kapotte MFB Synth Lite II

nlight

Stamgast
Een goede vriend van me heeft een kapotte MFB. Het oranje componentje op de foto is half doorgebrand. Er is niet meer te lezen wat het is. Weet iemand wat het voor component is?
Alvast bedankt.

Attachments

• 229812_10150163114602218_622612217_6915290_2679895_n.jpg
    229812_10150163114602218_622612217_6915290_2679895_n.jpg
    54,5 KB · Bekeken: 86
Hallo, het heeft even geduurd maar ik heb betere foto's gekregen. Hopelijk is er iemand die me verder kan helpen.
Volgens Manfred kan het er uitgesoldeerd worden en is het probleem dan verholpen, lijkt mij een beetje vreemd. Waarom zit het er dan in?

Attachments

• P1040981.JPG
    P1040981.JPG
    4,3 KB · Bekeken: 64
Volgens Manfred kan het er uitgesoldeerd worden en is het probleem dan verholpen, lijkt mij een beetje vreemd. Waarom zit het er dan in?

Toch is dat niet vreemd ;)

Ga even langs bij één van onze synthdoctors. :mega:

Oh, ok. Kun je me dat uitleggen dan?
De MFB staat in Bordeaux namelijk. 8)

alvast bedankt,
Nlight.

Ach ok,

Zie de condensator (tantaal type) als een veer of schokdemper, het voorkomt een flinke "pop" bij aanschakelen van het apparaat en beschermt de omligende onderdelen tegen pieken.

Knip hem er maar uit, het toestel zal werken zonder die "schokdemper"

Je hebt wel es kans dat er reeds andere onderdelen beschadigd zijn. Daarom was het best om even aan een geoefende hersteller te geven ;)

Suc6 :biertje:

Ok, Merci beaucoup!
Maar is het dan niet beter om er een nieuwe in te zetten? En zoja, welke?

groet Nlight.

Wat zegt dit over de kwaliteit van MFB.

Kennelijk:
a: dat ze onderdelen in hun apparaten zetten om je boxen te beschermen bij het aanschakelen en de rest van het apparat tegen stroompieken te beschermen (hoewel het blijkbaar niet noodzakelijk is, en ze dus geld konden uitsparen door dit er niet in te zetten)
en
b: dat ook bij MFB er wel eens iets kan doorbranden.

Wat anders ?

Joris

Nog nooit meegemaakt dat er bij een synth van mij (ongeacht merk) iets door brand, bij mij brand er af en toe wel een stop door en dan ga ik met van alles gooien behalve met m'n synths ;)

Back