power consumtion

130W is inderdaad veel voor een synth, maar dat is wel het laatste waar ik wakker over zou liggen. Bij een oasys is het veel belangrijker dat ie in een nette staat is. Power consumption is voor mij nooit een issue. Ik weet niet of je veel achter de pc zit, maar ik heb hier een voeding van 1000W (natuurlijk niet altijd op piekbelasting maar toch) en ik kan er niet mee zitten. Hobbies kunnen best wel een beetje geld kosten, zeker als je een oasys of een kronos overweegt.

Oh, en ga voor de kronos :engel: Ik ben ook al aan het sparen... :P

Het belangrijkst voor mij is dat hij het goed doet.
Ik zit niet vaak bij mijn pc (nu wel ivm sollicitaties) maar dat is tijdelijk.

Moet ik alles in de huiskamer zetten (gaskacheltje, geen dubbele beglazing e.d.) Brrrrrrrr

:D Dan moet je juist blij zijn met die 130W (of eigenlijk balen dat 't niet meer is..)

130w opschrift wil nog niet zeggen dat de oasys dat ook continue verbruikt.

Ik = lichtman. 60 dimmer kanalen, aan ieder kanaal hangt 2 kW. Dus totaal 120 kW. Zet dat maar eens heel effe aan... is die 130 watt van je synth nix bij :D

dat weet je egnie8)

ik merk i.d.d. wel dat wanneer alles aanstaat het al snel 24/25 wordt in m'n studio
maar 's winters is het i.d.d. wel lekker, scheelt een mobiele radiator op stroom die VEEEEEL meer zuipt.

trek ik toch liever 3 truien aan:kimono:

Als je weet dat zowel de Oasys als de Kronos in feite embedded PC's zijn, dus bestaande uit standaard off-the-shelf pc componenten, dan is het verschil wat makkelijker te verklaren. Vergeet niet, er zit al een behoorlijk aantal jaren tussen (de Oasys is uit 2005!) en in die tijd is er behoorlijk veel ontwikkeling geweest juist op het vlak van efficienter power consumptie.
Een paar interessante verschillen tussen resp. Oasys en Kronos;
-Intel Pentium 4 versus Intel Atom CPU. Die laatste is momenteel erg populair voor lightweight platforms. Door de nieuwere generaties CPU is ook een veel aggressiever power management mogelijk, en hoeft er uiteindelijk ook veel minder power te worden verbruikt voor koeling van het geheel.
-Conventionele harddrive versus SSD. SSD is niet alleen sneller, koeler en stiller, maar ook aanmerkelijk zuiniger.
-Voeding. De laatste jaren is hier bij standaard PC voedingen enorm op gelet (bijv. het 80 Plus initiatief), mede gedreven door allerlei wetgeving.

ik merk i.d.d. wel dat wanneer alles aanstaat het al snel 24/25 wordt in m'n studio
maar 's winters is het i.d.d. wel lekker, scheelt een mobiele radiator op stroom die VEEEEEL meer zuipt.
die electrische radiator heeft een thermostaatje met een aan/uit regeling, plus het rendement is 100% dus feitelijk zuipt ie niet, dat ie meer vermogen is logisch want dat is de bedoeling. Opwarmen met een 40watt gloeilamp werkt niet ;)

Maar idd als je veel spullen hebt, betekend ook een warmte overschot.

Maakt wel degelijk uit. Vooral voor afschrijving. Hoe warmer, hoe sneller het gewoon stuk gaat. Uiteindelijk komt een deel van die warmte ergens in je synthesizer terecht. Reden om niet over te gaan op OASYS of andere oude systemen is
RoHS

compliancy. Er mag geen lood meer op printplaten zitten. Dat betekent dat de support afdelingen simpelweg ophouden te bestaan, omdat je het niet meer mag invoeren ook.

Kijk maar naar alle fabrikanten en hun nieuwe modellen , oude worden totaal niet meer ondersteund, ook technisch niet meer. Jammer van alle oude equipment die ik ook nog heb, maar het is niet anders. Het nieuwe spel is overigens wel een stuk lichter en veel energiezuiniger :-)....

RoHS is stilletjes in de EU ingevoerd in 2008. Synthesizers van na 2008 zou ik dus nemen. Kronos is daarmee een veel beter (wel verschrikkelijk duur) alternatief voor OASYS. Tweedehands OASYS nu te koop voor 88-keys ongeveer 2900 EUR.

Kronos +/- 3400

De Senseo komt mijn huis niet in:koffie:
:okdan: overrated kantoor rommel idd... gewoon een oalderwets bakkie is veel verser dat zo'n kleffe druip hostie...

hoeveel een synth verbruikt is nou niet 1-2-3 waar je naar kijkt nee... er komen een boel andere dingen eerst aan bod...

Back