Korg X5

EBO

King Hammond
Ik heb een vraagje aan de kenners hier...!

Wat is het verschil tussen de Korg X-5 en de X-5 D ... ik heb namelijk via google proberen te zoeken naar de verschillen, maar kan er niks op vinden. Dus als iemand mij de specificaties van de X-5 kan geven, zou ik heel blij zijn!

Ik kan namelijk een 2e hands X-5 kopen voor 375 euro. Met als doel optreden (on stage, met band) waarbij de X-5 gebruikt gaat worden als aanstuur-board voor modules OF als er goeie geluiden in zitten, gewoon als "extra-tje". Op t moment maak ik namelijk gebruik van een Roland RD-600 en een Hammond XB-1. Het komt dus neer op de blazers, strijkers en effecten, die ik op het moment mis. Is deze synth er voor geschikt of zijn er mensen die een alternatief hebben (in dezelfde prijsklasse) dan hoor ik dat graag!

EBO.

The polyphony has been expanded to 64 voices (32 in double mode), there are 2 MB more samples onboard (total 8 MB) and also some other nice little enhancements. :okdan:

De N5 Van korg is ook erg leuk

De X5D heeft iets meer basis-samples/golfvormen aan boord en dus iets meer klankmogelijkheden. Qua filter, aantal stemmen etc zijn ze gelijk, het betreft echt alleen het aantal MB aan multisamples zoals de basisgolfvormen heten.

voor strings/pads, blazers is het een goede synth, voor effecten ook wel maar je moet er even voor gaan zitten. ik heb jarenlang een X5 als werkpaard gehad en kan hem iedereen aanbevelen, zeker voor in een band.
voor aansturing van modules zijn ze prima geschikt.

overigens koop je een X5D nieuw voor iets van 500 euro bij feedback, is niet duur.

ook een beetje tussen de 300 en 400 Euro

Attachments

• n5.jpg
    n5.jpg
    19,3 KB · Bekeken: 81
Bij tonika in groningen hadden ze een X5D staan en daar heb ik wel eens mee gespeeld.
Hij klinkt echt heel erg mooi. Werkt ie hetzelfde als een M1 / o1w?
Daar edit je je patches en je program bouw je op uit maximaal 8 lagen met patches.
Als die X5(d) ook zo werkt dan kun je dr volgens mij hele mooie geluiden mee maken.

-C-

Mooie geluiden, dat wel, maar filters, vergeet 't maar. Korg is wel pad- en EP-kampioen voor mij. Het is alleen diep triest dat resonante filters schijnbaar te duur zijn (terwijl Yamaha en Roland ze er al wel 8 jaar in hebben, ook op de lower-end modellen) en dat daarvoor een effect gebruikt moet worden (nr. 48). Wat ook diep triest is is dat de engine op een belangrijk punt mist - en dat doet de Triton studio zelfs nog (schokkend!) - probeer maar eens een lead met een relatief lange portamento van C1 naar C5 te laten gaan. Je hoort 'm stapjes maken, schande! :).

Ik zou het echter niet erg vinden om weer een N-etje te hebben, of zelfs een X. Toetsen zijn best wel okee (lekker rond), sounds zitten er ook zat in, en ze zijn ook nog eens lekker om naar te luisteren. Zeker als je bedenkt dat het maar van 2 oscillators komt ipv 4.

Back