Welke synth om mee te beginnen

Dacide

Ouwe rot
Momenteel heb ik nog enkel de beschikking over een Ableton+ VSTi's. Dit ondersteund met een Novation Launchpad, Nocturn Controller en een SL 49 MK2.

Voor erbij wil ik graag "iets" van hardware. Hoeft niks nieuws of fancy te zijn. Heb ook maar een beperkt budget 200-400 euro. (uiteraard 2e hands dus)

Ik hoef ook geen toetsenbord versie. Ik wil gewoon mijn SL49mk2 gebruiken.

Na een rondje snuffelen kom ik uit op de volgende mogelijkheden die 2e hands binnen 400 euro te vinden zijn.

• Access Virus A
  • Access Virus B
  • Novation Nova
  • Novation Supernova
  • Korg MS2000

Ik heb zelf weinig tot geen wensen of eisen. Ik wil gewoon een hardware synth om lekker mee te pielen en meer ervaring met subtractieve synthese te krijgen (kan ook met softsynths.. maar dit is wel zo leuk)

Qua geluiden.. tja het zou mooi zijn als de geluiden nog redelijk up to date zijn zodat ik ze ook kan gebruiken in progressive/techhouse/minimal/techno tracks.

Daarnaast vind ik de interface heel belangrijk. Deze moet gewoon uitnodigen om lekker mee te pielen. Sterker nog, hij moet erom schreeuwen :)

Wellicht hebben jullie nog meer tips of mogelijkheden voor me.

Bedankt.

Supernova 2 en Virus B zijn sowieso super.

Als je een synth wilt die echt uitnodigt om aan de knoppen te draaien, zonder menu's ed. door te moeten worstelen, zou ik op zoek gaan naar een Nord Lead 3 rack versie. Ik weet niet wat daar voor gevraagd wordt, ik weet wel dat ze niet vaak te koop staan. Mijn Nord 3 keys heb ik 1,5 jaar geleden voor €750 weggedaan.

Ik heb het over de keys versie, de rack versie zou je wel voor €500 moeten kunnen scoren lijkt me.

De Nord 2 is ook een fijn ding, maar een totaal andere synthesizer. Ik ben meer gecharmeerd van de Nord 3, het is ook veruit de gemakkelijkste en meest overzichtelijke hardware synthesizer die ik gehad heb.

De Novation's en Virus zijn echt wel aanraders. Een Nord Rack 2 zou ook moeten lukken. Let op de Nord heeft geen onboard effecten. Dit zou een probleem voor je kunnen zijn. Ik ervaar het overigens niet als probleem want ik gebruik gewoon de effecten vanuit Logic direct op het kanaal. De Nord schreewt mijns inziens zeker om te editten. Praktisch voor alles een knopje. De Novations vind ik ook erg makkelijk werken. De Virus (C) vond ik persoonlijk iets minder uitnodigend (gek genoeg). Maar dat is denk ik een kwestie van smaak ook. Overigens vind ik het geluid wel erg lekker.

Een JP8080 is ook zeker het noemen waard. Ook erg uitnodigend. Ik weet niet of je deze vind voor max €400. De JP8000 (met keys) wel.

Een Nord Rack 3 vind je (helaas) niet voor de €400. De MP prijzen liggen beduidend hoger.

Ik zei ZELDEN. 1 voorbeeld toont het tegendeel niet aan.
Ik zie daar ook niet om welke versie het gaat. Misschien is het wel deze:
images

(en ik dacht niet dat die gewenst was ;) )

Vat ik het zo (heel kort door de bocht) goed samen?

Access Virus A: Vet/Dik geluid (goedkoper dan de virus B)
Access Virus B: Vet/Dik Geluid
Novation Nova: Goeie allrounder
Novation Supernova: Top allrounder
Korg MS2000: ???
Roland JP8000: Top interface, goeie pielbak, "dun" geluid
Nord Lead 2: top interface, goeie pielbak, beetje: "dun" geluid

De supersaw op de JP is denk ik niet direct dun te noemen :) De overige wavevorms vind ik eigenlijk ook erg goed te doen.

De NL2 (zeker over 4 slots) kan ook erg vet klinken maar de OSC hebben een typische sound. Echt de Nord sound. Ik vind het geweldig, maar sommige vinden het niks.

Overigens zou je even bij alle synth's de effecten uit moeten zetten en dan pas vergelijken. De Virus is bijvoorbeeld best dik, maar leunt ook behoorlijk op de effecten. De effecten zelf kun je natuurlijk (zoals eerder gezegd) ook prima uit je DAW halen. Bij de NL vind ik het dat altijd te gek om te zien hoe de geluiden dan echt tot leven komen.

Overigens denk ik dat je met geen een miskoop zou doen. Daarnaast, mocht de synth niet bevallen, kun je hem meestal voor het zelfde bedrag gewoon weer verkopen. Dat maakt vaak de keuze wel makkelijker. Overigens is het wel zo dat als je met 1 synth begint.....ga maar sparen ;)

De Virus B is de opvolger van de A, en heeft dus andere specs. Volgens mij kun je op de site van Access alle Virussen uitgebreid vergelijken. Dit geldt ook voor de Nova's en Supernova's (I - II).

De Nord Lead 2 heeft slechts 40 user patches, hier moet je dus een geheugenkaart bij kopen. Ik zou liever een Nord Lead 2x hebben.

Toch nog een aanvulling op je lijstje. De Waldorf Blofeld of Micro Q. Kijk hier ook zeker naar.

Die nodigen nou niet direct uit om lekker aan de knoppen te draaien...

Dacide, kijk gewoon eens wat er op het moment aangeboden wordt, het zijn allemaal leuke synthesizers, kijk gewoon welke je voor de beste prijs kunt kopen. Is het niets, zet je hem voor datzelfde bedrag weer te koop. :okdan:

De Blofeld... wat een interessant apparaat....

Veelzijdig, value for money, klinkt goed en is niet duur (lees: binnen mijn budget)

Alleen ben ik juist op zoek naar een lekkere pielbak met een ouderwetse interface (dus losse knoppen voor de OSC, Filters, Envelopes etc)

Desalniettemin... denk dat ik de blofeld op een to-do lijstje ga zetten. Ben toch wel gecharmeerd van dat apparaatje.

Back