Voor wie of waar maken jullie muziek voor?

Hega

Stamgast
Over deze topc heb ik even moeten overwegen of ik deze wilde gaan plaatsen.
Maar ik ben toch wel erg benieuwd naar het volgende.
Voor wie of waar maken jullie eigenlijk muziek?
Is er ook iemand die voor dj's muziek produceert?

Zelf ben ik een hobbyist, die eigenlijk niet echt een duidelijk doel heeft.
Dit vind ik wel jammer eigenlijk.
Ik kan mijn muziek wel laten horen aan bekenden en/of hierzo en/of op myspace plaatsen, maar daar blijft het dan ook een beetje bij.
Eigenlijk zou ik er wel meer mee willen gaan doen.
Maar aangezien ik te weinig echt concreet voor ogen heb wat ik echt zou willen, blijft het allemaal wat steken.
Ooit zou ik wellicht een dj-cursus willen gaan volgen, zodat ik naast bestaand werk ook af en toe eigen werk zou kunnen draaien.
Verder zou het me ook leuk lijken om het met Ableton te kunnen combineren.
Dit zouden toch wel aardig doelen kunnen zijn.
Tot die tijd moet ik het maar zien te doen met ideeën uitproberen en uitwerken.
Wie combineert eigenlijk dj'en met producing?

Iedereen hier maakt muziek voor Tiesto :D

En eigenlijk vooral Michiel.

dj-cursus snap ik niet echt.....je kan toch gewoon beginnen met draaien?
Een goed doel is om een klaar product te maken en dit te verkopen.

Een DJ cursus?!? je hebt toch smaak, of niet?
luister naar wat je mooi vindt en probeer dat te maken
plaatjes draaien is geen kunst hoor
smaak ontwikkelen en platenkeuze wel, maar daar heb je gewoon tijd en moeite voor nodig, geen cursus...........

Ik denk dat hij meer op de techniek doelt van mixen, tempo aanpassen, scratchen, juiste beginpunt bepalen en dat soort zaken. Een plaat draaien kan iedereen idd.

Ik kom zelf juist uit het dj wereldje (jaar of zeven gedraaid) en wilde mijn horizon verbreden door muziek te (leren) maken.

Ben inmiddels een enthousiaste beginner en geniet van elke minuut die ik achter ableton zit.

Heb geen ambitieniveau v.w.b. produceren. Maar mocht ik over een aantal jaren voldoende ervaring en kennis hebben dan zou ik heel graag pogingen willen doen om op een of andere manier een plaat uit te brengen... maar zover is het nog laaaaaaaaaaang niet. Maar soms moet je blijven dromen :)

Ik produceer veel voor DJ's en artiesten. Mooi werk! DJ's komen vaak bij mij met een basis ideetje, en dat werk ik dan voor ze uit!

Dus als je nog een producer zoekt!! hahaha

Ik produceer in opdracht van labels en soundsystems ( reggae DJ's) wereldwijd. Meestal heb ik een concept op de plank en leg dat voor aan de aanvrager. Daarna verder uitwerken met zanger(e)s van de keuze van opdrachtgever. Of ik krijg opdracht voor een relick (oude tune namaken).
Of opdracht voor dubplates van reeds gereleasde eigen tracks.
Daarnaast draai ik ook zelf op soundsystems. Ik neem ook voor andere producers zangers of of blazer secties op. Reggae en Ska. Laatst nog voor de Toasters (NY) blazers opgenomen.

ik maak soms backing tracks voor de lagere schoollessen van Missus Nicolas. :)

En verder gewoon gehobby voor mezelf.

plaatjes draaien is natuurlijk wel een kunst
de techniek ervan is niet al te lastig nee
een dj-cursus zou ik never nooit doen, wat leer je daar nou van?
je moet toch uren maken

zelf maak ik vooral muziek voor hobby.. en lekker gitaar pingelen
maar ik maak ook opdrachtmuziek voor commercials en bedrijfs- of internetfilmpjes
maar van die klussen doe ik dan altijd de hele nabewerking, fx en stem(cast) ook
dus de muziek komt mee met de klus.. het is bij mij nog niet voorgekomen dat ik alleen voor muziek gevraagd word.

Ik maak ook muziek voor mezelf. Genre weet ik niet echt te noemen.
Meestal laat ik me inspireren door de geluiden zelf of door een muziekstuk dat ik hoor.

Interessante vraag. Ik maak eigenlijk muziek voor mijzelf omdat ik het heel plezierig vind. Ik hou van zingen en omdat ik het coveren van andere artiesten vrij lastig vind (je weet wel, vergelijkingen zoals "het klinkt niet zoals het origineel"...) begon ik zelf muziek maken als pretext voor de zang. Dankzij dit forum heb ik leuke mensen leren kennen en heb me toch verdiept in het producers vlak en luisteer ik naar veel muziek wat kritischer, op dit manier heb ik zelf mijn manier van componeren-produceren veranderd. Mijn ultieme droom is toch op het podium staan, een klein podium voor alternatieve muziek. En als het nog lukt, toch best wat verdienen met releases en zo
(Zo willen we allemaal toch?????!!!!!!)...

Trouwens hoef ik niet wereldberoemd te worden hehehe...

Dat bedoel ik inderdaad ook :okdan:
Het was trouwens maar even een suggestie om een dj-cursus te gaan doen.
Ik zal het toch moeten gaan leren, als ik dit wil gaan doen.

Ik ben geen DJ of deskundige maar ik denk dat als je zelf probeert met muziek draaien komt het vanzelf, goede smaak is het belangrijkste. Ik zou als ik jou was geen cursus doen, gewoon zelf proberen, kijk op youtube tutorials en dergelijke.

Wat ik vaak hoor is dat DJ's nemen muziek van anderen als eigen alsof ze "bepalen" de stijl waarmee de tracks zijn gemaakt. Voor mij zijn ze gewoon platendraaiers. DJ's maken geen kunst; producenten maken muziek voor DJ's over het algemeen en wat passend voor het publiek is.

Verder weet ik niet of in Groningen zou je zo'n cursus vinden want de meeste muziekcursussen zijn op jazz-blues gericht. :)

Een cursus zou wellicht ook niet nodig zijn en vermoedelijk zijn er vele nuttige tutorials.
Met dj'en ben ik echter helemaal een leek.
Ik heb hierin nog veel te ontdekken, als ik mij hierop wil gaan toeleggen.
Kun je met Ableton goed dj'en?
En zijn er ook andere goede dj-programma's (en evt in combinatie met Ableton)?

Kun je met Ableton goed dj'en?
En zijn er ook andere goede dj-programma's (en evt in combinatie met Ableton)?

Met ableton kun je best DJ'en... Maar dan is de waarde meer om losse samples te gebruiken en als live set een optreden doen.

Een DJ programma die best makkelijk is en ziet er goed uit is de traktor. Heb van een vriend-DJ gekregen, maar juist omdat ik geen DJ ben heb ik er weinig mee. Maar wellicht zijn er andere programma's beter.

Wat je doet namelijk met Traktor (trouwens te beheren met de mouse als met midi-controllers) is:

a) je bibliotheek importeren
b) selecteren de tracks met dergelijke tempo, het programma heeft settings waarmee je alles in synchroon kunt "draaien".
c) effecten, pitching, etc; eventueel recording.

That's all. Een goede mixer is trouwens ook een anrader, zo kun je met de controller en mixer met elkaar lekker prutselen, anders wordt het naar mijn mening wat "saai" (dus het programma doet bijna alles voor jou).

Succes!

Met ableton kun je best DJ'en... Maar dan is de waarde meer om losse samples te gebruiken en als live set een optreden doen.

Zou je in Ableton (in session-view) geen hele songs kunnen dj'en?
Zelf heb ik weleens Would you be loved van Bob Marley ingeladen, hier een basloopje van gebruikt en deze gecombineert met allerlei samples.
Dit klonk best leuk (al zeg ik het zelf :) ).

Een DJ programma die best makkelijk is en ziet er goed uit is de traktor. Heb van een vriend-DJ gekregen, maar juist omdat ik geen DJ ben heb ik er weinig mee. Maar wellicht zijn er andere programma's beter.

Wat je doet namelijk met Traktor (trouwens te beheren met de mouse als met midi-controllers) is:

a) je bibliotheek importeren
b) selecteren de tracks met dergelijke tempo, het programma heeft settings waarmee je alles in synchroon kunt "draaien".
c) effecten, pitching, etc; eventueel recording.

Traktor ken ik verder niet.
Kan deze ook goed met Ableton gecombineert worden?

That's all. Een goede mixer is trouwens ook een anrader, zo kun je met de controller en mixer met elkaar lekker prutselen, anders wordt het naar mijn mening wat "saai" (dus het programma doet bijna alles voor jou).

Succes!

Ik ben nog van plan om een mixer te gaan aanschaffen; ondermeer voor mijn Yamaha DTXplorer en Korg Wavedrum.
Zou dit nog iets zijn?;
www.peterverspuy.nl/analoge-mengtafels/behringer/xenyx-1002-mengpaneel-11354.html

Back