SP303; istwat?

Native

Nieuwkomer
Ik ben laatst eens in de winkel wezen kijken voor een sampler/sequencer om mee te beginnen. De verkoper zei dat een Boss sp303 een leuk apparaat is om mee te werken, vooral als je nog geen ervaring hebt met dit soort gear. Nou weet ik alleen niet of dat ook echt zo is, want een verkoper is natuurlijk ook alles behalve objectief. Wie weet heeft 'ie er nog tien in z'n magazijn staan en raakt 'ie die dingen aan de straatstenen niet kwijt. Kan altijd natuurlijk...
Wie kent het apparaat? Is het wat om mee te beginnen? En is het ook wat om even mee vooruit te kunnen? Maw; ben ik er niet binnen een paar maanden op uitgekeken? Wie het weet mag het zeggen!

Als de SP303 ook maar een beetje op de SP202 (dr sample) lijkt, zou ik hem lekker laten staan. Wat een ?@#$% apparaatje vond ik dat.... Maar misschien valt het ook wel mee. De mate van "leuk- en/of interessantheid" hangt denk ik ook wel in sterke mate samen met de prijs die er gevraagd wordt.

tja, wat wil je er mee doen?
wij gebruiken er een in de band, om zo af en toe is een sample af te spelen. daar issie goed geschikt voor, heeft ook een paar geinige effectjes.
maar als je hem voor beats wil gebruiken is het bagger, je kunt namelijk niet precies knippen...

ik gebruik hem ook regelmatig als fx apparaat

'k Heb de SP202 gehad en weggedaan, omdat ie (naast 't interne geheugen....) met MAX. 4Mb smartmedia kaartjes werkt.
En DA'S verrekes moeilijk (goedkoop) aan te komen!!
Voor de rest vond ik 't een ideaal dingetje voor erbij: ZEKER voor de vocal-samples ff tussen je muziek door te gooien!
Maar de 303 vind ik nu nog te duur, als ie een keer in de aanbieding is haal ik 'm erbij.
Enne, dat knippen moet idd op gehoor, dus ooit K*T!!

wij gebruiken er een in de band, om zo af en toe is een sample af te spelen.
Das dus ook precies waar ik 'em voor wil gaan gebruiken
maar als je hem voor beats wil gebruiken is het bagger, je kunt namelijk niet precies knippen...
Dus langlopende sequences in een live-nummer integreren wordt ook een lastig verhaal?

Maar de 303 vind ik nu nog te duur
Ik geloof iets van 350 euro; dat valt toch wel mee?

Ik heb de sp202 met 4 Mb. Het is een geinig apparaat voor erbij. Niet voor echt serieus gebruik dus. Je moet het zien als een luxe casio of een luxe bart-smit toy. Voor geinige effecten en andere leuke samples. Met de microfoon kun je samplen net als met de casio sk-1 maar dan met wat meer mogelijkheden. Het is geen top sampler verder, je hoort de aparte bits bijna voorbij komen mar dat kun je ook weer gebruiken als effect. Ik denk dat de sp303 weer een stapje beter is met wat meer mogelijkheden maar nog steeds meer speelgoed is dan een studio-tool.

iets vergelijkbaars (maar bruikbaar met 32 mb smart media kaartjes!) is de yamaha su200. ook geen wereldschokkend ding, maar ik denk (heb de specs niet gecheckt), net iets uitgebreider dan die sp303, en bovendien in uitverkoop, zoals de hele loopfactory reeks van yamaha (dx200 en an200).

heb twee weken geleden bij midi amsterdam de laatste op de kop getikt voor 150 euro. bij ppc-music (http://www.ppc-music.de) doen ze er nog weg voor een 175 euro als ik me niet vergis. elders waarschijnlijk ook (ik denk aan http://www.music-city.de)...

wat ik denk: vergelijkbaar spul maar voor veel minder geld... correct me if i'm wrong.

maar wat dekzster zei gaat natuurlijk ook op voor de su200: Het is een geinig apparaat voor erbij. Niet voor echt serieus gebruik dus. Je moet het zien als een luxe casio of een luxe bart-smit toy. Voor geinige effecten en andere leuke samples.

leuk is wel dat je een audio in hebt waardoor je externe signalen kan afspelen en daar de effecten opzetten.

MAAR: geen sequencer, maar 6 effecten. en de kleine lettertjes: standaard samplet ie op 22.xx hz, als je op 44.xx samplet kan je er geen effecten meer op gooien en vermindert de polyfonie.
(ik stuur gewoon mijn klanken door mijn externe effecten en sample ze dan pas, da's een kleine omweg, maar zeer doenbaar)

hans

Origineel geplaatst door Native
Dus langlopende sequences in een live-nummer integreren wordt ook een lastig verhaal?

das nou juist het probleem.
technisch gezien kun je er mee sequencen. je hebt een aantal patterns waar je sampletjes in kunt gooien. maar het knippen van samples is een hel. dus strak zul je het nooit krijgen. maar misschien dat je wel gewoon een paar voicesamples oid na elkaar wilt plakken met hier en daar een effectje en een loopje. iets wat niet zo nouw komt dus. daar issie prima geschikt voor, en dat is dus ook hoe ik hem gebruik.

en je kunt, als je een extra flashkaart koopt, tot 30 minuten opnemen. misschien nog wel meer, maar dat weet ik niet zeker...

het is in ieder geval een soldide apparaat en erg geschikt voor live doeleinden. ik heb er ook veel dj's mee zien spelen. want ja, een beetje een speledingetje is het ook eigenlijk wel, maar wat is daar mis mee? ;)

puol

je hebt een aantal patterns waar je sampletjes in kunt gooien. maar het knippen van samples is een hel. dus strak zul je het nooit krijgen.
Das wel minder, maar ik hoef er dus ook niet zelfstandig hele songs mee te componeren...

maar misschien dat je wel gewoon een paar voicesamples oid na elkaar wilt plakken met hier en daar een effectje en een loopje. iets wat niet zo nouw komt dus. daar issie prima geschikt voor, en dat is dus ook hoe ik hem gebruik.
Dat is meer de toepassing die ik in m'n hoofd had ja...

en je kunt, als je een extra flashkaart koopt, tot 30 minuten opnemen. misschien nog wel meer, maar dat weet ik niet zeker...
Wat voor een flashkaart is dat en wat kosten die dingen?

Dank voor al uw reacties. Ik ben er nog steeds niet uit, maar ik wordt er iig een stuk wijzer van. Ik worstel alleen nog met het dilemma tussen nu zo'n sp303 kopen of doorsparen voor een 'echt vet' apparaat zoals een mpc. Uieindelijk wil je toch wel meer dus vanuit dat oogpunt is het misschien het verstandigst om door te sparen. Aan de andere kant heb ik nog helemaal geen ervaring met deze apparaten, dus is het misschien wel een leuke opstap om met samplers en sequencers te leren werken...

Aan de SP 505 heb je veel meer. Die is uitgebreider dan de SP 303 en kost minder dan de helft van een MPC2000XL.

Ja maar is ie ook veel beter wat betreft sequence-werk enzo? Mensen die het ding bezitten?

Sampling

Sampling

Het is een grote stap verder. Maar kijk ook eens even op de startpagina van dit forum bij 'te koop': er staat nu een Korg ES voor 350 EURO. Dat is een aardige prijs voor een apparaat waar je met jouw huidige wensen veel aan zult kunnen hebben.

En trouwens bij www.thomann.de koop je een enorme bak van een Emu sampler (Emu 5000 Ultra) voor de prijs van 515 Euro. (Was een tijd geleden nog bijna 2.000 Euro - Is laatst geproduceerde partij). Maar goed, deze sampler is een totaal andere klasse.

Origineel geplaatst door conso
Aan de SP 505 heb je veel meer. Die is uitgebreider dan de SP 303 en kost minder dan de helft van een MPC2000XL.

Ik heb een SP-505 en vind dat hij wel wat weinig outputs heeft. Hij ligt
nu bij mij grotendeels stof te vangen :Z

Re: Sampling

Re: Sampling

Origineel geplaatst door conso
Maar kijk ook eens even op de startpagina van dit forum bij 'te koop': er staat nu een Korg ES voor 350 EURO. Dat is een aardige prijs voor een apparaat waar je met jouw huidige wensen veel aan zult kunnen hebben.

En trouwens bij www.thomann.de koop je een enorme bak van een Emu sampler (Emu 5000 Ultra) voor de prijs van 515 Euro. (Was een tijd geleden nog bijna 2.000 Euro - Is laatst geproduceerde partij). Maar goed, deze sampler is een totaal andere klasse.

schitterend ja. Laat die SP303 lekker staan en koop die Korg Electribe S. Geweldig apparaat en veel beter. Als je echt een goede sampler wilt met alle functies dan moet je idd die Emu 5000 Ultra nemen. Ook een fijn apparaat.

Valt er met die Electribe S ook een beetje te sequencen? Het lijkt me wel een aardig ding en 350 euro is niet teveel lijkt me. Wat kun je er zoal mee?

ES1 Highlights _
• Sample capacity 150 (100 mono, 50 stereo) with maximum sampling time of 95 seconds (mono).
• Sampling frequency: 32kHz.
• Sequencer capacity: 128 patterns with a maximum of 64 steps per part, 16 songs (maximum of 256 steps per song and subject to a total maximum of 35,700 events).
• Features: Tap tempo, part mute and solo.
• One master effect (Delay) with automatic sync to tempo.
• Insert effects: 11 types — reverb, flanger/chorus, phaser, ring modulator, pitch shifter, compressor, distortion, decimator, isolator, resonance filter, wah.
• External storage: via SmartMedia (4 to 64Mb).

Zo, de hele recensie kun je opzoeken op: www.sospubs.co.uk
Naar 'articles' , en dan Korg Electribe S

Veel succes ermee!

Dank voor jullie bijdrage :okdan: ; zal me 'es effe lekker gaan inlezen...

Back