GiorGio Moroder sequencing

aeroflux

Stamgast
Hoi,

Ik ben van plan een analoge synthesizer aan te schaffen voor GiorGio Moroder achtige bass-lines.
Naar die sound ben ik op zoek.

Nu is mijn budget niet heel erg groot maar er is natuurlijk aardig wat keuze aan analoge synths voor een beperkt budget.

Hoe krijg je die mooie bass-sound ? Mischien de Doepfer Dark Energy,
of de Nanozwerg van MFB ?

Of komt het er op neer dat je voor die bass sound echt een MOOG moet hebben en ik dus aan de Little Phatty moet denken ?

Groet van Aeroflux

Hoi,

Je hebt toch een juno60 ?
Op die zou dat soort basjes mooi moeten kunnen knutselen (re-20 & mpx erachter) ;)

essentieel voor Moroder sequences is een punchy geluid. dat vergt een snelle envelope (en een strak steil filter). Hij gebruikte daar zelf niet voor niks een Moog modulair systeem voor maar een Juno 60 is waarschijnlijk niet zo geschikt. Doepfer heeft de snelste envelopes en een prima 24dB filter en hun standaard oscillator klinkt misschien wel wat dunnetjes in vergelijking met zo'n Moog, maar ik zou zeker eens naar zo'n Dark Energy kijken. Kost in verhouding geen drol en is het niks voor jou dan ben je 'm ook zo weer kwijt.

Wat heel goed werkt is een oktaaf baslijn in achtste noten door een delay te halen, met een 16e note delay. In dit voorbeeld heeft de 'main' bassline dit:

http://soundcloud.com/auxmasterfader/tokyo-auxiliary-tha

De synth is een Teisco 60F en de delay (geloof ik) een Dynacord.

Bedankt voor de tips,

Heb ook met een MicroKorg preset de baslijn gedaan, klinkt ook niet slecht.

Interesse in de Dark Energy blijft.

Heeft de MOOG Little Phatty dat punchy geluid ?
Is het trouwens een goede bak voor vette bassen ?

Heeft de MOOG Little Phatty dat punchy geluid ?
Is het trouwens een goede bak voor vette bassen ?
Na vijf minuten frituren op 185° is elke bak goed voor vette geluiden.
Zeker die analoge bakken, die worden dan echt crispy... :D

M.a.w. : Laat je niet op kosten jagen door het oeverloos gelul 'over dit of dat merk voor dit of dat geluid'.
(het moest er even uit...)

De Moog Little Phatty heeft 2 oscillatoren en de Dark Energy heeft er maar één. Hoewel die laatste ook best wel vet kan klinken, heb je met de eerste toch meer kans op succes. Het is inderdaad wel zo dat die Doepfer envelopes super snel en punchy zijn en dat werkt heel goed voor dat soort sequences.

Ik ben eerder deze week nog bezig geweest om die Donna Summer/I Feel Love sequence na te maken met een Little Phatty vanuit Ableton Live (bij gebrek aan hardware sequencer). Lukte vrij goed.

Little Phatty en Dark Energy hebben alletwee ook Midi-over-USB dus erg handig met Ableton.

Ik zou het eens met een Pro-One of een SH-5 proberen, de laatste heeft Moroder ook gebruikt in Donna Summers ''I feel love''.
Je praat dan wel over een heel ander budget als de Dark Energy, vooral de SH-5 dan.

Wat heel goed werkt is een oktaaf baslijn in achtste noten door een delay te halen, met een 16e note delay.
dat is idd een truuk die je kan uithalen als een analoge sequencer maar de helf aan gewenste stappen heeft... maar een delay kan ook mooi werken als doubler waarbij bijv een C-2 door de delay wordt gestapeld met een C-3 die er dan achteraan komt plus dat er dan ook nog een lichte timing verschuiving kan ontstaan waardoor een resulterend geluid nog meer gaat leven...

dat is idd een truuk die je kan uithalen als een analoge sequencer maar de helf aan gewenste stappen heeft...

Ik vind het vooral een mooi effect als de herhaling nét een ander karakter heeft, dan 'leeft' de sequence net iets meer naar mijn gevoel. In dit voorbeeld is de baslijn een JX3P met deze 16th note delay erop. De JX speelt zelf een 8ste oktaaf bas.

http://soundcloud.com/auxmasterfader/the-sound-auxiliary-tha-masterfader-remix

Back