DSI Prophet '08 : waarom al zo vaak 2e hands aangeboden?

prophet 08 PE

prophet 08 PE

Ik sluit me hierbij volledig aan, ik heb de prophet ook niet om de presets gekocht die geven niet het volledige beeld van wat dit ding kan. Wel hoor je direkt het grote dynamische bereik. Dat gaf mij de doorslag om hem aan te schaffen de sound sprak me meteen aan mooi warm en vol plus dat ik wist wat er mogelijk zou moeten zijn met zijn functies. De meeste presets zijn dus niet direkt bruikbaar in mijn oren. Je moet echt de moeite nemen om te leren om sounds te ontwerpen bijvoorbeeld een boek lezen over powertools voor synthesizers of iets dergelijks zodat je de basis begrippen van de synthesizer goed leert begrijpen. Daarna als je met een init patch begint een geluid op te bouwen zal je gaan merken wat voor veelzijdige bak het kan zijn. Die knoppen van de PE versie zijn robuust genoeg denk ik zeker vergeleken met vele plastieken troep die ze verder verkopen tegenwoordig. De eerste versie had problemen dat de encoders snel kapot gingen, daarom hebben ze potmeters geplaatst op de plekken waar ook de analoge feel het belangrijkst is. Ik heb er geen spijt van dat ik hem gekocht heb, dat ding blijft me verassen naarmate ik meer begrijp van de synthese technieken. Tis maar net wat je voor geluid zoekt maar de prophet is warm en vol het is alleen wel anders dan een analoge synth met VCO`s deze heeft DCO`s en ik heb me laten vertellen dat een analoge synth met VCO`s wat levendiger klinken omdat de tuning wat minder stabiel zou zijn.

het is alleen wel anders dan een analoge synth met VCO`s deze heeft DCO`s en ik heb me laten vertellen dat een analoge synth met VCO`s wat levendiger klinken omdat de tuning wat minder stabiel zou zijn.

"OSC Slop" op de P08 moet dat "levendige" van VCO's emuleren

Ik heb er een gehad maar na ongeveer een half jaar weer verkocht. Solo vond ik hem heel goed klinken, maar het wilde maar niet lukken om hem goed in een mix te plaatsen. Daarnaast begon het gebrek aan 'total recall' in mijn DAW me steeds meer te irriteren. En de telkens spontaan verspringende pots verzonden ongecontroleerd MIDI berichten waardoor mijn DAW en Moogs LP/Voyager voortdurend van de slag raakten.
Het is alweer twee jaar geleden dat ik hem heb verkocht, en tot nu toe heb ik er geen spijt van gehad. Alhoewel, ik heb het toch niet kunnen laten om een Mopho en Tetra te kopen, maar ook die al weer lang verkocht om vergelijkbare redenen. Daar komt nog bij dat ik het programmeren van die bakjes echt een ramp vond.

unholy:
bij nederland muziek almere staat een PEK voor 1500 nieuw?

Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad niet duur (hoewel het een demo model is). Bij Feedback Rotterdam hadden ze alleen de DSI Mopho Keys staan en een Moog Little Phatty, die me wel weer verder aan het twijfelen gebracht hebben. Almere is voor mij een beetje ver rijden om de PEK alleen te proberen.

Dat niet in de mix krijgen heb ik nu ook last van maar dat komt denk ik omdat hij veel headroom op slurpt. Een goede mixer met veel headroom zou dat op moeten lossen eventueel kan er ook nog een compressor bij om hem in toom te houden. En een DAW met midi? is het een pc ? dan begrijp ik het, die komt er bij mij ook niet meer in heb nu een atari tt030 met cubase en als het budget het toestaat koop ik later een MAC met protools of logic voor het midi gedeelte maar never nooit meer een PC verrekte bill gates met zn windows. Als je geluk heb tref je een goed werkende computer maar dan moet je echt mazzel hebben dat alle drivers goed samen werken. Ik neem dat risico niet meer in ieder geval.

Ik heb er een gehad maar na ongeveer een half jaar weer verkocht. Solo vond ik hem heel goed klinken, maar het wilde maar niet lukken om hem goed in een mix te plaatsen. Daarnaast begon het gebrek aan 'total recall' in mijn DAW me steeds meer te irriteren. En de telkens spontaan verspringende pots verzonden ongecontroleerd MIDI berichten waardoor mijn DAW en Moogs LP/Voyager voortdurend van de slag raakten.
Het is alweer twee jaar geleden dat ik hem heb verkocht, en tot nu toe heb ik er geen spijt van gehad. Alhoewel, ik heb het toch niet kunnen laten om een Mopho en Tetra te kopen, maar ook die al weer lang verkocht om vergelijkbare redenen. Daar komt nog bij dat ik het programmeren van die bakjes echt een ramp vond.

bij iedere DAW kan je dat toch filteren, ik heb daar geen problemen mee.

Dat niet in de mix krijgen heb ik nu ook last van maar dat komt denk ik omdat hij veel headroom op slurpt. Een goede mixer met veel headroom zou dat op moeten lossen eventueel kan er ook nog een compressor bij om hem in toom te houden. En een DAW met midi? is het een pc ? dan begrijp ik het, die komt er bij mij ook niet meer in heb nu een atari tt030 met cubase en als het budget het toestaat koop ik later een MAC met protools of logic voor het midi gedeelte maar never nooit meer een PC verrekte bill gates met zn windows. Als je geluk heb tref je een goed werkende computer maar dan moet je echt mazzel hebben dat alle drivers goed samen werken. Ik neem dat risico niet meer in ieder geval.

ik gebruik al eeuwen pc's en nooit gezeur ermee ook niet met Midi, je zet gewoon het filter aan! En de pc's werken allemaal erg stabiel en snel.

Ik snap dan weer wel waarom mensen 2k aan een jp6 uitgeven.

leg eens uit dan? Wat is er zo uniek aan een JP6 dat je daar 2000 Euro voor overhebt?
Een andomeda of (nagenoeg alle andere analoge machines) zijn imho echt beter dan een JP6
en zijn goedkoper of net zo duur (Xpander, ProphetVS, Prophet 600!! to name a few)

ik vind een Juno 60 of een Martix 6 nog beter dan een JP6 maar goed dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik heb al jaren een P'08 en ondanks het gezeik met de encoders (zie de "Prophet '08 Knoppenkwaliteit"-draad), ben ik nog steeds gek op het ding. Inmiddels heb ik hem omgebouwd tot Potmeter Edition, en hij is er nog verder op vooruit gegaan. Ik vind het een heerlijke synth om op te pielen, mooi geluid en fijne interface. Ik krijg er unieke geluiden uit die ik uit mijn andere spullen niet krijg, het beestje heeft karakter. Een blijvertje in mijn studio, tenzij er een Prophet '12 komt of iets dergelijks.

ik denk dat dat hele knoppen verhaal toch veel mensen weerhoudt van 1 te houden of te kopen?

Vanaf een bepaald serienummer zijn die knoppen best makkelijk te vervangen geloof ik. Ik vind alleen dat $175,- voor zo'n kitje vrij prijzig is, en dan mag je er nog $79,- bijleggen voor nieuwe knoppen. Ik weet niet of dat laatste zo noodzakelijk is.

Ik heb geen Prophet en wil er ook geeneen.. maar lees over dat knoppenprobleem uit interesse..

Ik vind het erg raar dat niemand hier moeilijk doet over het zelf vervangen van een essentieel onderdeel van die synth welke van slechte kwaliteit is. En daar dan zelf financieel voor op draait..

Konden jullie dat niet gewoon via de garantie regelen?

Ik zou daar aardig pissig van zijn iig :-(

Maar goed, zoals ik al zei... ik heb er geen een...

Vanaf een bepaald serienummer zijn die knoppen best makkelijk te vervangen geloof ik. Ik vind alleen dat $175,- voor zo'n kitje vrij prijzig is, en dan mag je er nog $79,- bijleggen voor nieuwe knoppen. Ik weet niet of dat laatste zo noodzakelijk is.

Ik weet niet of dat van die nieuwe knoppen iets nieuws is, ik heb voor 200USD (verzending inbegrepen) een PE-conversie set met knoppen gekregen voor de keyboard versoe. Daar zijn die nieuwe knoppen overigens niet écht nodig (buiten dat ze een streepje hebben met de positie van de pot). Met de rack versie is dit blijkbaa anders.

Ik heb ook een aanbod voor gratis nieuwe (niet PE) encoder borden te krijgen onder garantie - ik heb mijn Prophet wel degelijk nieuw gekocht en geregistreerd, ik weet niet hoe het zit me tweedehands/niet geregistreerde prophets. Ik heb dus zelf gekozen voor de duurdere optie van PE conversie (oa omdat het lijkt dat nieuwe encoder borden niet echt de oplossing zijn).

Joris

Ik kan een keys versie van iemand overnemen, en dan die upgrade doen (is trouwens $249, ik keek naar de verkeerde). Ik weet niet hoe het dan zit met garantie ed.

Maar ik ben het wel met Furious5 eens, het is belachelijk als je dik moet betalen om zelf een mankement in je dure synthesizer te kunnen fixen.

Wel als je enkel het mankement onder garantie wil herstellen kost het je dus niks, maar je moet het zelf doen, en de vraag is of het probleem niet blijft bestaan. Daarom dat de meesten dan maar voor de optie conversie naar PE gaan. Onder garantie heeft DSI dat aan mij aan 200 dollar aangeboden (dus niet gewoon bestellen want dan ga je ook nog verzendigskosten mogen betalen en inderdaad 250USD, maar via customer service - via "Tracy"). Ik weet niet of je die optie gaat krijgen als je tweedehands koopt en/of als je dat doet voor een niet geregistreerde prophet, maar vermoed dat dat ook wel gaat lukken.

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat de keys versie die je misschien wil kopen geen problemen heeft (een andere batch encoders misschien) !

Joris

Ik zal het nog eens navragen. Maar misschien wordt het me wel teveel gedoe en koop ik voor dat geld wel een nieuwe Mopho keys en voor iets extra een Tetra voor meer stemmen. Verdomde jammer dat die Mopho maar zo'n klein keyboard heeft, verder is ie perfect voor mij.

Laat ik ook wel stellen dat met de pots de prophet 08 een zeer goeie en gebruiksvriendelijke analoge synth is die met de dalende prijzen van de prophet en de stijgende van vintage toch wel momenteel een koopje is. Ik meen dat de mopho ook minder knoppen heeft dus iets minder vlot editeerbaar. Joris

Back