Meer ram of snellere ram

musicheaven

Ouwe rot
Zit nu met een luizige 4gig ram. enkele plugins trekken het echt niet meer en vandaar dat ik de overstap naar 64 bit (windows 7) ga maken. (khoop trouwens dat cubase 64bit een beetje te betrouwen zal zijn).

probleem: op mijn huidig moederbord (dat ik niet wens te vervangen) zit ddr2ram van 1066ghz. Ik heb vier sloten voor ram (dimm)

nu zit er twee keer 2 gig ram van 1066ghz in, nog twee sloten vrij.

ik zou graag toch aan 12 of 16gig ram geraken

ECHTER: ik kan nergens (heb al een boel netwinkels gezocht)latten ram van 4 gig (dimm/ddr2) vinden van 4gig, is altijd 2gig. (of zouden deze toch bestaan in 4gig ram ddr2 1066ghz?)

==> dus als ik ram bijsteek kan ik ofwel nog twee latjes van elk 2gig bijsteken en dit aan 1066ghz

OF
twee latjes van elk 4 gig maar dan aan tragere 800ghz. (of zou natuurlijk ook alle latjes kunnen vervangen)

==> op verschillende gamersfora wordt meestal gezegd dat meer RAM belangrijker is dan de snelheid van de ram, maar het hangt ook van de applicatie zit. Hoe zit dit met cubase?

ik hoop dat iemand me kan helpen, we zitten met een hoop IT-ers op het forum dus dat moet wel lukken....

oei mogen er geen vragen over pc's zijn? mijn verontschuldigingen dan... ik post hier toch vooral muziekgerelateerde zaken? en dit betreft toch ook gewoon werking van cubase...

maar goed.. als het niet mag dan mag het niet..

Omdat het toch een muziekgerelateerde vraag is (DAW) ga ik hem gewoon beantwoorden, of het nu mag of niet ;).

Ik draai zelf Cubase 32bit met 12gb ram (1666mhz). Ik kan dus maar 4gb intern geheugen in Cubase zelf aanspreken, aangezien ik weinig met romplers werk (daarvoor is het handig als je meer intern geheugen heb) is dit meer dan voldoende. Ik draai Cubase 64 bit niet, omdat er nog relatief weinig plugins 64bit ondersteuning hebben, en omdat de VSTbridge in cubase niet stabiel genoeg is, maar dat terzijde.

Allereerst moet je kijken wat je moederbord maximaal aan intern geheugen aankan, dat is namelijk per moederbord verschillend. Afhankelijk daarvan kun je kijken wat je aan intern geheugen erbij plaatst. Je moet ook kijken wat voor geheugen je moederbord ondersteund, of dit DDR2 of DDR3 is. Ik zie inderdaad dat DDR2 tot 2gb gaat, waar DDR3 wel 4gb geheugen heeft.

Maar de hamvraag ontbreekt eigenlijk, waarom wil je meer intern geheugen? Is je pc traag, of zie je in taakbeheer dat hij zijn maximale geheugen aanspreekt. Je zou daarnaast ook nog in windows je virtueel geheugenbestand (ookwel pagefile genoemd) groter kunnen maken (http://en.wikipedia.org/wiki/Paging).

Als je in ieder geval post welk moederbord je hebt, kan ik misschien wat gerichter advies geven!

hoi hans
moederbord: asus p5q deluxe
pc is meer dan ok, is bij het gebruiken van plugins als east west, omnisphere en trillian dat ik in de problemen kom.

Mijn moederbord kan tot maximum 16g aan, er zijn 4 sockets voor dim ddr2 ram. Moederbord ondersteunt tot maximum 1066 snelheid.

In principe is er ook 4gig ddr2 ram te vinden, maar dat gaat maar tot snelheid 800.

Nu zit er kingston in, zij hebben geen ram van 4gig. Andere merken wel, maar ik vraag me af of het geen probleem zal zijn om twee merken te mengen. ik moet er in ieder geval voor zorgen dat de cas latency van beide merken gelijk is, dat weet ik al.

hoi hans, merci voor je respons..

wat bedoel je met zelfde type? dat ze alletwee ddr2 zijnj? check
is exact dezelfde cas latency belangrijk?
moeten ze ook even groot zijn? (ik dacht eventueel 2keer2gig en 2keer 4gig erin te steken)

of wat bedoel je nog met zelfde type geheugen?

verschillende snelheden zouden geen probleem mogen zijn, als ik het goed begr heb draaien ze gewoon allemaal op de snelheid van de traagste module (dus indien 1 bv slechts 800mhz heeft en de andere 1066 draaien ze op 800)

en waarom snellere?

er zijn trouwens toch nog mensen hier op het forum die dit soort zaken moeten weten? is toch super relevant als je vooral met softsynths en daw ed werkt....

http://en.wikipedia.org/wiki/Front-side_bus

Ik denk dat 800 MHz vs 1066 niet heel erg veel verschil zal maken. misschien een procent of 10 maximaal. Alles heeft te maken met de doorvoer van data tussen de processor en de GPU/memory/pci slots. Zie bovenstaand WIKI verhaal.

Een trage (systeemgebonden) Front Side Bus is de trechter waar alle shit toch door moet. Daarom zijn de modernste systemen (Intel & AMD) met geïntegreerde geheugencontroller zo veel sneller dan systemen met de oldschool FSB.

Kortom, helaas, helpt upgraden naar een mobo-processor-memory dat compatible is met de nieuwe standaard meer dan het bijprikken/vervangen van 800 Mhz reepjes voor 1066...

hoi daan:

merci voor het antwoord; maar de vraagstelling was eigenlijk anders

processor en moederbord zijn goed up to date, ik heb er alleen ervoon ram bijgestaken omdat ik toch op 32 bit werkte

de vraag is nu gewoon geworden of ik ga voor 8gig ddr2 aan 1066 of voor 12 (of misschien wel 16) gig aan 800

De pricewatch van Tweakers.net geeft geen enkele hit op DDR2-1066 van 4GB.
Het zal er dus niet zijn.

Van 800MHz is het wel beschikbaar: check deze link.

Wat is het merk en type van je moederbord?
Want zoals al gezegd, zijn er best wat moederborden die meer dan 3 of 4 GB niet eens aankunnen.

Overigens, in de Sound On Sound van afgelopen mei staat over deze kwestie een artikeltje, al gaat dat niet zozeer in op upgraden en meer op "wat als ik nu een nieuwe PC aanschaf".

Nee, resonance and modulation. En nou af!

Overigens, mijn tip zou zijn: ga voor MEER geheugen, niet voor SNELLER geheugen.
Als je tekort komt, zit 'm dat echt in de hoeveelheid, niet in de snelheid.

moederbord is asus pq5 deluxe (maar dat gaf ik hoger in de thread al aan)

er kunnen 4 dimm latten ram in (dus als er 4 bijkomt is dat 2 latten van 2 :)

KUNNEN WE BESLUITEN?? :)

maar ik denk dat ik het er voorlopig op houd dat ik 4 latten van 4 gig ram aan 800 erin ga steken
of 4 latten van 2gig aan 1066

dat is de vraag

blokletterjes leken beetje pedant; maar dat is dus eigenlijk de vraag
8gig a1066 of 16 gig a800

Geheugen snelheden zoals vermeld blijken in de praktijk bij regulier gebruik niet of nauwelijks merkbaar. Dus gaan voor meer geheugen. Check echt de specificaties van je moederbord zodat je zeker weet welk type geheugen wordt ondersteund. Normaliter wordt aangeraden om de geheugen strips paarsgewijs te vervangen ofwel per twee dezelfde type en soort strips.

Het schijnt overigens mogelijk te zijn onder win7 32x ook 32 gb intern geheugen te adresseren per applicatie blijft echter de 4gb limiet bestaan

yep merci syntax..

heb al gecheckt zowieso in boekje mobo

wordt dus 2keer 4 gig erbij (en misschien dat ik de andere paar latjes dan ook upgrade)

merci voor de tips iedereen; thanks!

Back