De kip of het ei?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Kijk, creationisme is natuurlijk onzin. Ik heb synths die ouder zijn dan de Bijbelse leeftijd van de aarde.

Betreffende de eerste post: mooie redenering, ik heb het enkel moeilijk met dit stukje:

Dit klopt niet met "de waarheid" zoals ik die definieer. "de waarheid" is namelijk voor mijn definitie de objectieve feiten zoals ze echt gebeurd zijn, los van enige interpretatie.

Het maakt niet uit dat ik ervaar dat de pier naar achter vaart, de waarheid is dat mijn boot naar voor vaart. Het maakt niet uit wat de Bijbel of Darwin zegt, de waarheid staat daar los van.

Dan is de vraag: zullen wij de waarheid ooit kennen?
En zo ja: hoe weet je dat zo zeker?

Dan is de vraag: zullen wij de waarheid ooit kennen?
En zo ja: hoe weet je dat zo zeker?
Nee, natuurlijk niet. De oorsprong van het heelal en het leven zullen altijd een enigma blijven (als er al een oorsprong is). Maar je kan er wel beredeneerde gokken over doen en misschien gok je dan toevallig eens een deeltje juist. Zeker weten zul je het nooit doen.

Wat is recht, wat is krom?

En het woord allemaal, wat moeten we daarmee?
Wanneer is iets eigenlijk allemaal?

En waarom is het woord allemaal enkelvoud in de Nederlandse taal?

Allemaal is een onbepaald telwoord.
Meervoudsvormen zijn alleen belangrijk bij zelfstandige naamwoorden en werkwoordvervoegingen...

Wout

Wat was er eerder, de kip of het ei?
(Naar aanleiding van een andere thread)
Vooral jonge kinderen denken dat dit een paradox is, maar het antwoord is simpel te geven.

Het hangt samen hoe de mens de wereld beschouwt.

Is men voorstander van het creationisme, dus God die alles geschapen heeft, dan heeft de Godheid eerst een kip gemaakt die eieren is gaan leggen. Hou er rekening mee dat alles in zes dagen moest gebeuren, dus 21 dagen broeden was er beslist niet bij.

Is men voorstander van de evolutie theorie, dan was er eerst het ei, waaruit de kip is gekropen. Maar wie of wat legde dat ei? Dat deed een vogel die verdomd veel op een kip leek, maar het net niet was, bijvoorbeeld in plaats van 'tok, tok, tok' maakte die vogel het 'kot, kot, kot' geluid... Tja, ik was er natuurlijk niet bij :D

God = kip
Darwin = ei

Conclusie: een antwoord (of de waarheid) hangt samen met de wijze hoe de individuele mens dit alles ervaart.

En dit is een serieus antwoord!

Wout

En als God nu eens de oerknal heeft geschapen? Van iemand als god mag je zoiets wel verwachten. In dat geval is God ook ei. In dat geval, puur hypothetisch natuurlijk, heeft God een generatief systeem + de randvoorwaarden geschapen waarin het ei kan ontstaan volgens de evolutieleer

Een beetje wat wij ook wel eens met modulaire synths drones doen :)

Als er een leuk muziekje uitkomt heb je dat dan zelf geschapen of heeft dat je patch dat geschapen?
(Ben ik de eerste die het op synthesizers kan betrekken? 8D )

Of heeft Gods woord dan niet de hele waarheid gesproken?

Wout

Zou jij dat doen als je god was? Gewoon een mooi verhaal van maken over goed , kwaad en barmhartigheid zodat de mensen er iets mee kunnen. Je kunt dat zo iemand als Abraham destijds toch ook niet uitleggen.
"En er was licht' vat het prima samen voor entry-level onderzoek naar de schepping.

de thread gaat bijna op slot... ik voel het aan mijn ecologisch contaminated door fuk u shima water :D

zou jammer zijn, de eieren zijn net bijna gekookt. we zijn zo dicht bij een doorbraak...

Kan een mens buiten zijn episteem denken?

wordt het dan niet voelen ?

Ik voel dus ik ben?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back