Reason 6

Ja, dat vind ik wel erg leuk. Ik had net een maand (of 2) voordat het nieuws over de komst van R6 bekend werd Reason en Record Duo gekocht en viel daarom net buiten de 'grace' periode. Nu hoef ik tenminste niet de volle upgrade bak ervoor te betalen... maar ik vind het wel degelijk meer waard dan 1 euro t.o.v. R&RD... 3 goede FX racks... dus ik ga even nadenken wat ik een fair deal vind!

Hoe gebruiken mensen Reason, vooral patternbased zeg maar of wordt er ook wel spul live ingespeeld e.d?

Ik heb zelf, net als anderen, dat ik nu in Reaper omkom in de mogelijkheden qua vst's enzo, en nu er ook audio opgenomen kan worden, wordt Reason eigenlijk best interessant.

Ik heb alleen ervaring met midi, maar live inspelen gaat heel prima hoor. Voor mij sowieso bij lange het meest intuïtieve DAW.

Hoe gebruiken mensen Reason, vooral patternbased zeg maar of wordt er ook wel spul live ingespeeld e.d?

Ik heb zelf, net als anderen, dat ik nu in Reaper omkom in de mogelijkheden qua vst's enzo, en nu er ook audio opgenomen kan worden, wordt Reason eigenlijk best interessant.

Audio opnemen kon al sinds record er is. Samplen kan sinds reason 5 er is dus iets nieuws is het niet.

ik gebruik het als sequencer op dezelfde manier zoals ik cubase meer dan 17 jaar gebruikte met hardware, alleen de hele routing is wel even 100x beter dan het geneuzel in vst slots en menuutjes. Ik vind dat het voor een groot deel je workflow verbeterd, bij mij wel. De beperkingen van het aantal modules in 't prg zorgen ook voor gedwongen creativiteit anders blijf je vst's uitproberen in de hoop met die ééne pluggin makkelijker een vette sound te krijgen. Als je alles in reason doet moet je aan de bak en dat zorgt vanzelf voor meer discipline en aanspreken van je skillzzz :geslaagd: met als resultaat een beter gefinetuned resultaat.

En het is het stabielste muziek prg wat ik ooit heb gedraaid en in verhouding licht voor de cpu, ook niet mis. En nu ook 64 bit dus flinke sample libraries kunnen we laaien.

De hele interface nodigt uit tot aankloten op een leuke manier en muziek maken, iets wat ik (vooral de laatste jaren) bij cubase mis.
etc, etc ..... [/fanboy]

nog 3u25 ....

Zonet even de demo geprobeerd, en oei, het werkt echt leuk en intuitief ja! 't Is meteen volstrekt helder wat te doen en hoe zaken werken, tof! Ik ga er even verder mee stoeien.

Ik vraag het bij elke versie.. :L

Hebben zie iets aan de soundengine gedaan.. in de zin van verbetering?

ik gebruik het als sequencer op dezelfde manier zoals ik cubase meer dan 17 jaar gebruikte met hardware, alleen de hele routing is wel even 100x beter dan het geneuzel in vst slots en menuutjes. Ik vind dat het voor een groot deel je workflow verbeterd, bij mij wel. De beperkingen van het aantal modules in 't prg zorgen ook voor gedwongen creativiteit anders blijf je vst's uitproberen in de hoop met die ééne pluggin makkelijker een vette sound te krijgen. Als je alles in reason doet moet je aan de bak en dat zorgt vanzelf voor meer discipline en aanspreken van je skillzzz :geslaagd: met als resultaat een beter gefinetuned resultaat.

En het is het stabielste muziek prg wat ik ooit heb gedraaid en in verhouding licht voor de cpu, ook niet mis. En nu ook 64 bit dus flinke sample libraries kunnen we laaien.

Ik kan me hier 100% bij aansluiten! :okdan:

Wat bedoel je precies met 'de' soundengine dan? De DSP algoritmes van de synths en effecten of puur de interne audio verwerking?

Indien de DSP algoritmes: kijk eens naar de nieuwe apparaten die ze hebben geïntroduceerd in elke versie... probeer ze eens uit :)

Indien de i/o van de soundcard: die is nu 64 bit... maar eerlijk gezegd heeft dit (voor mijn oren) nauwelijks tot geen invloed op hoe het 'geluid' klinkt (t.o.v. 32 bit). Dit zit altijd in de algoritmes van de DSP's.

Maar probeer R6 vooral eens zelf en oordeel zelf! Je kunt het wel bij elke versie vragen... maar je zult toch altijd mensen hebben die het gaaf vinden en anderen die het niets vinden, dus wat heb je aan die meningen... tenzij je alleen bevestiging zoekt voor je eigen mening ;)

Denk het wel, de nieuwer modules klinken gedefinieerder en maken waarschijnlik gebruik van de krachtigere processors die de gemiddelde computergebruiker heeft omdat de systeemeisen ook hoger worden. Reason 5 op een single core cpu op 2,4 ghz hapert al bij de helft van de demo songs, terwijl dit bij reason 3 nog lang niet het geval was. Ook werkt alles in 24 bit audio als je wilt, weet niet of dit vroeger al was. Subtractor en de eq van de 16 ch mixer hebben knoppen voor lagere kwaliteit of hogere. Sowieso als je rendert krijg je de beste kwaliteit, denk dat ze vast wel iets zullen knijpen om de cpu iets lager te houden als je realtime werkt. Ik hoor het verschil tegenwoordig niet meer, was met reason 4 nog wel zo.

Sowieso moet je sommige apparaten gewoon links laten voor bepaalde functies, zoals EQ. Dat doe ik alleen met een mclass of met de ssl mixer.
En een scream gebruik ik bijna nooit los, altijd 2 achter elkaar om het geluid wat af te vlakken, wat ronder te maken.
Dus één voor flinke distortion en de 2e met een lichte tape compressie, dan nog een eq om het recht te trekken.

Die 64 bit slaat op het gebruik kunnen maken van de mogelijkehden van een 64 bit os, dus met name meer dan 4 gb ram aanspreken om samples te laden. Niet op audio kwaliteit. Hoger dan 24 bit rendert ie niet, hoeft ook niet.

De wereldhit "fireflies" is met reason + record gemaakt, net als "allor une dans". Het is slechts een tool, hoe het klinkt ligt aan de producer/artiest erachter.
Zelf ben ik via Drokz pas actief in aanraking gekomen met Reason (toen nog versie 3). Die liet mij even in 1 minuut zien hoe hij een beat in elkaar timmerde met een x aantal modules eraan.
Ik had zoiets van, wtf ! Toen thor bij 4 kwam om m'n jp 8080 functie na te doen stapte ik in.

Ik kom btw niet meer opde propellerhead forum, zal wel druk zijn ..... :D

Laatst gewijzigd:
30 september, Reason 6-dag. Propellerheads-site onbereikbaar...

Bedankt Niel voor de uitgebeide comments. Wat mij altijd opviel was dat open, strakke, fris klinkende samples en in reason (wat voor sample player dan ook) altijd minder open, minder hoog en een beetje gekleurd eruit kwamen. Het was niet bepaald cubase kwaliteit.. zeg maar.

Back