Voor wie of waar maken jullie muziek voor?

Volgens mij kun je niet ableton met traktor combineren. Maar wat je deed met ableton, namelijk draaien van een nummer en boven deze samples combineren is mogelijk.

Ik zou als ik jou was best de Pioneer mixer nemen (DJM 800; de DJM 900 is nog niet uit). Maar dan moet je denken aan je budget!

Maarreee... De stelling van dit topic was namelijk "voor wie of waar maken we muziek". Dus de methode's waarmee we werken kunnen volgens mij ergens anders besproken worden toch?

De drive voor mij is muziek te maken die ik in de eerste plaats zelf echt leuk/goed vindt.
Daarnaast zou ik het wel erg leuk vinden als andere mensen dit ook leuk vinden. Ik zou het overigens helemaal niet verkeerd vinden om er een centje mee te verdienen. Maar dat zien we ooit wel.

Koop platen, een kleine mixer, een paar pitchbare decks en gaan :)
Mixen op zich is een truukje en is zo aan te leren, moeilijker is om de juiste platen te vinden die een geheel maken (zet het hier een beetje Jip en Janneke neer)
Werd in 1985 achter de draaitafels gezet toen een vriend van mij die DJ was plots weg moest, kon het idee en na 3 overgangen had ik het door (heb je dus geen curcus voor nodig, kost onnodig geld en daarvoor kan je ook leuke synths kopen ;) )
En leer je muziek kennen :D

In antwoord op je vraag... Heb vanaf 1985 gedraaid en wilde ook gaan produceren na Sleezy D's Lost control track :D
Ben momenteel weer serieus bezig met een aantal projecten.

Platen en een mixertje is natuurlijk de real deal (en niet geweldig duur totdat je platen gaat kopen) maar als je het voornamelijk bij produceren wil houden - Numark Mixtrack kopen en hop. Traktor krijg je er gratis bij. Hardstikke leuk om eens mee te spelen.

Traktor werkt echter niet op die manier samen met Ableton, en voor uberhaupt digital DJ software te laten samenwerken moet je met Serato (the Bridge) aan de gang dat in Ableton integreert.

De manier van DJen in Ableton - tja, vele wegen die naar Rome leiden. Je kunt je tracks opknippen in stukken die je dan afspeelt in Session view - het groovebox idee waar je wisselt tussen fragmenten van 4, 8 of 16 maten - of je kunt de tracks in z'n geheel in Arrangement view slepen en dan op de plaats zetten. Beiden houden ze in dat je werk van tevoren moet doen, waarbij Session het nog spontaan houdt maar Arrangement meer voor de "ik maak een mix van 3 uur en ik druk op play" is.

Dan is Traktor andere koek. Niks stretchen en warpen (al zul je bij sommige tracks wel moeten aangeven waar de cruciale punten zijn als Traktor het tempo niet kan detecteren) maar gewoon erinschuiven en hop.

iets doen voor slechts ende alleen jezelf hoeft niet altijd negatief te zijn idd...

Dat hoor ik ook vaak. Mensen vinden het zeer positief dat ik mijn muziek enkel voor mezelf maak. En hen daar dus niet mee lastig val. :D

ik maak muziek voor bij je drugs

hahaha mooi antwoord.

Merk dat ik zelf echt de drang voelde toen ik jonger was om actief bij hiphop betrokken te zijn, en aangezien ik altijd al fascinatie voor vinyl e.d. had ben ik toen maar beetje met trackers gaan klooien. En toen me dat wel oke afging, wou ik dr nummers van maken, dus via via contact gezocht met groepen en individuele rappers, wat lange tijd niet echt opschoot tot ergens halverwege 2006 ik contact kreeg met een rapper uit Den Haag die beetje in zelfde straat bezig was als ik en dezelfde muzikale ideeen had. Daar track mee gedaan, goeie 100.000 views op myspace gehad drvoor, ding op kinkfm en publieke omroep geweest en alles. En dat vond ik eigenlijk wel goed genoeg. Als ik naar een hiphopfeestje ga in Amsterdam (waar ik hooguit 1 keer in t jaar kom) en gasten op de wc roepen: "Hey Christov!" vind ik t allang leuk. Kwam er al vrijsnel achter dat in Nederland met de soort hiphop die ik leuk vind amper winst te maken valt, dus voor t geld doe ik t niet en kan t ook niet. Plus ik heb gewoon leuke opleiding ernaast gedaan.

Maar na die track uit 2006 dacht ik toen wel van, hier moeten we meer mee doen. Sindsdien langzaam aan een album gewerkt, wat over maandje uitkomt, met een door een kennis geschoten videoclip. Dat was eigenlijk wat ik altijd wel wilde, een geperste cd in mn kast met alleen maar mijn beats erop zegmaar. Ben al aan t kijken wat ik wil doen als we met dit klaar zijn met optreden etc, maar denk dat ik gewoon lekker beats blijf maken tot zolang ik t leuk vind en als ik ergens op stuit wat ik leuk vind om te doen, of t nu 1 track voor iemand maken is of een hele cd, als ik leuk vind doe ik t.

Maak muziek omdat ik het leuk vind en anderen het blijkbaar ook leuk vinden :D
je moet plezier hebben in wat je doet, alles wat daaruit volgt is bijzaak.

ik maak muziek voor bij je drugs

idem, en voor een kleine elite die genoeg heeft van mainstream muzak
ik kom uit de punk/hardcore en ben doorgestroomd naar industriëel, ambiënt, noise, power electronix, rhythm&noise, experimenteel, synthpop/EBM achtige muziek en soundscapes
we zijn pas met het 26e muziekproject(band) begonnen en nog ideën voor nog een X aantal projecten

Hier ook eigenlijk alleen maar voor mijzelf. Meer underground ga je het dan ook niet vinden; ik ben zo'n beetje de enige die het te horen krijgt :D Nou ja, af en toe wil mijn vriendin nog wel eens wat beluisteren en ik heb ook hier wel eens wat gepost, maar dat is het dan.

Dat gezegd hebbende: ik heb al heel lang niets meer afgemaakt helaas....hoop dat daar binnenkort verandering in komt. Wat dat betreft ben ik blij dat ik mijn brood niet verdien met muziek, want dan was ik al lang dood geweest :)

Ik voor niemand, vind het zelf vaak niet eens om aan te horen laat staan dat andere het mooi vinden :r, maak ook nooit iets af, ik pruts maar wat raak eigelijk.
Geld zal ik er wel nooit mee verdienen, maar dat hoeft ook niet zou het niet eens durven te verkopen :D.

Hehehe....

Wat ik nog zou willen opmerken is dat ik het voor mijzelf soms ook meer als een zoektocht beschouw, een soort queste zeg maar. Ik wil mijzelf een een keer verrassen met een track die "anders" is als wat er normaal uit mijn vingers komt, meer in het verlengde van het spul dat ik normaal gesproken zelf koop. Niet dat ik dingen wil namaken of anderen wil imiteren dus, maar wel dat mijn tracks niet (negatief) zouden opvallen tussen andere die ik goed vind.

Eigenlijk zou dat niet eens zo moeilijk moeten zijn, want ik heb genoeg muziek die ik erg goed vind en die heel erg simpel in elkaar steekt. Maar het is meer dat ik vaak toch een geijkt pad bewandel, gaandeweg het maken van een track. Ik ben er dan weer te lang mee bezig en heb ook te weinig lef of zo om de zaken eens anders aan te pakken. Het ironische is, dat ik juist zoveel bewondering heb voor artiesten die een duidelijke ontwikkeling hebben laten zien in hun carriere en dus niet bij hetzelfde zijn blijven hangen (met Miles Davis als voorbeeld dat mij als eerste te binnen schiet).

Maar ik blijf positief ;)

Ik snap wat je bedoelt heb dat zelf ook wel, dingen uit proberen zoeken naar een bepaalde sound en idd niet zozeer om te kopieeren maar om te ontdekken hoe hun dat nou doen en dan zelf iets proberen wat beter is, en daar gaat het fout bij mij, het lukt me vrijwel nooit om het beter te doen hehe.

Maar ik blijf het leuk vinden en daar gaat het uiteindelijk toch om?

Ik maakte wel eens intro's voor bands, en af en toe wordt er nog wel eens wat gevraagd maar dat draait 9 vd 10x op niets uit.

Back