Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb op dit moment contact met de heren van GIK acoustics over hoe mijn ruimte akoestische het beste kan worden ingericht. Allereerst moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de gratis service. Ze helpen je echt goed!
Op basis van wat ik op internet heb gelezen had ik mijn ruimte helemaal ingedeeld. Echter, de heren van GIK stellen een compleet andere set up voor. Waar ik mij over verbaasde is de plaatsing van basstraps in de hoeken waar je tegenaan kijkt. Oftewel, de hoeken van de muur die recht tegenover mij staan. Kan iemand uitleggen waarom juist deze hoeken belangrijk zijn? Ik dacht namelijk dat de hoeken achter je belangrijker waren.
ik dacht al dat je het zo zou doen aan je plaatje te zien. je had al nummer b op gegeven dan kijk je al tegen de basstrapsdingens aan .
![]()
Dit zal wel erg in de buurt zitten van wat ze jou hebben aangeraden denk ik zo.
En het is gewoon het standaard pakket aan maatregelen met conventionele speakers.
Goed advies lijkt mij.
Dat komt door de schuine kant, dan kan je in die hoek geen drie hoekige basstrap neerzetten. Om het symetrisch te houden plaats je dan basstraps op de achterwant ipv de hoeken.
. Maar helaas heb ik niet de mogelijkheid om in beide hoeken (achter mij) bass traps te plaatsen.Dit is een belangrijke tip.
Helaas is het zo dat de meeste mensen een mixer, monitors, synths enz... tussen de speakers en zichzelf hebben staan. En vooral in gedempte ruimtes zijn reflecties die daarvandaan komen heel erg schadelijk voor het geluidsveld en timbre van je muziek. Diffractie van monitors en dergelijke veranderd de plaatsing en grote van geluids bronnen en de reflectie van een mixer veroorzaakt kam filter effecten.
Een oplossing zou kunnen zijn om niet de speakers voor je te plaatsen (zoals gebruikelijk) maar achter je.
Heb je dit probleem ook wanneer de boxen hoger staan dan de tafel (en dus alles wat ertussen zit zich op een lager niveau bevindt)?
Ik heb op dit moment contact met de heren van GIK acoustics over hoe mijn ruimte akoestische het beste kan worden ingericht. Allereerst moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de gratis service. Ze helpen je echt goed!
Op basis van wat ik op internet heb gelezen had ik mijn ruimte helemaal ingedeeld. Echter, de heren van GIK stellen een compleet andere set up voor. Waar ik mij over verbaasde is de plaatsing van basstraps in de hoeken waar je tegenaan kijkt. Oftewel, de hoeken van de muur die recht tegenover mij staan. Kan iemand uitleggen waarom juist deze hoeken belangrijk zijn? Ik dacht namelijk dat de hoeken achter je belangrijker waren.
![]()
Dit zal wel erg in de buurt zitten van wat ze jou hebben aangeraden denk ik zo.
En het is gewoon het standaard pakket aan maatregelen met conventionele speakers.
Goed advies lijkt mij.

ik ben ook geen expert ofzo maar had ergens gelezen dat je minimaal 4.5 meter van je boxen af moet zitten om een volle bass wave te kunnen horen. waarom zit je dan helemaal vooraan. als je dan toch zoeene ruimte hebt ga dan er een stuk vandaan zitten.
Grote kans dat ik toch voor het raam ga zitten. Ik heb mijn monitoren geplaatst zoals GIK het voorstelt (in een onbehandelde kamer), en het klinkt echt k*t op deze positie. Er zit totaal geen laag meer (40 - 120 hz) in het geluid. Laatst ook alles opgesteld voor het raam en daar klonk het onbehandeld veel beter. Het klonk veel voller (bass was op een fijne manier aanwezig) alleen had ik last van reflecties.
Volgende week komen de panelen binnen. Wat stellen jullie voor, eerst opstellen zoals GIK het heeft voorgesteld en dan pas beoordelen, of toch voor het raam gaan zitten waar het beter klinkt?