werken met samples in ableton

beun_co

Stamgast
Hi, ik heb een samplecd van loopmasters maar nu merk ik dat er probleempje is ivm die samples dat ik niet goed snap kwestie van de samples op elkaar af te stemmen in ableton. Ik bedoel concreet dat er bv. een bass-sample > in C en een lead-sample > in A op die cd staat maar hoe kan ik deze dan op elkaar gaan afstemmen dat ze mooi gelijk lopen van toon? Ik moet wel zeggen dat ik geen notenleer gedaan heb. Kan er mij iemand helpen hoe ik best die samples op elkaar kan afstemmen in ableton om zo tot een mooi eindresultaat te komen in ableton.

mvg 3s

je zult moeten transponeren.
Complex-pro geeft i.h.a. het beste resultaat, maar het is ook leuk om met de andere opte's te experimeneteren voor specialere effecten.

Maar hoe dan ook is luisteren het devies.
En niet alles past zomaar op elkaar. In C of in A wil alleen maar zeggen in welke toonsoort er is gespeelt. Dat zegt nog niets over de gekozen akkoord progressie van die samples. Je zou simpel zeggen transponeer die A-sample met +4 om hem in C te krijgen en dan moet het kloppen. Helaas is dat te kort door de bocht.

Je kunt overigens niet meer dan pakweg +/- 3 transponeren om het nog goed te laten klinken. Daarna wordt het snel minder mooi.

Paul

Misschien een dom antwoord van mij, maar kan je de samples niet re-pitchen???
Ptaurus heeft hier ook een punt dat niet alle samples zomaar met elkaar te combineren zijn (of je moet heel erg goed zijn natuurlijk ;) )

Wanneer ik een track in bv C heb dan ga ik alleen opzoek naar loops in C. Succes gegarandeerd.
Je Kan denken aan bv Battery, om de REX file te openen zodat je iedere noot, qua toonhoogte en plaatsing kan aanpassen. Een REX kun je ook maken btw hoewel dit eigenlijk voor percussie het meest gedaan word. Extract to sampler is ook nog een optie. Maar wanneer je pitch gaat veranderen verliest de loop zijn karakter, of klinkt gebroken. Of je krijgt ableton artefacts :P

Verschillende keys op elkaar gaat alleen werken wanneer je de scale of fithts aanhoud. Heb je bv f simpel een A dan is een C# de combi. +5.. Dus in jou voorbeeldje zou je de bassloop 1 semitone hoger kunne zetten. Dit is een guideline, geen regel, want hangt helemaal af van de track en de loop zelf of t werken gaat. Probeer 't, Google 't.

Ik moet wel zeggen dat ik geen notenleer gedaan heb.
mvg 3s

Dan wordt het hoog tijd om in elk geval iets te doen aan die notenleer. Alhoewel ik denk dat jij harmonieleer bedoeld, want onder notenleer versta ik gewoon het lezen van bladmzuziek en dat is gewoon een technisch iets. Dat is vrij simpel. Iedereen die daar even een uurtje voor gaat zitten kan dat.

Harmonieleer is veel complexer, dat leer je niet in een uurtje.

Maar met luisteren en try and errror kom je een heel eind.

Paul

Overigens raadt de manual van Ableton aan om niet te rigoreus in de clip te pitchen. Als je bijvoorbeeld drum samples wil pitchen kun je beter gebruik maken van de frequency shifter om een natuurlijker geluid te krijgen. Maar het ligt er natuurlijk wel aan welk effect je wilt bereiken.

f offtopic..

Overigens raadt de manual van Ableton aan om niet te rigoreus in de clip te pitchen. Als je bijvoorbeeld drum samples wil pitchen kun je beter gebruik maken van de frequency shifter om een natuurlijker geluid te krijgen. Maar het ligt er natuurlijk wel aan welk effect je wilt bereiken.

Een gebitcrushte perc.loop met een freq shifter effect

Back