na een tijd zoeken ontdekte ik dat Sw2 wordt gebruikt bij EG4.
Onder andere bij de Level modulation
En time modulation...
Toen ben ik gaan uitproberen, wat waarden veranderd, het grootste geluidsverschil merkte ik bij time modulation waar attack op +36 staat...

Vervolgens heb ik de envelope generator overal op 0 gezet.
Ik kon toen geen verschil in het geluid opmerken.

Dus ik dacht, als ik nou deze waarden overzet in een ander program, bij een EG waar dat mogelijk is, dan zou ik toch dat hammer effect aan andere gitaren, maar misschien ook aan een blaasinstrument kunnen koppelen... Misschien is dat laatste niet zo mooi, maar dat wilde ik dus uitproberen.

Echter toen ik alle gegevens overgenomen had, en vervolgens bij een ander program deze gegevens had veranderd en op dezelfde plaats precies dezelfde waarde's had ingevuld, deed hij helemaal niets.

Na lang zoeken, ik ben de hele middag bezig geweest... :D
Heb ik ontdekt dat in de AMS-mixer gebruik is gemaakt van een gate, waar bij de AMS B in dit geval, een EG4 wordt gebruikt.
Het was ook duidelijk, toen ik de gate overzette op bv. A+B, of de AMS op off zette, was het hammer effect direct weg. Dit is volgens mij een belangrijk puzzelstukje.

Maar, nu heb ik het gevoel dat ik erg moeilijk zit te doen. Omdat er toch best wel veel veranderd en opnieuw ingesteld moet worden.
En ik vraag me af, weet jij geen makkelijker manier om zo'n hammer-effect wat je bij het gitaarspel zo mooi kunt gebruiken, op een snellere manier te realiseren?
Ik begin me namelijk af te vragen, of de makkelijke manier, die ik dacht te zien, wel de makkelijkste manier is? Ik begin te vermoeden, dat ik niet zomaar een leeg EG kan gebruiken, of er één op 0 kan zetten, en vervolgens mijn eigen waardes invullen. Volgens mij verstoor ik dan andere processen binnen het program.
Maar ik zoek eigenlijk ook een andere manier, omdat het tot nu toe nog steeds niet makkelijk over te hevelen is... Het lukt niet, ik doe waarschijnlijk nog steeds iets niet goed.

Kun jij of anderen, die hier ook thuis in zijn, mij hiermee verder helpen?

8>

Nog even terugkomend op mijn bovenste vraag en opmerkingen.

Inmiddels heb ik geprobeerd om dat hammer on-effect over te plaatsen naar U-D 001 Acoustic Str-1, waar me dit effect ook heel mooi lijkt.
Maar nee hoor. Het lukt me niet. Ik doe iets fout, maar wat? :frons:

Serieus ingewikkeld die Kronos.

8>

Serieus ingewikkeld die Kronos.

Serieus jammer dat ie zo gebouwd is.

Ff mee mogen spelen op Messe voor het eerst.
Jammer dat mensen er als een gek bovenop gesprongen zijn met pre orders etc.

Ik vind de bouwkwaliteit vs prijs echt heel sneu, touch screen menu's totaal niet inspirerend en de sounds aardig maar niet mind blowing.

Back