ideale pc - sampler setup?

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Mannen (en dames)

Ik heb jaren gewerkt met een softsampler maar ben toch tot de conclusie gekomen dat ik die bepaalde 'power' mis die bijv. uit de akai 3000 serie komt en ook die strakke timing zoals een echte drummachine als de tr 808 of 909.

Nou ben ik erg visueel ingesteld en gewend om m'n beats in m'n pc te maken (eigenlijk ben ik best wel lui...). Nee, ik vind het veel gemakkelijker en je hebt natuurlijk onwijs veel mogelijkheden met al die plugins. Het is voor mij de snelst en meest creatieve manier van werken wanneer ik mijn beats in m'n pc maak.
Dat wil ik dus zo houden maar de gemaakte beats dan wel afspelen op een hardware sampler die die 'power' eraan meegeeft en retestrak is.
Ik zoek dus eigenlijk een machine waar ik heel snel wave files met m'n pc mee kan wisselen en voor de rest alleen maar nodig is om die wave files af te spelen. De trukendozen die erin zitten gebruik ik dus niet afgezien van een eventueel fx-board.
Ik zat te denken aan een akai Z8 of een mpc 2000xl.
De Z8 vanwege zijn goede uitwisselbaarheid met wavefiles via USB en een editprogramma (ga ik misschien dan toch gebruiken) voor op de de pc.
De mpc vanwege zijn vermaarde strakke timing. Vraag is dan wel of hij perfect te synchronizeren is met m'n Cubase SX, dus ook mee vooruit en terugspoelt als ik bezig ben en of deze machine gemakkelijk en snel wave files heen en weer kan sturen met mijn pc.
Ik heb links en rechts al gelezen dat dit allemaal mogelijk is met de mpc maar werkt het inderdaad zo goed en gemakkelijk als de theorie zegt?

gezien de strakke timing zit ik in 1e instantie toch aan een mpc te denken ik heb er alleen totaal geen ervaring mee. Ik lees ook berichten dat mensen de mpc 2000 een 'stukkie speelgoed' vinden t.o.v. de mpc 3000. Heeft dit alleen te maken met de meermogelijkheden op de mpc 3000 of ook met 'power', synchronisatie en uitwisselbaarheid met de pc?

Mensen met ervaring die ook op deze manier werken (of gewerkt hebben) hebben jullie wat verhelderende informatie voor mij!?

gr. Tom:D

Bedankt Mike,

ik wist niet dat de akai 3000 serie ook wavefiles kon lezen.
Ik had altijd begrepen dat de akaisamplers (afgezien van de Z8) een eigen format hadden, vandaar die 'speciale' akai sampel cd's.
Als dit inderdaad allemaal kan met die 'oude' 3000 serie dan ag ik me afvragen waarom er zoveel voor zo weinig te koop staan!

gr. Tom:)

Hij kan het niet direct, maar wel als je hem edit/voedt via Millennium Pro :)

Je kan nog zo'n strakke timing hebben op de mpc, maar dan moet je z'n sequencer wel gebruiken. Als je hem als veredelde soundmodule gebruikt die door een midisequence van Cubase SX wordt aangestuurd, zal het echt niet "strakker" klnken.

De mpc is verder compleet verschillend van de Z8. Je moet hem eigenlijk zien als een midi-sequencer met ingebouwde drumsampler. Overigens ben je met een Z4 goedkoper uit dan een Z8 daar je al aangeeft hem alleen gebruikt om kant en klare samples af te spelen. Sterker nog, volgens mij kun je dan net zo goed een tweedehands S2000 op de kop tikken.

M'n bedoeling is om met de mpc Cubase SX aan te sturen. Vandaar dus mijn vraag of dit goed werkt.
De mpc dus als sequenser voor m'n drumsounds en te gelijkertijd een seintje geven aan SX om ook mee te lopen.

gr. Tom

Als je de mpc als master gebruikt en sx als slave moet dat goed komen. De mpc is superstrak als sequencer voor drums. Het enige lastige is dat je de mpc niet direct aan je pc kunt hangen via om bijvoorbeeld met een programma als mesa je samples te kunnen bewerken. Zelf sla ik alle samples die ik in m'n 2000xl wil gebruiken, eerst vanuit de pc op een zip op(gewoon als wav) om vervolgens die zip in de mpc te laden. Zelf vind ik de mpc erg fijn om te gebruiken en werkt hij erg intuïtief voor drums/ ritmes.

Back