Strijkorkest

gemmetje

de ideale schoonzoon
Bij veel uitvoeringen van een klassiek orkest hoor je in het begin de strijkers wat doen.
ik heb geen idee wat, het is geen stemmen ofzo, want het klinkt nergens naar.
Wel zoek ik een sample van dit fenomeen :)
Mocht dit nog een naam hebben (en dat heeft het vast) waarmee ik het zelf zoeken kan,
ben ik daarmee waarschijnlijk ook wel geholpen.

bvd :biertje:

als t nergens naar klinkt zou je denken dat t stemmen is........:o: alhoewel ik dat altijd wel erg mooi vind

Goed punt ! Misschien is het dus wel stemmen...
Het klinkt me alleen als een mengsel van allerlei tonen in de oren, vandaar dat ik het niet op stemmen vind lijken.

mischien heb je hier wat aan om te samplen.

en of ik daar wat aan heb !
Alleen...hoe dat te doen met een youtube-linkje ?
ik heb alleen i-net op een laptopje met een kapotte headphone-out, al m'n muziek/geluidsgerelateerde mogelijkheden/middelen heb ik op een pc zonder i-net :(

Maar toch bedankt !

Op de cd "In no sense Nonsense" van "The art of noise" zit in track 4 (How rapid) een stukje waarin een strijkorkest aan het stemmen is. Volgens mij precies wat je zoekt. Ik heb de cd toevallig net op staan.

In Miroslav Philharmonik zit een preset met het orkest stemmen, en eventueel praten enzo, ERG vet. Is nu te koop voor slechts 70 euro ofzo... mail me anders ff.....

het klinkt kakofonisch, maar toch vaak identiek, omdat op zo'n moment ieder voor zich de snaren van zijn of haar instrument op elkaar stemt. Het zijn doorgaans de E, A, D, G en C snaren van de viool en altviool die duidelijk te horen zijn.

Steven Wilson (het brein van Porcupine Tree) gebruikt dat soort (kakofonische) elementen in zijn muziek. Op z'n soloalbum, "Insurgentes", is dit vaak te horen. Geweldig album vind ik btw. Wordt ook een hoop ruis en andere noise op gebruikt..

Voorbeeldje - Vooral op het eind hoor je totale orkestrale chaos... ook al heb je hier niets aan op te samplen.. misschien geeft t wat inspiratie:P

Back