TBS-303: Het gehele verhaal

Leudes

ÜBER-DING
Tik ik voor de gein even TBS-303 in bij de zoekfunctie, zie ik deze thread, waarin de TBS-303 uitgebreid belicht wordt. Nu lees ik een aantal waarheden, maar ook een aantal grote (tot zeer grote) onwaarheden. Aan de hand van de volgende posts wil een aantal fabeltjes even voorgoed uit de wereld helpen, aangezien ikzelf een van de ontwerpers van de TBS-303 ben.

Last edited by a moderator:
De fabeltjeskrant begon met deze post (no hard feelings funxiun ;)):

Origineel geplaatst door funxiun
Allereerst, de beste hardwarematige clone van de TB303 die je maar kan wensen is de Syntecno TeeBee-303 MkIII.
Punt uit! ;)

Ik zal meteen even nog wat vertellen over de TBS-303 (dan kan dit meteen de boeken in voor het archief):
De TBS-303 is een EXACTE kopie van de Syntecno TeeBee-303 MkI printplaat.
Ik kan mij nog goed herinneren dat Robert (van Syntecno) behoorlijk in de clinch heeft gelegen met die gasten van de TBS.
De mannen van TBS hebben het uiteindelijk toegegeven en zijn daarom gestopt met het fabriceren van de TBS.
Robert is volgens mij nu ook gestopt met het maken van die dingen ivm vrouwen :luv:

De laatste keer dat ik er was had 'ie nog een hele rij staan én hij geeft er nog steeds support (=reparatie) op.

Als je vindt dat de TBS beter klinkt dan de TeeBee dan zal het toch iets psychologisch zijn.
Dat zou kenne...

R.

Allereerst (voor in het archief) : De TBS-303 is dus GEEN exacte kopie van de Syntecno. Dit verhaal is door Syntecno Robert de wereld in geholpen om ons naar beneden te halen.

Het zit namelijk precies zo.

De TBS-303 MkI :

In +/- 1992 kwam ik in contact met ene Victor uit Monnickendam. Hij maakte 303-clones en ik had er een bij hem besteld. Een probleem : hij wachtte op IC's (BA-662 VCA) die hij bij Roland had besteld, en deze kreeg hij maar niet (waren waarschijnlijk op). Het duurde maanden en maanden. Totdat mijn vader (die toen al zo'n 30 jaar electronica ervaring had, is ook een van de twee oprichters van Stage Accompany (voor de kenners)) zei : 'waarom maak je zelf geen 303 clone'. Zo gezegd zo gedaan, service manuals besteld en aan de slag. Enige probleem was de digitale (lees MIDI) interface. Ik was 1e jaars MTS er, nog niet al teveel verstand van microcontrollers e.d.. Mijn broer Daniel 1e jaars HTS analoge techniek, wist dus ook niet genoeg van de eentjes en nulletjes en mijn vader was zowieso een analoge man. Toen hebben we contact opgenomen met diezelfde Victor en die was graag bereid ons te helpen met de MIDI interface (hij kon ze immers niet meer maken vanwege de VCA's, wat wij anders opgelost hadden, maar dat komt later). OK nu opletten!!!!! Zo kregen we de schema's van een crappy MIDI-interface van Victor, welke achteraf ontworpen bleken te zijn door Robert van Syntecno. Maar dat wisten wij dus niet, sterker nog : wie was Syntecno? Wie was Robert? Het was een MIDI interface, volledig opgebouwd met CMOS poorten. Deze werkte zo labiel dat wij hier een daar een paar condensatortjes hadden geplaats om 'm stabieler te maken. DIT waren dus de verbeteringen waar funxiun het over heeft in de volgende post :

Er zitten in de TeeBee printplaat-technisch wat verbeteringen die door Syntecno bedacht zijn.
En die zaten opeens ook op de TBS toen die uitkwam. Makes you wonder, eh?

Verder kon je met deze MIDI interface alleen op kanaal 14 ontvangen, dit kon echter alleen hardwarematig (m.b.v. de soldeerbout) op 16 gezet worden.

Maar nog maar even voor alle duidelijkheid : De 303 hebben wij zelf ontworpen aan de hand van de orginele 303 schema's.

Nu hebben wij helemaal niet in de clinch gelegen met Robert van Syntecno, ik denk dat hij alleen in de clinch lag met ons. Hij heeft zich nogal zielig gedragen : Hij belde ons op omdat hij een TBS-303 wou kopen, komt vervolgens met een 'knokploeg' van 4 man langs om ons al schreeuwende duidelijk te maken dat 'wij zijn 303 nagebouwd hadden' en 'dat we niet moesten proberen om ze nog langer te verkopen, want daar zouden we eeuwig spijt van krijgen'. Toen wij hem onze schema's wilden laten zien om te bewijzen dat wij de onze 303 zelf ontworpen hadden, moesten we oprotten en we waren een stel leugenaars.

Inmiddels is het 1996.

Ontertussen had ikzelf al weer 2 jaar een echte 303 die ik inmiddels kon als m'n broekzak (De MKI is ontworpen zonder echte 303 ernaast). Toen iemand op z'n website (ik weet nog steeds niet wie dat is geweest) een foto had geplaatst met 2 TBS-303's en een SH-101 en er op de 'unofficial TB303 site notie van werd gemaakt, stroomden de e-mails binnen. Iedereen wou er een hebben. Daniel en ik besloten er nog een aantal te maken, maar dan moest het ontwerp wel helemaal op z'n kop. De TBS-303 MKI had tunings problemen, en een aantal gebruikers hadden wat problemen met de MIDI interface (het gouden ontwerp van Robert ;)). Zo gezegd zo gedaan.

De TBS-303 MkII :

Inmiddels was ik 4e jaars MTS digitale techniek en was redelijk bedreven met microcontrollers. Dus de MIDI interface ging helemaal op de schop.

Een veel gehoord nadeel is dat de meeste klonen niet over de sequencer beschikken en daarom niet zo funky klinken. De MIDI interface van de TBS-303 MkII geeft exact dezelfde signalen aan synth sectie door als de orginele 303 microcontroller, echt tot op de micro seconde gelijke timing. Hierdoor klinkt een pattern via een MIDI sequencer afgespeeld ook exact hetzelfde als eentje geprogrammeerd in de echte 303. Dit is een van de punten waarmee een TBS-303 uniek is t.o.v. alle (ja alle) andere klonen.

En uiteraard is het MIDI kanaal instelbaar van 1 t/m 16.

Verder hebben we twee schakelaars toegevoegd voor de live gebruikers (en die vonden het geweldig). Een continuous Accent en een continuous Slide, erg leuk.

Verder is de tuning sterk verbeterd alsmede de sound, door betere condensator typen en een exacte copie van de print-layout van de 303. Dit is echt cruciaal en vind men ook niet terug bij de andere klonen, ook al beweren ze van wel. Ook de mixer sectie implementatie heeft de sound verbeterd, en ook daarmee is de TBS-303 mkII uniek. Verder hebben we de potmeters expres niet gemidificeerd omdat dit de sound en de feel van de pots absoluut negatief beinvloedt.

Dus even samenvattend :

Allereerst, de beste hardwarematige clone van de TB303 die je maar kan wensen is de Syntecno TeeBee-303 MkIII.
Punt uit! ;)

Als je met 'de beste' bedoeld 'degene die qua sound en feel het dichtste in de buurt van het orgineel komt', is dit zeker niet het geval. Dan is de TBS-303 MkII absoluut de beste. En ik heb heel wat klonen kritisch getest hoor!

De TBS-303 is een EXACTE kopie van de Syntecno TeeBee-303 MkI printplaat.

Absolute onzin. Niets van de TBS-303 printplaat is hetzelfde als de Syntecno printplaat. Alleen het schema van de MIDI interface blijkt, zonder dat we dit wisten, door Robert ontworpen te zijn. En wie zegt dat dit ZIJN ontwerp is, wat voor bewijs heeft ie! Maar goed, daar wil ik helemaal niet naartoe met m'n verhaal.

Ik kan mij nog goed herinneren dat Robert (van Syntecno) behoorlijk in de clinch heeft gelegen met die gasten van de TBS.
De mannen van TBS hebben het uiteindelijk toegegeven en zijn daarom gestopt met het fabriceren van de TBS.

In de clinch gelegen niet, hij was alleen behoorlijk gefrustreerd dat hij een concurrent kreeg die beter klonk dan zijn eigen 303 clone. De mannen van TBS (Daniel en ik dus) hebben gezegd : Als jij zegt dat dit jouw ontwerp is, dan geloven we je, sorry. Maar gestopt met bouwen zijn we daardoor zeker niet. Sterker nog. We hebben gewoon de MKII ontworpen met een geheel nieuwe microcontroller gebaseerde MIDI interface (met door ondergetekende zelf geschreven software).

Als je vindt dat de TBS beter klinkt dan de TeeBee dan zal het toch iets psychologisch zijn.
Dat zou kenne...

NOT! Zoals al zoveel gezegd, de 'printplaten' zijn niet hetzelfde. De TBS klinkt wel degelijk anders (beter) dan de TeeBee.

Dus..... (lang verhaal he?).

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Of te wel... Het zijn beide GEEN exacte copien. Wat in iemands ogen een verbetering is wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk een verbetering is....

Zoals al eerder aangegeven zitten de verbeteringen waar funxiun op doelde in de MIDI interface. Verder is er zowieso een gedeelte wat niet te kopieren is van de echte 303, en dat is het VCA gedeelte. Deze is bij de echte 303 opgebouwd rond de niet meer te verkrijgen BA-662. Daar moet dus een alternatief voor gevonden worden. In de TBS-303 MkI hadden we gebruik gemaakt van een dure VCA (weet het merk niet meer uit m'n hoofd), veel in de pro-audio gebruikt. Deze klonk echter te clean. Voor de MkII heeft Daniel een VCA circuit zelf ontworpen met vrijwel de exacte specs van een BA-662 (inmiddels hadden we voor veel te veel geld 2 BA-662's uit de US weten te halen, om deze uitvoerig te testen). Hierdoor heeft de MkII hetzelfde rauwe karakter als een echte 303 bij lage noten gekregen en werd de resonantie minder tjilperig (waar vrijwel alle klonen aan lijden) maar veel feller, lijkt wel iets overstuurd.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Voor een elektronica aap is een 303 helemaal brak... Overspraak... Alles heeft invloed op alles en dat is niet de bedoeling volgens het schema.... (Je ontwerpt eerst een schakeling en dan maak je er een printplaat van... ) Condensator vorming doordat twee lijntje vlak bij elkaar liggen worden vaak vergeten. Die electronische verbeteringen hoeven dus niet altijd verbeteringen qua geluid te betekenen... Het volume van een echte 303 is bijvoorbeeld veel onstabieler dan het volume van een TeeBee... (persoonlijke test) De verhouding tussen het volume met de Resonance en Cutoff dicht en de Resonance en Cutoff open bij een echte TB is heeeeeeeeeeeel belabberd. Bij een TeeBee zit er veel minder verschil in. Daardoor is live een echte TB leuk... Je 303 klinkt lekker scherp in je mix en dan draai je de resonance dicht... Automatisch gaat ie harder in je mix zitten en dat is live VET!. Bij een Syntechno moet je je fader op je mengpaneel ook omhoog duwen om het zeflde effect te krijgen... (of een limiter op een originele) Een originele 303 is dus in principe slechter, maar dat maakt hem wel karakteristiek.

Klopt als een bus! Daarom hebben we voor de MKII ook exact de component-layout als de echte 303 gebruikt. En dat scheelde echt zoveel. En nogmaals; alle klonen-bouwers zeggen dat ze dit gedaan hebben, maar ze hebben gewoon het schema exact nagebouwd, en schema en component-layout zijn echt heel verschillende dingen.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Heeft die 303 van Daniel Schouten knopjes die midi data uitsturen ? De Syntecno wel, dacht ik ....

Paul.

Origineel geplaatst door Vizion
Nee, de TBS reageert alleen op velocity, verder is het ontwerp zo kaal mogelijk gehouden (geen midicontrollers etc.) om zo dicht mogelijk bij het orgineel te blijven. Op de MIDI-Sync en de stepsequencer na is het ontwerp hetzelfde.

Klopt, en daar wil ik aan toevoegen dat de TBS-303 alleen het accent triggert m.b.v. velocity. Dus velocity van 100-127 is accent aan, onder de 100 is accent uit. Het volume wordt niet beinvloedt door velocity (indirect via de accent wel weer natuurlijk). De echte 303 is immers ook niet velocity sensitive.

Origineel geplaatst door division_by_0
ik mis de control synthesis deep bass nine. Volgens SOs een van de beste 303 imitators. Zijn niet te duur tweedehands ook. helaas is er maar een echte 303 :)

Ik heb ooit eens uitgebreid een deep bass nine beproefd. Hij klinkt zeker niet slecht, maar je hoort wel duidelijk een verschil met de echte 303. Het geluid lijkt wat uitgesmeerd, de noten hebben niet echt attack. Is een beetje moeilijk te beschrijven. Verder klinkt de resonantie te tjilperig en te iel. Ik vond 'm erg vergelijkbaar met een TeeBee. Goed, maar duidelijk hoorbaar dat het een kloon is (als je 'm aan een echte test onderwerpt tenminste ;)).

Rebirth is een erg goeie emulator. Toch hoor ik nog dat het een emulatie is, maar hij komt heel erg dicht in de buurt. De beste is uiteraard (ahum) de TBS-303MkII!

Sorry, maar dat wilde ik even kwijt. Ik hoop dat ik niet te veel mensen heb lopen te vervelen met m'n verhaal ;)!!!

Origineel geplaatst door Leudes
Sorry, maar dat wilde ik even kwijt. Ik hoop dat ik niet te veel mensen heb lopen te vervelen met m'n verhaal ;)!!!

Jeetje kreetje.... over ouwe koeien gesproken.
Die post komt nog uit de periode dat het forum nog leuk was :duivels:

R.

Jeetje kreetje.... over ouwe koeien gesproken.
Die post komt nog uit de periode dat het forum nog leuk was :duivels:

R.

:confused: Heb je het niet meer naar je zin dan:confused: funxiun?

bedankt! erg nuttige info!

wat ik niet snap is waarom je die nuttige info dan niet in desbetreffende thread zet... nu hebben we 2 verschillende, waarvan er 1 'verkeerd' is en de ander refereert naar de ene...

Origineel geplaatst door Leudes

Heb het allemaal met groeiende interesse gelezen. Heb me niet verveeld. :okdan:

Origineel geplaatst door Pjotr G
bedankt! erg nuttige info!

Da's toch niet cynisch bedoeld, toch?

Origineel geplaatst door cyan_circle
wat ik niet snap is waarom je die nuttige info dan niet in desbetreffende thread zet... nu hebben we 2 verschillende, waarvan er 1 'verkeerd' is en de ander refereert naar de ene...

Dat heb ik gedaan, Meneer. Nu staat tenminste alle TBS info in deze thread.

Is er trouwens nog een kans dat jullie ze weer gaan bouwen? 1% ofzo? ;)

Kijk eens aan, wel goed om te weten.

Denk dat ik me bij de groep aansluit die vragen of er nog wat op stapel staat. :)
Komt er een MkIII? :D

Origineel geplaatst door shortwave

Da's toch niet cynisch bedoeld, toch?

Tuurlijk niet cynisch! vind t leuk als er weer eens wat rauwe technische info komt. Houdt t techie gehalte hier op peil

dus als ik een syntechno teebee opentrek dan heb ik een BA-662 VCA voor mijn juno 106? of begrijp ik dat verkeerd?

Back