tr-808, tr-909

tr-808, tr-909

• Totaal aantal stemmers
    27
  • Enquete gesloten .

r2o

0906 d's een lekker synth
Ik vroeg mij af wat er volgens jullie eigenlijk dieper en lekkerder in de mix klinkt, (1)een tr-808 bassdrum of de (2) LOWtom van een tr-909.

zou de titel aangepast kunnen worden in "bassline sounds"

de 808 kick is een stuk dieper, de 909 low tom weer een stuk hoger, en neemt redelijk wat ruimte in beslag, maar dat zou je met een equalizer weg kunnen halen.. wat wil je eigenlijk precies?

Welke sounds van jullie het meest gebruiken of waarvan je het meest gebruik maakt in een track en lekkerder klinkt in de mix. Dus niet apart over een strip.

IK HEB het idee dat de LOwtom 909 harder aankomt en ook erg laag gaat, dat kan ook aan mijn spiekers liggen natuurlijk.

even een zijweg; een tr909 bassdrum en een tr909 low tom layeren is vrij lomp, dat resulteert in een harde klap.
beetje goed eq-en en gaan!

Ik vind een 808 BD soms moeilijk in te mixen, maar dat ligt meer aan mezelf.
Lange decay is zooo lekker, maar heeft natuurlijk de serieuze potentie om alles weg te vagen.

Een 909 BD vind ik zeker makkelijker in de mix te leggen, maar heeft natuurlijk een heel ander karakter dat niet bij iedere track past. Boemmm versus Oetssss - meer laidback vs. meer stuwend.
Maar een 909 tom gebruiken? Nee, dat is niet zo mijn smaak.

Wat Hanz zegt. De 808 kick zit nog wel es in de weg maar is veel zwoeliger/charmanter dan een imo kille 909 low tom. De low tom uit de 808 doet mij persoonlijk veel meer. Dit komt ook omdat ik meer 808- dan 909 fan ben.

Sowieso vind ik de 909 killer/onpersoonlijker klinken dan een 808....
De 909 kick is een deurbonskick die ongevraagd door de deur heen beukt, die uit de 808 klopt meer netjes aan. De rimshot uit de 909 verbleekt qua warmte bij die van de 808. De 909 toms klinken droog & kill t.o.v die uit de 808. De 909 claps gaan richting zweepslagen en die van de 808 vind ik kaal mooier....

Ik zeg niet dat ik de 909 een slecht apparaat vind. Het geld voor 909 heb ik niet simpelweg er niet voor over en een 808 past beter in mijn straatje. Alhoewel je een 909 kick makkelijker/beter kapot maakt dan die uit de 808 en zweepachtige 909 claps op zn tijd ook lekker klinken. Imo laat een 909 zich makkelijker vervangen dan een 808 :)

Vaak gebruik ik de 808 bassdrum om bongo's en andere percussie diepte mee te geven, door ze subtiel te layeren. Dat zie ik mezelf met de 909 lowtom nog niet doen.

een 808 is sowieso veel smeuiger dan een 909, dat zal ik ondanks dat ik een 909 heb niet ontkennen

Ik ken geen track waar men de bassdrum heeft vervangen door de lowtom van een tr909....maar ken niet alle muziek natuurlijk.

Persoonlijk houd ik wel van de 909 toms...maar zoals al eerder is aangegeven....je moet ze flink EQen om ze lekker in de mix te krijgen.

De 808 kick is imho prachtig. Maar daar moet je wel een compressor op zetten en een deel van het laag wegfilteren anders blaast ie je gehele mix weg. Soms haal ik tot 70hz weg maar dan met een vrij vlak filter (-6dB).

zou de titel aangepast kunnen worden in "bassline sounds"

Ik heb wel door dat per procenten dat de 8 beter klinkt voor "bassline sounds" dan een "LOwtom9" dus kan er een slotje op bedankt voor de verheldering.

oohja nog even: wat ik namelijk zolekker vind aan de LOwtom 9 is denk ik de reso die je hoort dat heeft de 8 niet. dat geeft een apart gevoel.

Back