VariOS

Tom 32

Gepokt en gemazeld
Ik ben sinds vanmiddag in het gelukkige bezit van een Roland VariOS.
Ik zag op de "vakantiegeld" thread verzoeken mijn bevindingen met de forumleden te delen, hetgeen ik de komende tijd gaarne zal doen.

Na het uitpakken ben ik uiteraard vlug aan de slag gegaan. Het installeren van de USB drivers en het herkennen van de Varios verliepen vlekkeloos. WAVje laden en......verdomd hij doet het.
Even lekker aan de knopjes draaien...pitch...time.....formant.....hee gebeurt niks bij formant....hij zou toch niet kaduuk zijn.....grrrr
Enfin na meer van dit soort "tekortkomingen" toch maar wat grondiger het bijbehorende boekwerk gelezen..en gelukkig, alle problemen waren te wjten aan mijn ongeduldige enthousiasme en de daaruit voortvloeiende onnauwkeurigheden tijdens het lezen.

Het aan de praat krijgen van de Varios-8 en varios-303 had wel wat voeten in de aarde, maar dit lag wederom meer aan het gebrek aan geduld dan aan de handleiding c.q. varios.
Toen ik eenmaal inzicht kreeg in de geheugenstructuur van het apparaat liep het allemaal op rolletjes.
De eerste indruk van de Varios 8 was...Wowwwww!!!!!, waarbij wel dient te worden opgemerkt dat ik nog nooit een echte jupiter of juno met mijn vingers heb mogen beroeren.

De software is naar mijn bescheiden, doch daarom niet minder relevante mening, acuraat en niet moeilijk te doorgronden. Dit is voor mij de eerste keer dat ik me echt met het bewerken van samples bezighoudt, dus het vertalen van de parameters naar het geluid zoals ik het hebben wil zal me nog de nodige oefening en het nodige gepiel kosten.

Ik hoop de komende dagen een aantal geluiden van het variphrase gebeuren en de varios 8 en 303 online te zetten.

groet

Tom

vol verwachting klopt ons hart!

Ik ben heel benieuwd naar die jupiter en 303 emulatie.

Maar hoe zit het nou? Kun je dan ook nog gebruik maken van de variphrase techniek. Of wordt het telkens een compleet andere machine op basis van de ingeladen software?

yep...'t is of een varphrase processor (en das al heel leuk speelgoed :) ) of een jupiter...of een 303.

He bedankt!

Misschien een keer bij iemand langs die een Jupiter8 heeft staan om te checken? ;)

Origineel geplaatst door Tom 32
yep...'t is of een varphrase processor (en das al heel leuk speelgoed :) ) of een jupiter...of een 303.

OK, duidelijk.

Ben ook zeer benieuwd wat er in de toekomst nog voor software gaat uitkomen voor dat apparaat.

En toch is 't maar software.. :D

Kijk zelf maar of je dit als compliment of als lullige opmerking opvat!;)

ik ook :D :D

maar begreep dat dat wel de bedoeling was, maar goed tussen bedoelingen en realiteit gaapt nogal eens en gat.
waar het mij omgaat dat ik nu in ieder geval een apparaat heb , waar ik nu al heel blij mee ben :)

waar het mij omgaat dat ik nu in ieder geval een apparaat heb , waar ik nu al heel blij mee ben :)

Ehhhmmmm....... precies ja. :)

Zouden ze het durven om de x0x reeks in VariOS uit te brengen?

wat kost die vari-os nu? en waar te koop?

Zou je misschien een paar demo-mp3'tjes van die Jupiter of de 303 kunnen posten zodat wij met onze kritische oren kunnen beoordelen of een een top of flop is? :).

ik ben erg benieuwd! misschien kleine review? ook erg benieuwd of de jupiter emu meer als JP8000 of als echte jupiter klinkt..maar dat is natuurlijk lastig vergelijken zonder referentie

Zal m'n best doen snel een paar mp3 tjes van de varios-8 en 303 online te krijgen....
Zal vooralsnog niet meer zijn dan een paar riedeltjes van de presets, puur om een idee te krijgen.
Ik zal in de loop van volgende week worden.....zal je altijd zien, heb je een nieuw apparaat, moet je naar verjaardagen, recepties en andere verplichtingen zonder knoppen :D

groet Tom

Ik wil bij deze allereerst mijn excuses maken voor m'n net nagekomen belofte, namelijk het porsten van wat geluiden uit de Varios.
Ik zal over de reden hiervoor niet teveel uitwijden, maar het komt er op neer dat door persoonlijke omstandigheden ik het momenteel niet kan opbrengen de tijd te nemen een paar mp3tjes in elkaar te zetten.
Hiervoor nogmaals mijn excuses.
Het enige dat ik de eventueel nieuwsgierigen kan melden is dat ik tot nu toe erg tevreden ben met de mogelijkheden van dit apparaat en dat het nog wel even duurt voor ik alle ins en outs van dit beestje ken.

Hoop binnenkort weer van me te laten horen wat betreft de varios.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Fuse
VariOS is gaaf! Echt waar. Die Jupiter 8 cloon klink heel erg goed.

Heb je de 303 ook gehoord? Zo ja, hoe klinkt dat? Ben wel benieuwd hoe dat klinkt t.o.v. bijvoorbeeld Rebirth (of Freebee, die ik in veel gevallen echt beter dan Rebirth vind klinken).

Ik heb deze week een Korg PXR4 aangeschaft en om wat vertrouwd te raken met dit apparaat heb ik maar eens iets opgenomen van de 303 emulatie op de Varios.
Aangezien ik nog niet eerder met dit apparaat heb gewerkt (303) is het een vrij simpel en voorlopig demo'tje geworden. Een preset pattern en flink wat gedraai aan filterknoppen en effecten.
Voor mij persoonlijk was het meer experimenteren met de PXR4 dan met de 303, maar ik hoop evengoed dat geinteresseerden er mee uit de voeten kunnen.

Varios303.mp3

Later meer (en wanneer dat is...tja....:D )

groet

Tom

Ik heb deze week een Korg PXR4 aangeschaft en om wat vertrouwd te raken met dit apparaat heb ik maar eens iets opgenomen van de 303 emulatie op de Varios.
Aangezien ik nog niet eerder met dit apparaat heb gewerkt (303) is het een vrij simpel en voorlopig demo'tje geworden. Een preset pattern en flink wat gedraai aan filterknoppen en effecten.
Voor mij persoonlijk was het meer experimenteren met de PXR4 dan met de 303, maar ik hoop evengoed dat geinteresseerden er mee uit de voeten kunnen.

Varios303.mp3

Later meer (en wanneer dat is...tja....:D )

groet

Tom

Ik vind dit qua sounds klinken als een slechte rebirth rip :(

Back