Hoe herken ik een synth tov een keyboard.

Origineel geplaatst door Bass
Dit zijn absoluut GEEN synths, want je kan niet je EIGEN geluiden maken, hoogstens presets misschien beperkt aanpassen

Net zoals bij een rompler dus ?

volgens mij toch ook met algemene stemmen aangenomen als zijnde: Synth

Dit zijn absoluut GEEN synths, want je kan niet je EIGEN geluiden maken, hoogstens presets misschien beperkt aanpassen

Origineel geplaatst door Bartology
De wijze van spelen op een keyboard verschilt wezenlijk van die op een synth.
Ze hebben allebei zwarte en witte toetsen, ja.
Maar op een keyboard speel je de begeleiding d.m.v. akkoorden aan de linkerkant van het klavier met voorgeprogrammeerde begeleidingsritmes.
De melodie wordt gespeeld aan de rechterkant van het apparaat met een aantal vaste presets.

En zoals al werd vermeld kun je op een keyboard de wezenlijke sound niet veranderen. Daarvoor zijn geen parameters.

Er zijn de laatste tijd wel keyboards met synthesizer-achtige functies, maar het gaat toch vooral om het spelen van liedjes met automatische begeleiding.

Ik ben het helemaal met Bartology en Bass eens (en ook een beetje met Astronaut :P). Het verschil zit hem er volgens mij dus voornamelijk in de voorgeprogrammeerde begeleiding (het feit dat ie al voorgeprogrammeerd is) en het feit dat er geen werkelijke ("intrinsieke") veranderingen mogelijk zijn aan de parameters van de preset-geluiden. Gewoon een verschil in doelgroep, daarom zul je een keyboard ook nooit in rack-versie zien (ooit gehoord van een Tyros rack?). Iemand het er niet mee eens?

Origineel geplaatst door kGk
Iemand het er niet mee eens?

Ja, ik !

Dat ik het niet eens ben met bass heb ik hierboven al laten blijken.
Barthology heeft in principe wel een punt als het erom gaat hoe men je het keyboard-spelen aanleert bij muziekles, maar mijns inziens heeft een ieder zelf in de hand hoe hij/zij met z'n gear omspringt. Er bestaat trouwens ook niet zoiets als: Synthesizer-speel-les. (jaaaa, je kunt sound-workshops volgen, maar de speelwijze van een synth kun je niet leren, dat heeft eenieder in eigen hand/vingers).
Ik speel bijv op het podium op een synth en een keyboard, maar houd echt geen akkoorden vast met de linkerhand. (hoewel ik het vroegah wel zo geleerd heb op muziekles) De ritme-begeleiding wordt ook nooit gebruikt.
Het enige voordeel wat ik op deze bak heb ten opzichte van een "echte" synth, is dat je makkelijk met splitpoints kunt werken en alleen maar de (best passende) preset hoeft te selecteren.

Het is maar net wat je ermee doet !

Origineel geplaatst door gemmetje
Net zoals bij een rompler dus ?

volgens mij toch ook met algemene stemmen aangenomen als zijnde: Synth

Is dit inclusief de Motifs, Fantoms en Tritons? Of was je ironisch bezig? ;)

Dit zijn absoluut GEEN synths, want je kan niet je EIGEN geluiden maken, hoogstens presets misschien beperkt aanpassen.

Dat kunnen de criteria zijn. Maar is een U20 of U220 een synth dan?

En als je niks mag voorprogrammeren of geen begeleiding mag hebben: hoe zit het dan met romplers met uitgebreide sequencers, phrases en performances die ook alles gaan meespelen? (heb je in ieder geval volop op de Motifs, rest weet ik niet)

Ik ben ervoor om te zeggen dat het geluid op een keyboard niet tweakbaar is (alleen presets) en op een synth wel. Dat zijn de uitersten. Daartussen zit een grijs gebeid waar je langzaam van het één in het ander overgaat (zo'n Tyros is misschien wel meer synth dan een U20). Je hoeft niet alles strak af te kunnen bakenen, toch?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Is dit inclusief de Motifs, Fantoms en Tritons? Of was je ironisch bezig? ;)

Je hoeft niet alles strak af te kunnen bakenen, toch?

Met dat laatste ben ik het volkomen eens !!

Ik was idd een tikje ironisch bezig, maar toch ook wel serieus. Als je de term "synth" nl alleen gaat gebruiken voor bakken waarmee je een geluid vanaf 0 kunt opbouwen, denk ik niet dat er veel synths overblijven.
Mooi voorbeeldje is m'n eigen romplertje, een RS-5. Deze bak heeft zot veel presets, usermem, zeer beperkte edit-mogelijkheden (ADSR, LFO op de pitch, en dat was het eigenlijk wel) maar GEEN begeleidingsmogelijkheden !

En over dat rack: ik heb ook nog een Keytek CTS-1000 in m'n rekje hangen: een 2HE bakje met enkele presets en 0,0 edit-mogelijkheden. Maar je mag hem gerust synth noemen hoor ! 8)

Origineel geplaatst door gemmetje
Ja, ik !

Dat ik het niet eens ben met bass heb ik hierboven al laten blijken.
Barthology heeft in principe wel een punt als het erom gaat hoe men je het keyboard-spelen aanleert bij muziekles, maar mijns inziens heeft een ieder zelf in de hand hoe hij/zij met z'n gear omspringt. Er bestaat trouwens ook niet zoiets als: Synthesizer-speel-les. (jaaaa, je kunt sound-workshops volgen, maar de speelwijze van een synth kun je niet leren, dat heeft eenieder in eigen hand/vingers).
Ik speel bijv op het podium op een synth en een keyboard, maar houd echt geen akkoorden vast met de linkerhand. (hoewel ik het vroegah wel zo geleerd heb op muziekles) De ritme-begeleiding wordt ook nooit gebruikt.
Het enige voordeel wat ik op deze bak heb ten opzichte van een "echte" synth, is dat je makkelijk met splitpoints kunt werken en alleen maar de (best passende) preset hoeft te selecteren.

Het is maar net wat je ermee doet !

Natuurlijk kun je hem ook zo gebruiken, ik bedoelde niet dat je hem alleen maar op die manier gebruiken mag ;). Ik zelf heb ook een keyboard en speel eigenlijk ook alleen maar op die manier. Maar dat neemt niet weg dat die begeleiding bij een keyboard er al vantevoren in geprogrammeerd zit en bij een synth niet (bij een rompler trouwens ook niet). Het grote verschil is volgens mij toch echt de doelgroep. Een keyboard lijkt me eerder een gebruiksvriendlelijk (!) instrument voor het instant speel-plezier met begeleiding zonder al teveel gepiel. Gebruiksvriendelijk, vandaar ook dat je op een keyboard praktisch niets aan de geluiden kunt veranderen (je zegt zelf ook al dat die split points makkelijker werken op het keyboard). Het gaat er dus om of er "begeleiding zonder al teveel gepiel" in zit, of je dat ook echt gebruikt is een tweede. Natuurlijk kun je een keyboard ook op andere manieren bespelen en de gebruiksvriendelijkheid die zo'n ding heeft is daarbij vaak ook een positief bijkomen.
Natuurlijk blijft "zonder al teveel gepiel" een vage definitie en daarom lijkt het mij ook dat er moeilijk over uit te komen is wat een rompler nu precies is (het lijkt me eigenlijk eerder een eindeloze discussie).
Maar goed, doet dat er eigenlijk ook toe?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dat kunnen de criteria zijn. Maar is een U20 of U220 een synth dan?

Neen dat zijn sample PLAYERS met ingebakken geluiden..geen filters, geen LFO's geen oscillatoren enz..

Neen dat zijn sample PLAYERS met ingebakken geluiden..geen filters, geen LFO's geen oscillatoren enz..
Daar zijn de menigen dus over verdeeld: de U20 kom je altijd tegen bij synthsites, de Tyros nooit.

Origineel geplaatst door kGk
Natuurlijk kun je hem ook zo gebruiken, ik bedoelde niet dat je hem alleen maar op die manier gebruiken mag ;). Ik zelf heb ook een keyboard en speel eigenlijk ook alleen maar op die manier. Maar dat neemt niet weg dat die begeleiding bij een keyboard er al vantevoren in geprogrammeerd zit en bij een synth niet (bij een rompler trouwens ook niet).
Phrases zitten wel voorgeprogrammeerd in romplers. (ik heb er zelf: één toets en drums en begeleiding gaan lopen; melodie rechts, akkoorden links; geen flauw idee waarom ze erin zitten, maar ik heb ze dus wel)

Het grote verschil is volgens mij toch echt de doelgroep. Een keyboard lijkt me eerder een gebruiksvriendlelijk (!) instrument voor het instant speel-plezier met begeleiding zonder al teveel gepiel. Gebruiksvriendelijk, vandaar ook dat je op een keyboard praktisch niets aan de geluiden kunt veranderen (je zegt zelf ook al dat die split points makkelijker werken op het keyboard). Het gaat er dus om of er "begeleiding zonder al teveel gepiel" in zit, of je dat ook echt gebruikt is een tweede. Natuurlijk kun je een keyboard ook op andere manieren bespelen en de gebruiksvriendelijkheid die zo'n ding heeft is daarbij vaak ook een positief bijkomen.
Wat dan weer het rare is: xo'n DX7 is een enorm populaire synth (geweest), dus voor het hele publiek. Maar het is een gruwelijk moeilijke synth. Toch wel weer raar dan.

Natuurlijk blijft "zonder al teveel gepiel" een vage definitie en daarom lijkt het mij ook dat er moeilijk over uit te komen is wat een rompler nu precies is (het lijkt me eigenlijk eerder een eindeloze discussie).
Daarom ben ik voor mijn defitinitie van hiervoor (editing tegenover niet-editing met een grijs gebied er tussenin).

Maar goed, doet dat er eigenlijk ook toe?
Hé, we zijn nou te ver om het op te geven hè!

Het gaat er toch om dat iedere Ome Harry en Tante Truus een versje van Frans Bauer moet en wil kunnen laten horen op die veel te rokerige verjaardagen??
Die gaan dan niet eerst aan het knoeien met sound/arpeggios/LFO's etc.
Nee, one touch setting.......hoppekee en spelen maar "Heb je even voor mij........."

:peukie: :peukie: :peukie:
Wat nou, veel te rokerig??

Origineel geplaatst door Bartology
Het gaat er toch om dat iedere Ome Harry en Tante Truus een versje van Frans Bauer moet en wil kunnen laten horen op die veel te rokerige verjaardagen??
Die gaan dan niet eerst aan het knoeien met sound/arpeggios/LFO's etc.
Nee, one touch setting.......hoppekee en spelen maar "Heb je even voor mij........."

Wat nou, veel te rokerig??

Bartology is het op zich dus met mij eens: het keyboard is echt ontworpen voor een specifieke doelgroep, dat is
waaom ze meestal ook heel gebruiksvriendelijk zijn. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat alles wat gebruiksvriendelijk is ook meteen een keyboard is (alle synthofielen zijn mensen, maar niet alle mensen zijn synthofielen) én dat je een keyboard niet op een andere manier kan gebruiken.

:dubbel:

Wat een leuke reakties allemaal ;) . Ik denk niet dat het allemaal zo strak in te delen is. Je hebt vele toestellen die perfect in te delen zijn en anderen zijn dat helemaal niet.

Begeleiding wordt regelmatig aangeroepen als een feature voor een keyboard. Wel, neem een Roland system 100/101 en hang deze aan een CSQ600 sequencer en je hebt een begeleidingsautomaat -> dus de 101 is een keyboard :dubbel:
Trouwens, de huidige generaties van workstations hebben allemaal arp's en phrase generators die perfect programmeerbaar zijn.

De Tyros en andere keyboards hebben presets, maar zijn toch weer programmeerbaar: hetzij beperkt, hetzij via externe software (zoals bv. de Yamaha FX1 wat een drie manuaal orgel is, maar via software heb je verschillende DX's onder de vingers).

Ik denk dat je het gewoon moet zien als een naar mekaar toe evoluerende groep. Steeds meer features van synths komen in de keyboards te zitten en omgekeerd.

IMHO is het voorlopig de graad van programmeerbaarheid en flexibiliteit die je echt als criterium kan blijven gebruiken.

Trouwens, romplers worden blijkbaar door een aantal mensen niet als synth bekeken. Volgens mij zijn verschillende romplers synths, waarbij de oscillator ROM-samples uit een geheugen gebruikt i.p.v. een VCO/DCO or whatever. Of zijn er hier mensen die de SY99 geen synth durven noemen ;) .

Is dit niet eenzelfde dicussie als zachte waren zijn beter dan harde waren? Als iemand z'n ding kan doen met een keyboard, dan is dat heel goed voor hem/haar ... kan dat beter met een synth ... ook goed.

Dit voor mijn bescheiden mening :)

:doei:

tis een synth

1. Aan de ingebouwde speakers
2. Door erop te spelen
3. Aan de synthesizer klanken (zijn die ruim aanwezig, dan betreft het veelal een synthesizer)
4. Keyboards hebben veelal gekleurde kitsch uitziende knopjes

Ik denk dat ik het antwoord weet. Als jij het een synthesizer vindt dan is het een synthesizer en vindt je het een keyboard dan is het een keyboard. En als jullie beide wat anders vinden dan is dat een mooie discussie.

*D *D *D

in mijn optiek is een synthesizer een apparaat waarbij je controle hebt over de oorsprong van de klank, over de oscillators dus.
het keyboard is in dit geval het apparaat waarbij geen controle op de klankoorsprong kan uitgeoefend worden.

romplers zijn dus keyboards :duivels:

Origineel geplaatst door Roel
romplers zijn dus keyboards :duivels:

Ben ik het niet mee eens, want of die zaagtand nu opgewekt wordt door diverse schakelingen of zijn oorsprong vind in een ROM sample. Het gaat erom wat je met de bron kan doen.
De term Synthesizer, stamt volgens mij van het woord "Klank synhese"

Citaat Boek "De synthesizer"

geluid kunnen we in 3 stukken verdelen. Ieder geluid heeft een toonhoogte, een klankkleur en een bepaalde geluidsterkte. Met behulp van deze drie onderdelen is het mogelijk ieder gewenst geluid samen te stellen. Aan deze samenstelling, deze "Synthese", dankt de synthesizer zijn naam.

Eigenlijk kun je dus stellen dat een keyboard ook een synthesizer is mits hij deze drie onderdelen herbergt. Alleen geven ze de naam "Keyboard" om een bepaalde doelgroep aan te boren. Net als bij het orgel.

Het meest belangrijke uit wat ik net schreef is dus de volgende:

Kun je de klankleur wijzigen (in elke willekeurige patch) (aangeduid als Oscillator), dan betreft het een synthesizer.

Bij een keyboard ben je meestal afhankelijk van de golfvorm m.b.t. de patch. Deze is veelal niet te wijzigen.

Alsjeblieft: Dit is dus het antwoord

Origineel geplaatst door Catalunya

4. Keyboards hebben veelal gekleurde kitsch uitziende knopjes

En een Juno dan? Styling daarvan is nou ook niet bepaald één van de hoogtepunten van goede smaak ;)

Origineel geplaatst door Roel
in mijn optiek is een synthesizer een apparaat waarbij je controle hebt over de oorsprong van de klank, over de oscillators dus.
het keyboard is in dit geval het apparaat waarbij geen controle op de klankoorsprong kan uitgeoefend worden.

Origineel geplaatst door Catalunya
Het meest belangrijke uit wat ik net schreef is dus de volgende:

Kun je de klankleur wijzigen (in elke willekeurige patch) (aangeduid als Oscillator), dan betreft het een synthesizer.

Bij een keyboard ben je meestal afhankelijk van de golfvorm m.b.t. de patch. Deze is veelal niet te wijzigen.

Alsjeblieft: Dit is dus het antwoord

dat zei ik

Back