MAM MB33 I of II?

ironfreq

You're the man now, dog!
Hoi,

Ik zoek een moderne, eenvoudige en analoge monosynth puur voor bassen. Na een zoektocht kwam ik vooral uit bij de firma MAM (synths van MFB schijnen wel erg te ruisen, als ik goed begrepen heb heeft MAM-gear daar minder last van). Bij Thomann is de MB33 I momenteel slechts 105 euro :) Een wel heel erg laag bedrag lijkt me, daar kun je geen buil aan vallen. De MB33 II is echter iets van 230 (of zoiets). Is het verschil tussen die twee (puur vanuit geluidsmogelijkheden) gezien nou zo groot dat ik spijt krijg als ik voor de I ga? Die distortion van de II lijkt me wel behoorlijk uniek, als ik naar de sounddemo luister van de MAM site. Verder zoek ik toch wel 'stevige' bassen en vroeg me af of de I daar zowiezo wel voor geschikt is. De prijs van dat ding is alleen zo aanlokkelijk :) Ik ben helaas arme sloeber =(

De Taurus is dan iets van 280, dus als ik dan toch bezig ben moet ik misschien daar op wachten... Maar denk dat niemand dat ding nog gehoord heeft (volgens mij is ie nog steeds niet uit namelijk).

Heeft iemand wel commentaar op de verschillen van de MAM MB33 I en II?

Mzl, Ironfreq aka Vincent

by feedback staat er een mammb 33 voor 99 euro is toch al 6 euro goedkoper

Bedankt allebei voor jullie reakties tot nu toe!

Zijn er hier gebruikers van de MB33 I? Heeft deze zo'n accent functie a la 303? Daar ben ik echt dol op :)

Origineel geplaatst door silvercloud
by feedback staat er een mammb 33 voor 99 euro is toch al 6 euro goedkoper

Oei oei, wordt wel erg aanlokkelijk om hem daar te gaan halen... Prijsverschil is best groot tussen I en II, maar besteed toch liever iets meer aan iets waar ik beter mee vooruit kan. Aan andere kant is de I misschien wel meer dan genoeg naar wat ik zoek en krijg ik spijt als ik extra betaald heb voor de II... wat ben ik een vreselijke zeikerd he :D

Als je ze alleen kwa geluid wil vergelijken dan bied de II naast distortion ook een suboscillator. Dat bied natuurlijk wel wat meer mogelijkheden kwa geluid.

Ja, dat is een hele goeie, Sander... Distortion kan ik evt uit mijn Behringer-effect unit halen, hoewel die volgens mij veel minder heftig is dan die distortion op de MB33II (en mijn Behringer liever 'reserveer' voor mijn DarkStar), maar een suboscillator lijkt me op een bass-synth wel erg handig, wellicht onmisbaar. Misschien toch maar ff doorsparen dan... =(

Misschien dat je ook eens kan kijken naar de MFB synth Lite. Ook niet echt duur en volgens mij
kwa sound en mogelijkheden interessanter.

Ik zal eens uitgebreider onder de loep nemen... ik had alleen begrepen dat hij nogal erg ruist.. Nu is dat geen echte ramp want ik heb veel ruis apparatuur :D De DarkStar ruist (ook als je geen ruis-oscillator gebruikt ;) ), MM122 ruist behoorlijk en ook de Yamaha CS1x is niet muisstil. Maar bedankt voor de tip, alle tips zijn welkom.

Mzl, Vincent

De MB33MKII ruist bijna niet.. De distortion van Behringer is absoluut niet te vergelijke met die van de MB33MKII! Deze klinkt echt lekker

Als je tussen I & II zou kiezen: ZEKER II nemen!! 'k Heb II gehad en klinkt zeker leuk voor dat geld!!

MB 33: 24 dB/oct lowpass filter
MB33 MK II: 18 dB/oct filter

de TB303 had namelijk ook een 18db filter, en aangezien t een TB303 kloon is hebben ze dat verandert.

Ik heb versie 1, maar dan een "zilvere", die zijn toch ook anders gebouwd, er zit een 15 volt adapter aan en bij die "zwarte" een 9 volts adapter.
Die zilvere was er eerder, dus wellicht zitten daar dus ook wat andere hardware onderdeeltjes in..........

daarvoor werdt het beestje de MAM Freebass genoemd.

Ik heb al een bericht geplaatst in het betreffende forum voor gear-nieuws, maar omdat ik niet precies weet wat de criterea is om wel/niet geplaatst te worden op de hoofdpagina, zal ik hier ff herhalen: Ik heb mailtje van MAM gehad waarin ze te kennen geven de Taurus niet te gaan produceren als ze niet meer aanvragen van klanten ervoor krijgen :(

PS: Ze vertelde me ook dat de MB33-I niet meer geproduceerd wordt en Thomann in principe de enige dealer nog is. Dat verklaart natuurlijk de lage prijs. Niet gek, volgens mij is hij rond 1996 geproduceerd, als het al niet eerder was...dus best een lange tijd.

Laatst gewijzigd:
MB 33 staat niet voor niets in de lijst van hot deals bij thomann als je niet snel beslist dan loop je hem nog mis ook :D

Ik heb ook al een jaar een MB33 (Mk1) in huis liggen. Het ding is niet aangesloten, en zit gewoon in de doos. Momenteel kan ik er weinig mee. Grote verschil tussen de MB33 en MB33 MK2 is de MIDI implementatie. Bij de oude versie is deze heel erg summier (cutoff en dergelijke zijn NIET geïmplementeerd), bij de MK2 is het gelukkig wel goed geregeld.
Mijn eigen MK1 houd ik gewoon. Ik heb er ook 99 euro voor betaald en het is een leuk bakje om eens wat mee te experimenteren. Ik zit er aan te denken om het ding van zijn behuizing te ontdoen en er oa. motorpotmeters aan te knopen (die weer via MIDI zijn aan te sturen). Is het ding in ieder geval beter in te zetten.
Mocht je het geld hebben en niet willen sleutelen... koop de MK2!

Ik heb de versie-I. Ik gooi er een drum in via de audio-in en daar loopt hij goed op. Mooie analoge bass. Voor 99 euro is het een goede aankoop.

Back