Wat een leuke reakties allemaal

. Ik denk niet dat het allemaal zo strak in te delen is. Je hebt vele toestellen die perfect in te delen zijn en anderen zijn dat helemaal niet.
Begeleiding wordt regelmatig aangeroepen als een feature voor een keyboard. Wel, neem een Roland system 100/101 en hang deze aan een CSQ600 sequencer en je hebt een begeleidingsautomaat -> dus de 101 is een keyboard

Trouwens, de huidige generaties van workstations hebben allemaal arp's en phrase generators die perfect programmeerbaar zijn.
De Tyros en andere keyboards hebben presets, maar zijn toch weer programmeerbaar: hetzij beperkt, hetzij via externe software (zoals bv. de Yamaha FX1 wat een drie manuaal orgel is, maar via software heb je verschillende DX's onder de vingers).
Ik denk dat je het gewoon moet zien als een naar mekaar toe evoluerende groep. Steeds meer features van synths komen in de keyboards te zitten en omgekeerd.
IMHO is het voorlopig de graad van programmeerbaarheid en flexibiliteit die je echt als criterium kan blijven gebruiken.
Trouwens, romplers worden blijkbaar door een aantal mensen niet als synth bekeken. Volgens mij zijn verschillende romplers synths, waarbij de oscillator ROM-samples uit een geheugen gebruikt i.p.v. een VCO/DCO or whatever. Of zijn er hier mensen die de SY99 geen synth durven noemen

.
Is dit niet eenzelfde dicussie als zachte waren zijn beter dan harde waren? Als iemand z'n ding kan doen met een keyboard, dan is dat heel goed voor hem/haar ... kan dat beter met een synth ... ook goed.
Dit voor mijn bescheiden mening