Ik heb nooit gezegd dat de theorieën gelijkwaardig zijn. Enkel maar dat geen enkele theorie heilig is. En dat het even dom is om de theorie met 90% waarschijnlijkheid blind te geloven.
Het opperwezen is in mijn ogen helemaal geen vreemde conclusie. Zelfs zonder de cultuur die dit bepaald. Het is gewoon de mens die vind dat de natuur zo geniaal in mekaar zit, dat het bijna niet anders kan of er zit een soort super wezen achterlijk. Een god op zijn wolkje is stukken gemakkelijker in te beelden dan het hele universum dat in een mini-balletje zat en dan ontploft is tot gigantische proporties. En oh ja, terwijl zijn nog eens de bergen, de dieren, de planten en noem maar op gecreëerd. En oh ja, die leven ook nog eens allemaal samen in een soort symbiotische kringloop... Ik kan best begrijpen dat er dan mensen zijn die liever teruggrijpen naar de allemachtige god.
Zeker als je daar dan nog eens de invloed van cultuur bij rekent. Jij bent opgegroeid in een wetenschappelijke cultuur. Jij kent waarschijnlijk zelf enkele aanwijzingen die de theorieën van de oerknal en Darwin lijken te bevestigen. Zij hebben daar misschien nog nooit van gehoord of misschien geloven ze de wetenschappers ook niet. Want waren het zij niet die eerder beweerden dat de aarde plat was?
Ik verdedig het creationisme niet hoor. Zelf geloof ik niet in opperwezens. Al begrijp ik de aantrekkingskracht ervan wel. En misschien bestaat er toch een opperwezen? Die door de oerknal is ontstaan misschien als je dat liever hebt. Het komt erop neer dat we dat toch nooit zullen kunnen uitsluiten. Dus als er dan mensen zijn die dat liever geloven, waarom niet. Het kan hun leven misschien heel wat simpeler maken en henzelf gelukkiger. Of omgekeerd... En wie weet hebben ze toch gelijk en zullen wij branden in de hel, ketters die we zijn

Dan kunnen zij weer met ons lachen, maar dat mag misschien niet van god.
PS: Misschien een nieuw filosofisch topic: als er een hemel bestaat, hoe ziet die er dan uit? Ben je er als hertrouwde weduwenaar samen met je eerste vrouw of met je tweede? En is zij er niet liever als eekhoorntje of samen met Brad Pitt?