Belangrijk: Goede akoestiek bereiken!

Op basis van foto's die ik heb gestuurd + een paint tekening. Even voor je informatie, ik heb al een room kit besteld. De vraag die ik hun heb gestuurd is hoe ik het beste mijn ruimte in kan richten. Ze proberen je dus niet van alles aan te smeren maar helpen je bij het indelen van de ruimte.

Ik heb op dit moment contact met de heren van GIK acoustics over hoe mijn ruimte akoestische het beste kan worden ingericht. Allereerst moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de gratis service. Ze helpen je echt goed!

Op basis van wat ik op internet heb gelezen had ik mijn ruimte helemaal ingedeeld. Echter, de heren van GIK stellen een compleet andere set up voor. Waar ik mij over verbaasde is de plaatsing van basstraps in de hoeken waar je tegenaan kijkt. Oftewel, de hoeken van de muur die recht tegenover mij staan. Kan iemand uitleggen waarom juist deze hoeken belangrijk zijn? Ik dacht namelijk dat de hoeken achter je belangrijker waren.

ik dacht al dat je het zo zou doen aan je plaatje te zien. je had al nummer b op gegeven dan kijk je al tegen de basstrapsdingens aan .

ik dacht al dat je het zo zou doen aan je plaatje te zien. je had al nummer b op gegeven dan kijk je al tegen de basstrapsdingens aan .

Scheidingswand komt er niet. Nieuwe situatie staat in de bijlage. Ik kom te zitten tussen "picture 1" en "picture 2". Foto's heb ik niet toegevoegd.

Attachments

• room_01.JPG
    room_01.JPG
    22,4 KB · Bekeken: 136
room_layout.gif

Dit zal wel erg in de buurt zitten van wat ze jou hebben aangeraden denk ik zo.
En het is gewoon het standaard pakket aan maatregelen met conventionele speakers.
Goed advies lijkt mij.

In plaats van twee basstraps in de hoeken achter mij, is geadviseerd om twee basstraps strak achter mij te plaatsen (tegen de muur). En de 'monster' bass trap voor mij in de hoek van het plafond en de muur.

Dat komt door de schuine kant, dan kan je in die hoek geen drie hoekige basstrap neerzetten. Om het symetrisch te houden plaats je dan basstraps op de achterwant ipv de hoeken.

Die schuine wand komt er dus niet meer ;). Maar helaas heb ik niet de mogelijkheid om in beide hoeken (achter mij) bass traps te plaatsen.

Voor degene die het advies van GIK wil weten (voor mijn ruimte):

2 244 panels straddling the front corners of the room.

2 244 panels on stands behind you centered pretty much side by side.

2 242 panels behind the monitors on the front wall

2 242 panels on the ceiling as a cloud

2 242 panels on the 2 side walls (1 on a stand due to the window) for side wall reflections.

The Monster would be best hung horizontally and straddling the wall/ceiling junction in front of the mix position.

Laatst gewijzigd:
Dit is een belangrijke tip.
Helaas is het zo dat de meeste mensen een mixer, monitors, synths enz... tussen de speakers en zichzelf hebben staan. En vooral in gedempte ruimtes zijn reflecties die daarvandaan komen heel erg schadelijk voor het geluidsveld en timbre van je muziek. Diffractie van monitors en dergelijke veranderd de plaatsing en grote van geluids bronnen en de reflectie van een mixer veroorzaakt kam filter effecten.
Een oplossing zou kunnen zijn om niet de speakers voor je te plaatsen (zoals gebruikelijk) maar achter je.

Ja idd difractie van monitors is zelfs reeel.
Ik had een tafeltje met monitor voor/tussen de speakers (lager ook nog), geen enkel direct reflectie punt, maar toch deed het iets met het midden, hoog midden sprong er ineens meer uit en was niet zo vlak meer. Had al bedacht dat het refractie moest zijn.
Nu nog minimaler tafeltje ertussen met laptop op iets andere plek en nu hoor ik het niet meer.

Directe reflecties zijn nog erger. Moet echt geen brede salontafel ertussendoen. Mixer (heb ik zelf niet meer) lijkt me nog erger.
De O300 die ik heb hebben een bepaalde voorgestelde eq instelling voor plaatsing op een console, en dat wijkt zo erg af van vlak oef, bewijs voor hoe erg dat is,

Heb je dit probleem ook wanneer de boxen hoger staan dan de tafel (en dus alles wat ertussen zit zich op een lager niveau bevindt)?

Ja dan heb je reflecties.

Ik heb op dit moment contact met de heren van GIK acoustics over hoe mijn ruimte akoestische het beste kan worden ingericht. Allereerst moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de gratis service. Ze helpen je echt goed!

Op basis van wat ik op internet heb gelezen had ik mijn ruimte helemaal ingedeeld. Echter, de heren van GIK stellen een compleet andere set up voor. Waar ik mij over verbaasde is de plaatsing van basstraps in de hoeken waar je tegenaan kijkt. Oftewel, de hoeken van de muur die recht tegenover mij staan. Kan iemand uitleggen waarom juist deze hoeken belangrijk zijn? Ik dacht namelijk dat de hoeken achter je belangrijker waren.

Meest gangbare studio opstelling is volgens mij de speakers dicht bij een wand erachter (bijv een meter of iets meer ervanaf), en dan is het erg belangrijk dat die wand gelijk is links en rechts omdat je er sterke reflecties van krijgt.
Achter je heb je veel meer afstand tot de andere wand dus die maakt veel minder uit dan.
Denk dat dat de gedachte erachter is.
Maar zou alsnog expirimenteren met plaatsing hoor. Bij mij bijv werkt een andere opstelling nog iets beter.

room_layout.gif

Dit zal wel erg in de buurt zitten van wat ze jou hebben aangeraden denk ik zo.
En het is gewoon het standaard pakket aan maatregelen met conventionele speakers.
Goed advies lijkt mij.

Even nog een keer noemen. Ik ben geen akoestiek expert :)
Maar dat plaatje ziet er niet goed klinkend uit naar aanleiding wat ik zelf heb ondervonden.
Zowel de achterwand als de zijwanden zitten breedband absorbers op. Dus de sterke reflecties worden geabsorbeerd.
Mijn ervaring is dat een breedband absorber bij lange na niet perfect breedband is maar hoge frequenties meer absorbeert dan lage frequenties. (in mijn geval 15cm dik rockwool 202, 20 cm van de wand)
Zoals het gedaan is in je plaatje lijkt het me dat je frequentie niet recht meer is en je als resultaat misschien een te "zwaar / naar beneden getilt" geluid zult krijgen.

Verder zie ik maar heel weinig absorbers op het plafond, terwijl dat de muren zijn die het dichts bij elkaar staan en het grootste oppervlakte hebben.
Veeel meer absorbers op het plafond zou ik zeggen.

En op directe reflectie punten breedband diffusors waarschijnlijk (of desnoods kale muur, dan maar wat comb filtering, en eventueel speaker veel verder van achtermuur afhankelijk van plek van kamerresonanties)
Bij diffusors wel oppassen dat ze echt breedband zijn (houdt in diep).
Ik heb wat geexpirimenteerd met 3-4 cm brede houten luxaflex, en dat weerkaatst )half gesloten) alleen hoog midden bijv. Denk dat je diffusor wel minimaal 15cm dik moet zijn voor breedbandig effect (waarschijnlijk dieper nog stuk beter) anders werkt een diffusor net als een filter, hogere frequenties wel diffusen en lage niet, heb je weer frequentie verstoring bij je eerste reflecties.

Iig, zou oppassen en luisteren voordat je je vastlegt aan dat plaatje van GIK.

ik ben ook geen expert ofzo maar had ergens gelezen dat je minimaal 4.5 meter van je boxen af moet zitten om een volle bass wave te kunnen horen. waarom zit je dan helemaal vooraan. als je dan toch zoeene ruimte hebt ga dan er een stuk vandaan zitten.

ik ben ook geen expert ofzo maar had ergens gelezen dat je minimaal 4.5 meter van je boxen af moet zitten om een volle bass wave te kunnen horen. waarom zit je dan helemaal vooraan. als je dan toch zoeene ruimte hebt ga dan er een stuk vandaan zitten.

Ik kan me niet voorstellen dat dan nog enig detail te horen is.

Grote kans dat ik toch voor het raam ga zitten. Ik heb mijn monitoren geplaatst zoals GIK het voorstelt (in een onbehandelde kamer), en het klinkt echt k*t op deze positie. Er zit totaal geen laag meer (40 - 120 hz) in het geluid. Laatst ook alles opgesteld voor het raam en daar klonk het onbehandeld veel beter. Het klonk veel voller (bass was op een fijne manier aanwezig) alleen had ik last van reflecties.

Volgende week komen de panelen binnen. Wat stellen jullie voor, eerst opstellen zoals GIK het heeft voorgesteld en dan pas beoordelen, of toch voor het raam gaan zitten waar het beter klinkt?

Laatst gewijzigd:
Wat ik ervan begrepen heb, eerst de juiste spot vinden onbehandeld, daarna gaan behandelen.

Hoe een juiste spot hoort te klinken i dunno.

Wat ik verders heb gezien, over de lengte van de muur of raam een touw spannen en daarover (ws uitgezochte) doek spannen van plafon tot de grond.

Wat daarvan het nut is i dunno, zag er wel vet uit.

Grote kans dat ik toch voor het raam ga zitten. Ik heb mijn monitoren geplaatst zoals GIK het voorstelt (in een onbehandelde kamer), en het klinkt echt k*t op deze positie. Er zit totaal geen laag meer (40 - 120 hz) in het geluid. Laatst ook alles opgesteld voor het raam en daar klonk het onbehandeld veel beter. Het klonk veel voller (bass was op een fijne manier aanwezig) alleen had ik last van reflecties.

Volgende week komen de panelen binnen. Wat stellen jullie voor, eerst opstellen zoals GIK het heeft voorgesteld en dan pas beoordelen, of toch voor het raam gaan zitten waar het beter klinkt?

Ik neem aan dat je nearfield speakers gebruikt?
Zit je er niet te ver vanaf?
Want zo klinkt het.
Klinkt alsof je te veel in het midden van de lengte bent gaan zitten (optimaal is op ongeveer 36% geloof ik) en er te ver vanaf. Dan krijg je flinke dippen van zowel de breedte als lengte van de kamer.
Ik heb zelf een iets grotere kamer dan jij (3,6 bij 5,5 ong) en ik krijg ook nog te erge dippen (of pieken) als ik er te ver vanaf ga zitten.
Maar maximaal 1,5 meter van speaker (tweater) tot oor, speakers direct naar je toe gericht en je zou niet meer zulke sterke dippen moeten horen lijkt me. Ik kan mijn speakers op een compleet verkeerde plek zetten en dan binnen 1,5 meter is het altijd nog best goed.

Back