Wie maakt er ooit muziek "onderweg"??

Veel gear wordt aangeprezen met de term voor "onderweg".
Maar wie maakt er eigenlijk ooit muziek "onderweg" en hoe doe je dat dan?
Als ik naar mezelf kijk: In de auto ben ik aan het rijden en op de fiets aan het fietsen.
Die enkele keer dat ik de trein pak ga ik voor dat uurtje echt geen muziekspullen meenemen
en die ene keer per jaar dat ik vlieg ook niet. En op vakanties doe ik hele andere dingen dan muziek maken.

Ik vind het idee helemaal geweldig. Op een mooie dag de natuur in en dan op een inspirerende plek muziek maken. Of misschien juist vanaf een tof uitzichtpunt in een stad. GAS heeft me menig keer verleid, meest recent nog een MPC Live II, voor de 2e keer nog wel. In de praktijk komt er echter helemaal niets van. Het enige dat nog wel eens lukt is de SP-404 Mk2 in de koffer gooien als we een paar dagen weggaan, en misschien speel ik er een keer mee 's avonds. Kans is ook groot dat 'ie de koffer niet uitkomt. Wat ik wel probeer te doen is onderweg interessante geluiden op te nemen met Koala in mijn telefoon of met mijn mini Sony fieldrecordertje.

Ik deed dat een tijdje met mijn op1..

Deze bv een jaar of 13 geleden gemaakt in de trein naar Rotterdam: op1 in de trein

Deze jaar of 6 geleden gemaakt in Zweden (opnames tijdens een hike, later soort van nabewerkt met mijn op1 en een app op mijn iphone): Zweden

Verder neem ik de elektrons bijna standaard mee naar Frankrijk als ik naar het huis van mijn ouders daar ga. fijne omgeving om muziek te maken.

Ik neem zang op soms tijdens het rijden als ik inspiratie krijg. Op de telefoon. Vooral de tekst is dan t ding en de “zang” is dan om het ritme enz niet te vergeten. Dat is dan vanaf nul. Op windsurf vakanties neem ik vaak maschine mee en een macbook maar laatste keer had ik 3 compacte oude drumbakken bij. De pulsar 23 had ik ook ooit bij maar dat had geen zin.windsurf vakanties zijn soms windloos en dan is er dus niks te doen. We reizen met de auto dus 3 drumbakken meepakken is kleine moeite.

Soms schrijf ik ook teksten tijdens mijn controlerondes op t werk buiten. Op papier.

Laatst gewijzigd:
Ik neem gewoon m'n Mac-Pro met muzieksoftware en koptelefoon overal mee naartoe. Zelfs op vakantie in een cottage in Engeland zit ik dan 's avonds in bed nog in-the-box wat te mixen of te arrangeren. En bij mooi weer ga ik er mee de tuin of het bos in, en klooi nog aan wat producties op een bankje. Zelfs in de wachtkamer bij de tandarts laatst. Wat ik ook wel doe is een eind wandelen zonder Mac en dan songteksten bedenken of nadenken over melodielijnen. Op vakantie nam ik ook wel eens een akoestische gitaar mee, maar da's al wat jaren geleden. Hm, dat laatste is een puik plan eigenliijk :)

Ik heb een simpele stereo tascam in m'n tas, voor als ik ergens ben en de ambiance treft me (interessante dronezoem in de trein of stads/natuurgeluiden op de plek waar ik ben) of een onverachte dikke onweersbui. Maar dat is wel voor 'latere verwerking' zonder dat ik precies weet hoe en of ik het ga gebruiken.

Het idee doet het goed op youtube etc.
Maar in de praktijk heeft het teveel haken en ogen voor mij om te werken.
- Als ik 'ergens ben' heb ik geen tijd voor muziek. Onderweg, werk, vrienden, familie... Dus ik moet het echt gaan plannen. Laat ik eens het bos in gaan om muziek te maken.
- Kost (veel) meer tijd dan thuis 2 schakelaars omzetten en mijn vrije tijd is schaars.
- Kan eigenlijk alleen overdag, vrije tijd overdag is nog schaarser voor mij.
- En die paar keer dat ik het probeerde, vond ik het vooral ongemakkelijk. Lekker op de hei zitten. Koptelefoon op. Staat er ineens iemand naast je. (die je niet hoorde). Of een wolf :dubbel:

De MPC Live 2 is terug gegaan (is ook niet echt portable).
De SP-404 en ik waren geen vrienden (dus die ging ook terug), ik kon er geen muziek mee maken.
Ik heb Koala sampler voor onderweg, maar gebruik dat zelden.
De Zoom H1 gaat mee als we langere tijd weg gaan voor samplen.

Ik zie mijzelf nog wel wat meer samplen, zoals meerderen al aangeven. Ook dat komt er nauwelijks van.
Gewoon weinig tijd als ik onderweg ben.

Dus 'muziek maken' doe ik bijna alleen thuis, in de oefenruimte of op het podium.
En die éne keer dat ik ergens ben en iets met muziek wil, wacht ik wel even of start ik Koala.

Zit regelmatig in de trein. Korg Microkey air 37 met iPhone is perfect en irriteert niemand. Ik speel muziek op het keyboard (Pianoteq, Hammond, synth) of maak muziek met Garageband voor iOS, wat een fantastische app is dat toch.

Als wij met de camper weg gaan neem ik altijd wel iets compacts mee. Als het mooi weer is komt er meestal niks van, zeker in de zomer. Maar in de herfst of in het voorjaar zit je eerder binnen, en als het regent vermaak ik mij dan prima. Deze week gaat de Waldorf Iridium mee. Het weer is de komende week niet super, dus dat ziet er goed uit :D

Een speelgoed mondharmonica -de-C-versie- à €10 nam ik mee bij wandelingen waarbij ik geen hond tegen kwam.
Tot dat ik alle liedjes die ik ooit onhouden had kon spelen. Naderhand kwam ik er achter dat veel melodieen ook in A,B,C,D,(E),F,G een mooiere liging hadden waarvoor die ooit bedoeld waren. Dus niet alles C. Toen kocht ik de andere soorten ook en klonk het origineler. Daardoor was transponeren ook voor mijn gevoel makkelijker.

Ik heb mijn OP-1 vaak gebruikt om met de mic aankondigingen op vliegvelden op te nemen. Eenmaal onderweg wat weirde melodie/scapes eronder, cabinedrones, mmmm. Ondertussen met de iPhone ook al menig kerkorgeloefening verschalkt

Hier ook meerdere keren mooi spul voor op vakantie gekocht en weinig mee gedaan omdat het er niet van komt, of simpelweg meer zin in een boekje of helemaal niks doen. Eén keer de iets wat minder mobiele rytm mee genomen op een vakantie en een avond dit gemaakt. Wel bij thuiskomst pas opgenomen voor de YouTube, maar was wel een mooie manier om hem wat beter te leren kennen. Had er wel een mooi filmpje met de bergen op de achtergrond mee moeten maken, maar ja…

Ook thuis vind ik instrumenten die op batterijen kunnen werken wel fijn. Is mis soms mijn Microkorg XL, mc-101 of sh-4d om die reden.

Hier ook meerdere keren mooi spul voor op vakantie gekocht en weinig mee gedaan omdat het er niet van komt, of simpelweg meer zin in een boekje of helemaal niks doen. Eén keer de iets wat minder mobiele rytm mee genomen op een vakantie en een avond dit gemaakt. Wel bij thuiskomst pas opgenomen voor de YouTube, maar was wel een mooie manier om hem wat beter te leren kennen. Had er wel een mooi filmpje met de bergen op de achtergrond mee moeten maken, maar ja…

Ik heb één keer de MC-707 meegenomen op een weekeindje weg.
Maar ja, dan wil je toch eigenlijk gewoon tijd met de familie doorbrengen en niet op de slaapkamer boven.
Wie weet als het leven er iets anders uit ziet, maar voor nu zal het voornamelijk koala en samplen zijn.

• Duimpje
Duimpjes: pip
ik moet geregeld op ziekenhuisonderzoek soms voor meerdere dagen, dan neem ik de Deluge mee om mij bezig te houden

Veel gear wordt aangeprezen met de term voor "onderweg".
Als ik naar mezelf kijk: In de auto ben ik aan het rijden en op de fiets aan het fietsen.
Die enkele keer dat ik de trein pak ga ik voor dat uurtje echt geen muziekspullen meenemen
en die ene keer per jaar dat ik vlieg ook niet. En op vakanties doe ik hele andere dingen dan muziek maken.
Idem hier 👍

Cheers,
Exo. :mega:

Ja ik neem zo nu en dan de Sonicware CyDrums mee de trein in. Opeens is zo’n treinreis dan véél te kort

Back