Analoge gain distortion (909 kick)

Om even op de discussie in te haken hier, het analoog distorten dat al 10000x gedaan is tegen het digitale dat weer 'plat' klinkt of niet blijft staan in je mix, met daarbij het feit dat de hardcore scene zichzelf praktisch blijft herhalen, ik vind dit persoonlijk wel een moeilijk punt, mensen die enigsinds al een naam hebben staan van hun producties en succes, die hebben naar mijn gevoel meer de vrijheid om te experimenteren, terwijl ik bijvoorbeeld pas sinds een jaar of 2 met deze verzamel naam bezig ben, en eigenlijk uit een hoek kom waar het puur en alleen maar experimenteren is met geluiden, waar overigens de muzikale eigenschappen lastig van te herkennen zijn. Ik besefte dat ik al best een tijd wel hardcore muziek in mijn playlist had staan, en met mijn hoop om ooit ook op semi professioneel niveau muziek te kunnen maken, en omdat ik dus eigenlijk 0,0 naam heb, het dan een lastige kwestie vind hoe het precies aan te gaan pakken. Hypotetisch gezien zou ik veel kunnen experimenteren, door bijvoorbeeld lofi breakbeats met apparte statische nog funky elementen toe te voegen aan zware kickdrums met overkokende synths e/d, maar voor het zelfde geld is hier dan 0,0 markt voor. En dan zit je 80 uur aan een album te werken, heb je alles mooi afgemixt, laat je het masteren, opsturen naar wat platenlabels mooi verpakt als demo, en krijg je 0,0 reacties. Terwijl je voor dat zelfde geld in die 80 uur je muziek kan baseren op wat populair lijkt te zijn, zoals Angerfist (waar ik niet van houd persoonlijk, maargoed dit is hypotetisch bekeken) of.. ja je kent de namen denk ik wel, commerciele hardcore gebasseerd op de o zo bekende vroem bassdrum gemaakt door een microtonic of 909 kick van mij part met een berg digitale distortions, een albino zaagtand synthje en wat hip-hop samples of samples van horror films. (ter voorbeeld) En ja, die mensen staan wel op grote feesten DJ setjes te geven. Dan vind ik zelf het heel moeilijk om nou te zeggen, ja ik ga het toch even compleet anders aanpakken. Ookal heb ik daar uit natuur wel meer drang naar. Ik vind het een lastige kwestie. Erg lastige keuze voor iemand die zon beetje aan de rand van 'een product' maken staat dus, moet ik mijn ziel verkopen en crap maken om geld te verdienen, of moet ik met iets nieuws komen?
Terwijl al die crap nog prima lijkt te verkopen, ik denk dat hier wel een deel van dit probleem zou kunnen liggen. Overigens beperkte tool, maar erg cheapo voor je 909 gain distortion, om toch een beetje ontopic te zijn, ik heb een mam mb33, echt een onding als synthesizer, maar die is voor 80 euro te vinden, als je er een beetje aan gaat schroeven (wat ik dus heb gedaan bij de resonantie potmeter en daar het een en ander door schakelt via aan uit schakelaars) heb je ook een erg unieke distortion, ik zet mijn schakel om midi aan jomox kick er door heen, en lekker tweaken met de resonatie/cutoff, dat dan weer door mijn mengpaneel heen met een goeie gain en dan kan je ook weer best vette unieke kicks krijgen. Het resultaat is niet altijd gewenst, maar het is wel een goedkope oplossing voor een unieke simpele gain distortion met filter er bij ook nog.

Erg lastige keuze voor iemand die zon beetje aan de rand van 'een product' maken staat dus, moet ik mijn ziel verkopen en crap maken om geld te verdienen, of moet ik met iets nieuws komen?

Ligt eraan wat je doel is. Als jij je brood ermee wil verdienen zal je misschien wel moeten. Wil je enkel plezier hebben in het produceren van muziek, dan moet je lekker experimenteren. Al denk ik dat deze twee soms ook samen gaan ;)

Ja het is lastig de lijn te trekken vind ik, het wel leuk houden, maar toch ook wel iets maken wat aan de man gebracht kan worden. Maargoed, voor de een komt dit misschien natuurlijker dan voor de ander. Ik heb overigens wel veel geexperimenteerd met manieren van het oversturen van 909 kicks, ik heb dan geen echte 909, maar een jomox Xbase 09, en een Mbase 11, zodat ik kan layeren via hardware, en wat ik goed vond werken voor de wat meer 'standaard' overstuurde sound was de mbase 11 als bass gedeelte gebruiken, en die dan oversturen met mijn mam mb33, zodat ik em ook kon filteren, en dan het hoge gedeelte uit de jomox xbase halen, dit allebei in een apparte mixer input, en dit weer via aux samen brengen op een spoor, en dat dan nog maals oversturen, en een EQ geven, als ik in het mid/hoog een specifieke frequentie wou boosten voor het oversturen ging de xbase voor die het mengpaneel in ging nog in mijn el cheapo alesis M-EQ 230. Die het ook weer een extra randje smerig lofi achtige sound geeft. Als ik het nog gekker wou maken pakte ik soms een kick die ik dan eerst uit de mbase of xbase, whatever ik zin in had opnam op me computer, dan daarop dik ging eq/en compressen, vervolgens op me akai s950 opnemen en die dan onder het geheel layeren met de mooie filter die in dat bakkie zit.
Heb zelf een stuk minder voor dit geheel betaald dan een 909 zonder mengpaneel of iets er bij. Ben zelf namelijk ook niet bepaald rijk, wat het dan eigenlijk wel leuk maakt om met een budget op een creatieve manier toch je resultaat te behalen. Mijn mengpaneel en EQ heb ik overigens gratis gekregen van mijn erg toffe buurman, wat het allemaal nog een stukje goedkoper maakt. Soms is het ook wel cool om digitale en analoge distortion te combineren vind ik, daar is ook veel mee te experimenteren.
Nog iets, uit het topic: ff simpel rammen, las ik dat mensen een tape deck gebruikten voor hun oversturing, ik heb er een staan en had het ff uitgeprobeerd, dit kan ook heel vet klinken, maar ik moet dan wel layeren, want hoe meer je het distort met tape, hoe minder laag er bewaart blijft (op mijn tapedeck van pakweg 100 euro dan) misschien op duurdere varianten dat het beter bewaart blijft. Al met al een leuke set distortion tools.
Dus mocht je de mengpaneel distortion sound erg mooi vinden maar balen van de niet aanwezige band breedte, kan je er ook nog een el cheapo EQ voor hangen, zodat je toch een band breedte in kan stellen. Heb ook gelezen dat mensen bepaalde analoge compressors gebruiken voor distortion, misschien ook een keer het proberen waard.
Hope this helps a bit, ben zelf ook nog aan het leren en experimenteren.

Hierbij de demo (kick begint heel zacht, dus zet je output niet meteen heel hard!):

Attachments

• WMD_acoustic_trauma.mp3
    3,9 MB · Bekeken: 129
Ik heb overigens wel veel geexperimenteerd met manieren van het oversturen van 909 kicks, ik heb dan geen echte 909, maar een jomox Xbase 09, en een Mbase 11, zodat ik kan layeren via hardware, en wat ik goed vond werken voor de wat meer 'standaard' overstuurde sound was de mbase 11 als bass gedeelte gebruiken, en die dan oversturen met mijn mam mb33, zodat ik em ook kon filteren, en dan het hoge gedeelte uit de jomox xbase halen, dit allebei in een apparte mixer input, en dit weer via aux samen brengen op een spoor, en dat dan nog maals oversturen, en een EQ geven, als ik in het mid/hoog een specifieke frequentie wou boosten voor het oversturen ging de xbase voor die het mengpaneel in ging nog in mijn el cheapo alesis M-EQ 230.

Als je net zo goed wordt met produceren als je zinnen lang zijn, heb ik vol vertrouwen dat je doorbreekt in de top! :okdan:

In de Rock gebruiken ze ook al 50 jaar een gitaar met FX en weet ik 't pedalen. De gitaarsound kan alsnog meesterlijk blijven klinken! Dus om de "hoe te experimenten" discussie makkelijk te houden: jaag overal een kick door waar een input > FX > output op zit. :)

Daarnaast geef ik Eurynom3 gelijk: het is maar wat je wilt. Persoonlijk maak ik ook al meer dan 10 jaar 'core' en heb absoluut mn eigen sound gevonden. Je beseft het pas eigenlijk goed als andere mensen dit tegen je zeggen, omdat je (positief / negatief) opvalt met je patterns en/of sounds en je zo niet in 1 bepaald hokje zit blijkbaar. Voor of tegen: ik zie het als waardevol en nog meer bevestiging dat ik door moet gaan zoals ik nu doe.. Als ik me had gehouden aan alle critics, dan was mn sound, maar ook de lol, stukken minder eigen geweest. En ondertussen heeft mijn naam best wel bekendheid verkregen, zowel bij het publiek, maar meer forum folks & producers. :)

Own your Style ;)

Best aardig; als je nog gaat layeren en/of een eq ervoor zet, moet het volgens mij best wat kunnen worden. Ook de bronkick is natuurlijk van erg grote invloed op de uiteindelijke klank.

Ik vind de klank helaas niet mooi. De Iron Ether QF2 klinkt stukken beter. Heeft een totaal andere sound. Misschien binnekort toch een tafel proberen. Ik ben op zoek naar zo'n soort sound:

Iemand die deze producers kent heeft gezegd dat het met tafeldistortie is gemaakt. Kan ook verzonnen zijn natuurlijk (H).

samples maken met tafeldist, ja dat kan wel. Maar je weet het pas zeker als je zelf eens flink achter een mackie/andere tafel gaat doorlussen. Dat blijft altijd leuk.

Ik zal binnenkort een keer een filmpje maken.

Interesant, ben benieuwt. En vind persoonlijk mijn mengpaneel distortion mooier dan de acoustic trauma als die klinkt zoals die demo.
Ik houd het kort deze keer.

Verkoopt iemand toevallig een Mackie 1642 VLZ3? Zie dat ze nieuw ook 'bijna niets' kosten; 550 euro.

EQ heeft helaas geen Q, maar daarvoor kan je de EQ uit je DAW gebruiken:

1. PC EQ > Soundcard output 1 > Mackie insert 1 > Gain distortion > Mackie output 1 > Soundcard input 1
2. PC EQ 2 > Soundcard output 2 > Mackie insert 2 > Gain distortion > Mackie output 2 > Soundcard input 2
3. Etc.

Verkoopt iemand toevallig een Mackie 1642 VLZ3? Zie dat ze nieuw ook 'bijna niets' kosten; 550 euro.

EQ heeft helaas geen Q, maar daarvoor kan je de EQ uit je DAW gebruiken:

1. PC EQ > Soundcard output 1 > Mackie insert 1 > Gain distortion > Mackie output 1 > Soundcard input 1
2. PC EQ 2 > Soundcard output 2 > Mackie insert 2 > Gain distortion > Mackie output 2 > Soundcard input 2
3. Etc.

Ik vind de EQ van mijn Mackie sowieso niet echt geweldig, ik gebruik hem ook alleen voor de distortion.

Daarvoor kun je het beste de Direct Outs gebruiken. Dus PC out > Mackie Line in > Gain distortion > Volume slider > Mackie Direct Out > PC in.

Door een beetje slim gebruik te maken van alle in- en outputs kun je dat (iig bij de 1604) met alle 16 kanelen zo doen en ik gebruik de Mackie ook om het volume te regelen tussen mijn geluidskaart en mijn monitors.

Op die manier kun je (als je Cubase hebt) een External Effect aanmaken en je analoge distortion gewoon in een chain zetten met filter / EQ plugins. Heb je dat al met je Acoustic Trauma geprobeerd trouwens?

Op die manier kun je (als je Cubase hebt) een External Effect aanmaken en je analoge distortion gewoon in een chain zetten met filter / EQ plugins. Heb je dat al met je Acoustic Trauma geprobeerd trouwens?

Ja dat heb ik al gedaan ;) Ook toen klonk de distortion niet mooi, terwijl het dat wel deed bij de QF2.

Vandaag wil ik de Mackie 1642 VLZ 3 bestellen bij bax-shop. Welke kabels heb ik nodig om 'door te lussen'? Dus zodat ik van kanaal 1 naar 2 kan. En van 2 weer naar 3.

waar staat die 1/4 voor? want je hebt geloof ik van die hele korte kabeltjes (en dat scheelt weer in de kosten).

Back