Heb een 808 en 909 in huis gehad, maar heb ze beiden weggedaan en vervangen door een mpc60.
Spijt ga ik op termijn niet echt hebben, hoewel er een serieuze emotieve waarde aan die drummertjes hangt.
Feit is dat beide bakken enorm bruikbare geluiden hebben, ze passen echt nagenoeg overal bij. Ze zijn ook enorm intuitief om mee te werken en best flexibel met hun outputs, midi-sequencing of triggering. Dit maakt dat ze echt door Jan en alleman werden gebruikt en zo dus ook gehyped en wat uitgemolken geraakten.
Grootste nadeel, vind ik, zijn de zeer beperkte tweakmogelijkheden van de al weinig sounds die erin zitten. Zeker gezien de prijs.
Wat betreft het niet kunnen naƤpen van de dynamiek van de sounds... Een beetje broodje aap, volgens mij. Ik heb ze nu beide in de mpc zitten (zelf gesampled) en kan je zeggen dat die sounds er zeker zo hard en vet uitkomen als ze erin gaan.
Ook voor de sequencers zijn perfect alternatieven te vinden. Bij mij boogie-t de mpc-sequencer als een gieter en de swingfactor is in 25 stapjes in te stellen (en geen 7 zoals de 909). Qua intuitief werken is de mpc op zijn minst even goed en ik heb zelfs iets meer zin om op die geweldige pads helemaal los te gaan. Nodeloos om te zeggen dat de soundbewerking en samplemogelijkheden van de mpc way beyond de oude bakjes gaat.
Je moet enkel een 909 kopen als je op zoek bent naar die paar 909-sounds en niets anders dan dat, maar dat is al verteld.