Dynaudio BM 5A MKII

oooh als je dan toch aan het lezen bent dan heb je vast en zeker ook gelezen dat het hi fi speakertjes waren :P

Dus je prijs kwaliteit (budget monitoren) argument trekt op niets.

The NS10 began life as a domestic hi-fi speaker, but it was relatively poorly received and quickly faded towards obscurity. How the NS10 was rescued from hi-fi death and resurrected as a nearfield monitor.

Kan er geen gebreken op vinden sorry. Enige gebrek dat ik kan vinden is dat ze ongelofelijk, plat en vies klinken, dus niks moois. Maar een hihat is daar een hihat en die hoor je.

Where does all that leave us? Why do we still use that old monitor? We use it because it does a job, even if it sometimes doesn't sound very nice while doing the job, partly because, if it's installed or driven inappropriately, it will reveal such shortcomings without mercy, and partly because it sometimes reproduces elements of our work that we don't particularly want to hear. But we also use it because nearfield monitor manufacturers seem to have suffered a 20-year blind spot and failed to identify why the NS10 works and remains so popular.

http://www.soundonsound.com/sos/sep08/articles/yamahans10.htm

Dat goede monitoren, zonder in die hype mee te gaan moeilijk te vinden is daar ben ik het volkomen met je eens.

lol, heb er 10 jaar mee mogen werken. Oke, ff een ander argument dan, bij top studios, staan top speakers :)

Dat niet mooie van de NS10, dat hebben echt eerlijke speakers ook, alleen worden die een stuk mooier als de muziek ook echt mooi is :)
Verder heeft de NS10 wel heel veel fouten, en ik weet dat veel mensen (vooral ouwe lullen in pop/rock geloof ik?) ze nog steeds gebruiken.
Maar volgens mij maak je er geen echt goed klinkend modern dance hitje op hoor.
De oude electronische muziek die er op gemaakt is bijv klinkt tegenwoordig allemaal oud, en ik bedoel de mix-sound zegmaar, en dat klinkt echt nog goed op de NS10.. dus zo eerlijk zijn ze niet in alle situaties.

Oja wat trouwens ook goeie eerlijke monitors schijnen te zijn is de studio100 van Proac.
Zal ook wel betaalbaar zijn 2e hands, maar moet je er nog wel een goeie versterker aan koppelen wat het weer duur maakt...

Dat terzijde, ik vraag me af wat de bedoeling nu eigenlijk is van dit topic. Mijnheer neemt amper wat aan en lijkt vooralsnog veel zelf beter te weten. Wat is nu je intentie? Welk budget heb je en waar ben je exact naar opzoek? Want het gaat al tijden niet meer over de dyn bm5a's (die voor de prijs absoluut de beste keus zijn, nieuw that is).

2e hands kan je VEEL kanten op..

Ben 31 jr oude rock is beetje overdreven. Kan je verzekeren dat er op die ns 10 van rock tot hardcore op is gemaakt en gereleased.

Als je ruimte niet goed is, dan krijg je daar geen goede mix op voor zeker.

Goeie shit klinkt imo in eerste instantie erg lelijk, analoog vond ik de 1ste x (lees vroeger) ook heel vies klinken. Nu wil ik niets anders dan analoog.

Anders gezegd ervaring maakt de man.

Dat terzijde, ik vraag me af wat de bedoeling nu eigenlijk is van dit topic. Mijnheer neemt amper wat aan en lijkt vooralsnog veel zelf beter te weten. Wat is nu je intentie? Welk budget heb je en waar ben je exact naar opzoek? Want het gaat al tijden niet meer over de dyn bm5a's (die voor de prijs absoluut de beste keus zijn, nieuw that is).

Nu ben je aan het draaien, heeft niets met beter weten of aannemen te maken. Maar met geldig redeneren of niet.

"Het gaat hier toch over budget monitoren. Dan moet je gewoon accepteren dat de monitoren tekorten hebben. "

Gaat er bij mij niet in, sorry. Heb je vrij duidelijk laten zien waarom. Heeft dus niets met niet aannemen te maken of beter weten, maar met geldig redeneren.

Anders gezegd ik ben niet van plan om € 500 per box neer te leggen voor veredelde boxen, sorry.

Vanaf post 2 is duidelijk dat mijn budget rekbaar is. Bedoeling is dus om op een rij te krijgen wat goede monitoren op dit moment zijn. Daarna ga ik ze stuk voor stuk beluisteren wat opnames maken en een set kopen.

2e hands kan je VEEL kanten op..
Monitoren koop ik niet 2e hands, alleen als het echt niet anders kan, dus exclusieve shit zoals de ns10 of de O 96

Laatst gewijzigd:
Ben 31 jr oude rock is beetje overdreven. Kan je verzekeren dat er op die ns 10 van rock tot hardcore op is gemaakt en gereleased.

Als je ruimte niet goed is, dan krijg je daar geen goede mix op voor zeker.

Goeie shit klinkt imo in eerste instantie erg lelijk, analoog vond ik de 1ste x (lees vroeger) ook heel vies klinken. Nu wil ik niets anders dan analoog.

Anders gezegd ervaring maakt de man.

Allemaal helemaal mee eens.
NS10 is veel muziek op gemixt.
En ruimte is erg belangrijk (maar stuk minder voor een midrangy nearfield als de ns10, mijn O96 zijn een stuk ruimte gevoeliger omdat ze verder van je af staan en full range zijn)
En het moet idd onindrukwekkend klinken in de basis, dan hoor je waar je aan moet werken om het goed te laten klinken (daar gaan zo veel budget studio monitors de mist in en voor een deel daarom klinken 95% van de numers hier op synthforum geplaats slecht / niet profi denk ik, horen ze zelf niet)

Maar... dat maakt de NS10 nog geen goeie monitor voor moderne muziek.
Ik weet hoe ze klinken, vaak gehoord en 2 keer een middag bij een kennis op gewerkt.
Maar ik moet er echt niet aan denken om er een moderne commerciele mix op te maken, moet je wel heel goed weten wat je doet want de NS10 zal je zeker niet die kant op leiden.
De sound is wel heel erg veranderd hoor de afgelopen 10-20 jaar.. die mixen van vroeger daar kun je nu niet mee aankomen.
Zelfs Bob Clearmountain (die heeft de NS10 bekend gemaakt) gebruikt ze niet echt meer. Heeft ze nog wel maar zegt dat ie vooral nu kleine Apple powered speakertjes gebruikt (ik heb die ook trouwens) als midrange referentie, en daarnaast zijn grote main speakers.

Je kan op iedere speaker een goede mix maken. het belangrijkste is dat je weet wat de tekortkomingen van je ruimte en speakers zijn. Wanneer je een echte transparante speaker wil hebben zal je toch echt in de high end wereld moeten gaan kijken. Zelfs dan zullen ze nog geen rechte curve hebben en moet je ruimte ook akoestisch optimaal zijn aangepast. En dat kost je ook nog eens de prijs van een setje High End speakers en bijbehorende High End amps.... uiteraard bi of tri wired met 600 euro per meter kostende Monstercable

Dat top studio's top speakers hebben is ook onzin... er is idd erg veel afgemixt op NS10's maar zelfs op Auratone's. Het idee is meer wanneer het op die speakers goed klinkt heb je een correct compromis om op elk systeem een redelijk goed vertaalde mix te kunnen horen. Van enorme PA's tot aan de my first sony van de kids.

Kortom iedere monitor die je kan kopen is een compromis.

Zeg, maar die vraag of iemand zijn monitoren met een goede mic wil opnemen, om zo te kunnen beoordelen of een monitor goed klinkt, dat is toch wel een grap hoop ik ???

En het moet idd onindrukwekkend klinken in de basis, dan hoor je waar je aan moet werken om het goed te laten klinken (daar gaan zo veel budget studio monitors de mist in en voor een deel daarom klinken 95% van de numers hier op synthforum geplaats slecht / niet profi denk ik, horen ze zelf niet)

Het idee is meer wanneer het op die speakers goed klinkt heb je een correct compromis om op elk systeem een redelijk goed vertaalde mix te kunnen horen. Van enorme PA's tot aan de my first sony van de kids.

Als je een paar boxen hebt die toevallig heel goed vertalen naar live PA en dat is je doel, dan ben je toch klaar?

Als je een mix begint te maken met een onindrukwekkende basis op extreem dure monitors, en je voegt dingen in het hoog toe die je op live PA nooit zou horen? Alleen mensen met ubermonitors zoals mdv zullen hiervan kunnen genieten toch?

Wat is je doel en voor wie/wat mix je af? Dat is misschien wel de belangrijkste vraag denk ik.

Als je een paar boxen hebt die toevallig heel goed vertalen naar live PA en dat is je doel, dan ben je toch klaar?

Als je een mix begint te maken met een onindrukwekkende basis op extreem dure monitors, en je voegt dingen in het hoog toe die je op live PA nooit zou horen? Alleen mensen met ubermonitors zoals mdv zullen hiervan kunnen genieten toch?

Wat is je doel en voor wie/wat mix je af? Dat is misschien wel de belangrijkste vraag denk ik.

Ja als je naar live PA wilt vertalen en je hebt speakers die dat goed doen dan ben je klaar.
Maar het ene live PA is het andere niet trouwens.. sommige clubs hebben echt goed geluid (was tijdje geleden in Off Corso, wou dat elk PA systeem zo klonk. Niet te hard en goed gebalanceerd.)

En die ubermonitor opmerking slaat nergens op hoor. Mensen thuis hebben zo veel soorten speakers, waaronder veel waarin het hoog veel prominenter naar voren komt dan in een neutrale studio speaker.
Bij studio speaker gaat het er om dat je van laag tot hoog een gebalanceerd beeld hebt dat eerlijk is en dingen niet mooier laat klinken dan dat ze zijn.

Maakt natuurlijk uit voor wie je afmixt. Voor bioscoop is anders dan voor radio /cd, en, weer anders dan voor audiofiele release.
Maar het verschil daar tussen zit denk ik meer in je kennis waarvoor je mixt dan in verschil in speakers dat daar voor geschikt is (met uitzondering voor bios misschien, geen idee wat je daar voor nodig hebt geen kaas van gegeten hehe). Maar als het goed is hebben studio speakers een soort van objectieve waarheid.
En die is er, dat kun je meten met frequentie / impuls response, afstraling en de verschillende soorten distortie die speakers en amps geven.
Ik zelf zie muziek als kunst en wil daar een zekere perfectie in na streven. Dat begint bij monitoring.
Ik vind dat zelfs het belangrijkste in een studio voor electronische muziekproductie (voor mezelf dan).
Ik ben ooit begonnen met Alesis monitors (weet niet meer welk model, hun eerste speaker) in een slecht klinkend klein kamertje, speakers helemaal verkeerd opgesteld. Echt zulke enorm amateuristische troep gemaakt toen haha. Schaamde me dood toen ik het terug hoorde op speakers van een vriend.

Iig, komt er op neer dat ik speakers erg belangrijk vind, en met mij meer mensen (de mensen die tegenwoordig successvolle muziek produceren)

Trouwens.. iets heel anders (maar wel gerelateerd)
Het kan nog een stukje beter dan het nu is op een nieuwe manier.
Stem Pythagorees! :)
Dat houdt in, stem volgens zuivere kwinten en octaven volgens enharmonisch correcte spelling (dus zonder gebruikmaking van enharmonische gelijkheid)
Dit klinkt niet alleen zuiver en duidelijker (en emotioneler trouwens!), maar het neemt ook de zweving van 12toons gelijkzwevend weg waardoor het timbre van geluiden in polyphonie intact blijft! Maakt afhankelijk van de geluiden best veel uit! (zweving van 12toons gelijkzwevend zorgt voor continue fase verschuiving van boventonen van geluiden op een nare manier wat het timbre van geluiden op een modderige manier verhult).
Ik weet dat een boel mensen nu iets zullen hebben van wtf? maar probeer het eens (als je synth die manier van stemmen toelaat).
Maar ik denk dat over 5 jaar een boel hitjes zo gestemd worden, het klinkt gewoon beter! :)

Het zou dus niet uit moeten maken voor wie of wat je mixt (muv bioscoop) daarom dus dat compromis zodat het op alle systemen goed klinkt. Het is dus eigenlijk zelfs beter om op kleine kut speakertjes te mixen en daar een goed geluid uit zien te krijgen met een paar grote monitors erbij om het laag te checken. Dan is de kans zeer groot dat het op een high end monitor systeem ook goed klinkt. Daar waren nu juist die NS10's en Auratones voor.

Wat betreft de stemming zoals die door Pythagoras is berekend (was een wiskundige en geen musicus) is die toch echt alleen bruikbaar voor freestyle jazz wanneer ze 1 voor 1 soleren. Zodra het polyfoon wordt zal het verschrikkelijk vals gaan klinken. Laat staan dat je in die stemming akkoorden kan spelen. Terts verschillen van tegen de 50 cent... ik zou het dus niet doen en verwacht ook niet dat er over 5 jaar veel hitjes uit gaan komen Tenzij niet van plan was tertsen, sexten of septiemen te gaan spelen.

Die stemming was tot aan de middeleeuwen wel bruikbaar omdat ze toen nog geen polyfonie kenden.

Bovenstaand is dus een typisch gevalletje van klok en klepel verhaa.

Het zou dus niet uit moeten maken voor wie of wat je mixt (muv bioscoop) daarom dus dat compromis zodat het op alle systemen goed klinkt. Het is dus eigenlijk zelfs beter om op kleine kut speakertjes te mixen en daar een goed geluid uit zien te krijgen met een paar grote monitors erbij om het laag te checken. Dan is de kans zeer groot dat het op een high end monitor systeem ook goed klinkt. Daar waren nu juist die NS10's en Auratones voor.

Ok, je wilt de mix vertalen naar zoveel mogelijk systemen zodat zoveel mogelijk anderen ervan kunnen genieten. Dan is het dus handig om (ook) kutspeakers als referentie te hebben.

mdv wil zoveel mogelijk details horen van de muziek die hij maakt, en focust meer op zelf genieten ipv andere mensen. Bijvoorbeeld: Je detuned analoge bass bezorgen je een onderbroek vol ejaculaat omdat je ze luistert op hele nauwkeurige dikke monitors.

Ik kan me helemaal vinden in beide doelen, maar elk doel zorgt voor een andere mening wat een goede monitor is.

Idd is het handig om ook een setje kutspeakers als referentie te gebruiken.
Wanneer je alleen voor jezelf bezig bent ... tuurlijk dan komt smaak kijken bij monitors maar ga dan geen mening verkondigen als feit. Wanneer je commercieel bezig bent wil je (je klant) toch echt dat het op alle systemen goed klinkt.

Wat betreft de stemming zoals die door Pythagoras is berekend (was een wiskundige en geen musicus) is die toch echt alleen bruikbaar voor freestyle jazz wanneer ze 1 voor 1 soleren. Zodra het polyfoon wordt zal het verschrikkelijk vals gaan klinken. Laat staan dat je in die stemming akkoorden kan spelen. Terts verschillen van tegen de 50 cent... ik zou het dus niet doen en verwacht ook niet dat er over 5 jaar veel hitjes uit gaan komen Tenzij niet van plan was tertsen, sexten of septiemen te gaan spelen.

Die stemming was tot aan de middeleeuwen wel bruikbaar omdat ze toen nog geen polyfonie kenden.

Bovenstaand is dus een typisch gevalletje van klok en klepel verhaa.

Nee dat is niet wat ik bedoelde, kleine kutspeakertjes moet je ook op checken.
Maar moderne muziek krijg je niet meer voor elkaar op kleine speakertjes naar mijn idee.
De hifi van de gemiddelde luisteraar is ook flink veranderd.
Ik vind het best knap hoor trouwens de geluidskwaliteit van de top 40 van tegenwoordig.

Over stemming.
In de middeleeuwen werd de gedachte dat de grote terts rein 5/4 is mainstream (na Ramis zijn boek Musica Practica, en daarna Zarlino).
Ik heb de afgelopen paar jaar full time research gedaan naar Just Intonation (en geeneens muziek gemaakt, echt me compleet op stemming en theorie gestort).
En ik ben er achter gekomen dat de 5/4 grote terts VALS is! De reine grote terts is 81/64!! Dit is de Pythagoreze grote terts. Je hebt wel een Pythagoreze verminderde kwart die maar 2 cent verschilt van 5/4 trouwens.
Het probleem is ontstaan doordat de 5/4 grote terts mooi synchroom samentrilt, en het is een natuurlijke harmonische boventoon. Maar muziek is toch echt gebaseerd op een aaneenschakeling van kwinten, muziektheorie en onze notatie hebben het bij het juiste eind.
Wordt een te lang verhaal om alles uit te leggen en beargumenteren, maar ik ben een website aan het maken waar ik dat wel op doe (www.justintonation.com staat nu nog niks) en publiceer mijn onderzoek over een tijdje.
Ik weet echt waar ik over praat hoor, en geen enkele twijffel op mijn hoofd dat ik het bij het juiste eind heb :)

Ok, je wilt de mix vertalen naar zoveel mogelijk systemen zodat zoveel mogelijk anderen ervan kunnen genieten. Dan is het dus handig om (ook) kutspeakers als referentie te hebben.

mdv wil zoveel mogelijk details horen van de muziek die hij maakt, en focust meer op zelf genieten ipv andere mensen. Bijvoorbeeld: Je detuned analoge bass bezorgen je een onderbroek vol ejaculaat omdat je ze luistert op hele nauwkeurige dikke monitors.

Ik kan me helemaal vinden in beide doelen, maar elk doel zorgt voor een andere mening wat een goede monitor is.

Nee, je hebt er weinig aan om echt kutspeakers als refentie te hebben lijkt me :)
Die NS10s en Apple powered speakertjes, dat zijn geen kutspeakertjes.
Ze schieten enorm te kort, maaaar.. ze doen het midden / laag midden heeel goed.
En ze doen het niet alleen goed, maar ze drukken het ook nog eens helemaal naar de voorgrond zodat je aandacht daar op is gefocussed. En dat is het belangrijkste gebied. Het gebied wat ook het minst veranderd over alle verschillende hifi speakers en luister situaties thuis.
Dat gebied moet je gewoon goed krijgen voor commerciele muziek.

En nee, ik focus niet op zelf meer genieten.
Mijn hele punt is juist dat je speakers hebt die niet alleen het midden goed doen, maar veel meer alles. En dat klinkt meestal juist niet geweldig voor thuis luisteren hoor, alleen met echt goed gemixte nummers (maar mijn aandacht gaat juist uit naar hoe de mix in elkaar zit).
En die O96 die hebben helemaal geen mega bas ofzo. Juist niet. Die kleine speakertjes met 5" driver en bas reflex poort stoppen de bas veel meer naar voren (zie je niet in frequentie charts, maar het is wel zo, niet neutraal want ze "ringen" lang door).
Goeie monitors voor in de studio gaat om veel meer dan alleen frequentie bereik en detail.
Je moet ook de dyamiek goed kunnen horen. Electronische muziek zonder compressie is meestal erg leeg en slap (tenzij echt heel goed gedaan, maar werkt niet voor meeste stijlen), je moet kunnen horen hoe je de energie er in krijgt etc, en je monitors moeten laten horen als je die niet hebt.
etc etc

Zeg, maar die vraag of iemand zijn monitoren met een goede mic wil opnemen, om zo te kunnen beoordelen of een monitor goed klinkt, dat is toch wel een grap hoop ik ???

:D

Zit al heeel lang te wachten hierop. Waarom zou het een grap moeten zijn ? lol. Zoals gesteld kan veel info horen van een opname. De rest doe ik wel als ik in de winkel ben of mee thuis krijg.

Maakt natuurlijk uit voor wie je afmixt.
Voor een platenmaatschappij vrij simpel. Je wilt dat je tracks gereleased wordt. Dus idd wat dubcreator zegt, maakt niet uit voor wie. Moet vanaf de eerste tel goed klinken.

Doet dat het niet dan krijg je de standaard brief van een record company. Ze zijn streng, concurrentie is moordend.

Voor de rest de NS 10s zijn gewoon goed, voor de eerste goede mix (ook voor dance). Daarna wordt het toch verbeterd in de grote studio's waar de main en midfield monitoren staan, een dure tafel, ed.

Wat deze tijd goede monitoren zijn blijft moeilijk. Las laatste een discussie, iemand die zijn kapotte pcm uit elkaar heeft gehaald en tot de conclusie kwam dat er cheap/ normale tweeters ed in zaten.

Discussie was, kan je niet beter zelf monitoren bouwen ipv overpriced monitoren te kopen.

Laatst gewijzigd:
Back