Bevreemdend en zeer raar

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Het mooie en leuke in de begintijd van het NM(nu electro-music) forum was natuurlijk het werken met zo'n fantastisch instrument. Voor het eerst was er een compleet modulair systeem in een doosje EN je kon zelfs je patches saven! Na 25 jaar, ook live, gestekkerd te hebben was dit(wat je ook mag denken van de klank) een verademing. En zo ontstond dus de patch uitwisseling ter lering en vermaak. En er werden aardig wat veren in konten gestopt wat leuk was. Het ging dus niet om klakkeloos copiëren, maar kennis delen, absorberen en vaak met humor gepaard gaand. Te zien, qua architectuur en klank, ontwikkelden velen hierdoor hun eigen specialiteit(en). Pas later kwamen de leegvreters om de hoek kijken. Ja, zulke mogelijkheden uit zo'n kastje, zonde dat te laten liggen met al dat 'free stuff'. Daar lag de verschuiving van uitdaging naar consumptie. Op school moest ik vroeger kennis erin stampen. Tegenwoordig leert men hoe kennis te googlen(ff kort door de bocht). Toch is dit representatief voor de nu heersende tijdsgeest. Daarom snap ik het wel wanneer men over mij heenvalt met deze post. Nee, ik voel me geen miskend genie of mierenneuker. Dit heeft te maken met een, mischien ouderwetse, fijngevoeligheid hierin. Of gierigheid/economisch klimaat hier iets mee te maken heeft? Denk het niet. Velen ontbreekt het aan integeriteit jammer genoeg(constatering, niet alleen mijnerzijds helaas). Als voorbeeld zie ik zelfs collega's op muziekscholen bestaande dingen copiëren voor studenten, waar ik altijd iets van zeg tegen betreffende persoon. Ik vermoed dat deze pch's gewoon het NM archief is op cd. En nogmaals, prima wanneer mn pch's bij verkoop van het instrument erbij gedaan worden. Onder voorwaarde dat de html file van het archief erbij zit met het gebruik protocol. Immers, iedereen die zo'n ding koopt weet van de pch's af. Maar die cd mag, nogmaals, geen verkoop argument in een advertentie zijn. Het zijn gewoon een paar zips die zonder moeite gedownload kunnen worden en gecatalogiseerd(door e-m forum) zijn. Kwartiertje download terwijl men de mail doet. Ook denk ik dat desbetreffende verkoper, die hier helaas haar/zijn mond houdt, het niet zo bedoeld heeft. Mij ging het er om, dat zo velen uren werk van zovelen, als 'mag het ietje meer zijn?' kruideniers-mentaliteit, erbij wordt gepropt. Vandaar dat ik het als kwetsend ervaarde en boos werd.

Laatst gewijzigd:
begrijp het wel, hetzelfde geld dan ook voor alle dx7, etc etc patches. ooit zijn ze door iemand met zorg en tijd gemaakt, nu worden ze als lekkerhapje in advertenties erbij geworpen.
heb zelf ook wel patches op het net ( electromusic a6 forum ) gezet , was nooit zo teleurgesteld als ze werden gedownload etc etc , maar wel dat zo weinig mensen zelf de moeite namen om ook maar eens 1 patch te uploaden. dat demotiveerd natuurlijk wel een beetje.
ook zonder expliciete vermelding lijkt het me wel duidelijk dat verkoper niet alle patches zelf gemaakt heeft toch ?. gerechtheid is verder een discutabel gegeven

och ja ieder gebruikt z'n talenten om iets van het leven te maken , toch

Pas later kwamen de leegvreters om de hoek kijken. Ja, zulke mogelijkheden uit zo'n kastje, zonde dat te laten liggen met al dat 'free stuff'. Daar lag de verschuiving van uitdaging naar consumptie. Op school moest ik vroeger kennis erin stampen. Tegenwoordig leert men hoe kennis te googlen(ff kort door de bocht). Toch is dit representatief voor de nu heersende tijdsgeest. Daarom snap ik het wel wanneer men over mij heenvalt met deze post. Nee, ik voel me geen miskend genie of mierenneuker. Dit heeft te maken met een, mischien ouderwetse, fijngevoeligheid hierin.
tijden veranderen, en internet tijden al helemaal. Ik kan me nog herinneren dat ik een soundkaartje voor mijn synth kocht met 32 geluidjes en dat je dan 300 gulden kwijt was. Dat was toen heel normaal. Ook kan ik me herinneren dat ik een cd kocht en dan een half jaar die cd steeds weer opnieuw luisterde.

Maar zo is het in deze tijd natuurlijk helemaal niet. Nu luister ik een cd 2 of 3 keer en ik kijk er nooit meer naar om en pak weer een nieuwe cd om te luisteren. Hetzelfde geldt voor presets van synths natuurlijk. Er zijn zoveel presets inmiddels voorhanden dat de levensduur van een patch hooguit 1 song is. En ook geldt dat voor het opdoen van kennis. Waarom zou je tegenwoordig nog maanden manuals bestuderen als dat ene brokje informatie wat je nodig hebt via google binnen een paar seconden voor handen is.

Ik zeg niet dat het goed of fout is, alleen vind ik dat je het jezelf wel heel erg moeilijk maakt als je je daar druk over gaat maken. Zeker in jouw geval als je patches online zet en daar een verwachtingspatroon bij hebt hoe mensen online met jouw gratis patches dienen om te gaan zul je altijd teleurgesteld worden. In deze consumptie maatschappij is het gewoon zo dat zodra je iets online zet je er geen controle meer over hebt (of dat nou muziek, patches, filmpjes, etc.) is.

Ik vind het nogal naief om te veronderstellen dat je wel invloed op dat proces hebt want het is geen 1980 meer waarin we in een beperktere informatie maatschappij leefden. Dus je moet gewoon een keus voor jezelf maken, als je patches online blijft zetten doe je dat dan met het doel van reclame voor je workshops en je boek (heb even op je website gekeken), of doe je dat omdat je mensen wilt helpen, of doe je dat omdat je hoopt dat mensen reageren op je patches (gebeurt weinig in de praktijk), of doe je dat....

of te wel, bedenk gewoon een reden voor jezelf waarom je dingen online zet, en als je daar geen goede reden voor kan bedenken doe het dan gewoon niet. In ieder geval is het proberen te sturen van mensen online bij voorbaat kansloos, dus als je daar niet tegen kan dan frustreer je alleen jezelf maar en kun je beter je energie ergens anders voor gebruiken.

Het verhaal is ongeveer gelijk aan iemand die zijn pc verkoopt, er bij meldt dat deze vol met spellen staat en de pc verkoopt voor de dagwaarde van de hardware zonder licenties over te dragen. (als dat al mogelijk is, ik speel geen spellen)

Kloppen doet het niet, maar tegenhouden doe je het ook niet, kwestie van opnieuw beoordelen hoe je hier verder mee om wil gaan, ik zou gewoon doorgaan met patches uit te brengen, je verliest er uiteindelijk niks mee, maar je wint alijd wel wat. (op een of andere manier)

Ja Quifter, ik denk dat ik moeite heb met de veranderde mentaliteit. Moet ik nu in therapie? Nuh, veranderingen hou ik niet tegen. Ik steek mn energie wel weer in mn dingen. Thnx!:)

hahaha, nee, therapie lijkt me wat overbodig. Maar ik herken sommige dingen in je verhaal wel, zo heb ik tijden op internet besteed om onzinnige 'google kennis' replies op posts op internet van anderen te weerleggen. Totdat ik op een gegeven moment besefte dat dat eigenlijk kansloos was :D

Sindsdien post ik nog maar weinig, in ieder geval niet meer die hoeveelheden tijd die ik er voorheen instopte om mensen te helpen. En het weerleggen van google reply onzin doe ik al helemaal niet meer aan, als mensen die dingen geloven dan vind ik het tegenwoordig allemaal wel prima. En die veranderde mentaliteit van mezelf bevalt me erg goed :D

Wat Roland beschrijft was inderdaad het geval gedurende de eerste twee a drie jaren van de NordModularLijst. Die vrolijke kwajongensachtige houding met heel veel humor was uniek. En de creatieve flow was niet te stoppen. Nog verbazender was het te ontdekken dat Clavia ook zo functioneerde. Hun geest zat duidelijk in het doosje. Alleen zij die het meegemaakt hebben kunnen dit beamen :)
Er waren niet zo heel veel leegvreters. Misschien een mannetje of vier. Die waren snel neergelegd, alleen al door het verwijzen waar alles gratis was te verkrijgen en dat betalen dus niet hoefde.
Daarna bleek dat de Classic nogal te klein was en de G2 werd gemaakt. Ook dit ging met samenspraak tussen Clavia en de NMlijst.

Zie die CD-rom nu maar als een plakboek vol uitgeknipte artikelen over de NM. Niet door de verkoper zelf geschreven, maar leuk om er bij te krijgen. Of mag dat dan ook niet?

Er is ergens nog een site met het archief over de NMlijst. Daar staan leuke mailtjes in.
http://threader.ecs.soton.ac.uk/lists/nord_modular/index+0

Wout

Ja dat was een heerlijke tijd....

Zie die CD-rom nu maar als een plakboek vol uitgeknipte artikelen over de NM. Niet door de verkoper zelf geschreven, maar leuk om er bij te krijgen. Of mag dat dan ook niet?

Wel beter lezen Wout

Ik heb er geen bezwaar tegen wanneer ze erbij 'gegeven' worden. Maar het mag niet genoemd worden als verkoop argument. Das niet zuiver tegenover de makers.
het gaat mij erom dat die NMpch cd niet genoemd moest worden als verkoop argument.
en zoals gezegd, er is nix mis mee de cd er gewoon bij te geven, want het gaat om het instrument.

Laatst gewijzigd:
Waarom is dat dan niet zuiver tegenover de makers?
Krantenknipsels als extra documentatie kan wel?
Het is alleen niet eerlijk tegenover de andere verkopers van de NMM die het niet erbij geven.
Dat zou oneerlijke concurentie zijn.

Ik geef een fiets weg en de nieuwe eigenaar wint de Tour de France er mee.
Heb ik rechten?

Wout

als ik dit zo lees wil Roland helemaal niks delen maar alleen maar ontvangen.

Hier een stukje gratis computer-taal:
01001111010010011101001000101001111001000001011010010100001001010010010010001001

Ik zet de popcorn vast klaar.

Het internet was in de begintijd ook heerlijk pionieren, totdat de massa er via het WWW toegang tot kreeg en het tot commerciele doeleinden gebruikt ging worden.

Pas later kwamen de leegvreters om de hoek kijken.

Nou, wees gerust: leegvreters kunnen sowieso niks aanvangen met een Nord Modular. Da's te lastig, er zitten te weinig kant-en-klare geluidjes in, en je moet er werk voor doen.

Daar lag de verschuiving van uitdaging naar consumptie.

Die verschuiving is er al sinds de DX7. Nogmaals: zo'n leegvreter gaat gewoon lekker Nexus 2 en een ris sample-libraries downloaden om Ravensburger-house te maken. Het feit dat 't al in een hardwarebakje zit is al te veel werk.
Op school moest ik vroeger kennis erin stampen. Tegenwoordig leert men hoe kennis te googlen(ff kort door de bocht).
Ja, maar da's inderdaad kort door de bocht. Stampen om 1 keer op een proefwerk een kunstje te doen is meer een kwestie van gehoorzaamheid demonstreren dan eigen creativiteit.

Ik vermoed dat deze pch's gewoon het NM archief is op cd.

Met andere woorden: als je gelijk in koeieletters duidelijk kunt maken waarom dat die bijgeleverde CD geen zier extra waard is omdat elke idioot zonder moeite die patches ook kan downloaden is het al geen verkoopargument meer. Op het moment dat men zegt "met zeldzame patch-CD die het geheel wel 25 euro meer waard maakt!!!" heb je een punt :). Op het moment dat het archief nergens meer publiek beschikbaar is heeft de verkoper een punt - want dan is er geen andere manier om er aan te komen, of je moet iemand hebben die het voor nop weggeeft.

Wil je dat de bijgeleverde HTML erbij zit, dan heeft alleen een zipfile aanbieden veel meer effect dan README.txt - men is gewoon te lui om extra bestanden uit een zip te slopen als 'ie gekopieerd moet worden.

... Die verschuiving is er al sinds de DX7. Nogmaals: zo'n leegvreter gaat gewoon lekker Nexus 2 en een ris sample-libraries downloaden om Ravensburger-house te maken. Het feit dat 't al in een hardwarebakje zit is al te veel werk....
Is dat nu net niet de werkwijze die jij Yoozer anders pleegt te motiveren ?!
Allicht als ik fm-gebruik aanraadde bij iemand die 'folk' wil spelen, moest je toch wel lelijk (en ook persoonlijk) tekeer gaan om die man het gebruik van sample-libraries aan te raden.
Nu, neem je weer een bocht van 180°. Wat is nu eigenlijk je werkelijke standpunt, overal wat meevreten ?

Mijn bijdrage voor de NM alleen al zijn over de 15.000 pch's geweest. Hierin is veel tijd en liefde gaan zitten. Daarom wil ik niet dat deze en die van anderen als verkoop argument voor een NM gebruikt worden. Helaas was die verkoop draad al op slot, anders had ik desbetreffende persoon daar aangesproken. Verder ben ik fijn bezig met SoundLab II en vanmiddag weer bezig geweest een nieuw doek te schilderen. Mensen die over mijn gekwestheid en de daaruit volgende boosheid vallen zouden beter bij zichzelf te rade moeten gaan welke motieven te grondslage liggen van hun reaktie in deze. Nu heb ik mij hierover mn gedachten geuiy en voor mij is het daarmee klaar.

Laatst gewijzigd:
En hartelijke bedankt RSB, jij weet wat je weggeeft...niets dus.

Nou, zo'n Pch-nm-pref-bla-dinges is niet veel meer of minder aan het eind van de dag.
Tuurlijk heb je er veel tijd inzitten, en ik vind het ook noemenswaardig wat je doet. serieus.
Maar je zal er een dagtaak aan hebben om de door jou samengevoegde 1tjes en 0tjes
te gaan lopen traceren en die mensen op hun vingers te gaan lopen tikken. :smeris:

Het enigste wat jij hieruit rijker kan worden is poen.
Als je krap bij kast zit zou ik er misschien ook wel achteraan gaan.

:verkoght:

ps wat schilder je?

@RSB, natuurlijk ben ik niet constant bezig met wat er van/over mij rond 1-t en 0-t opt net. Wel wat anders te doen. Maar deze advertentie kwam even midden op mn bord. 2de link onder mn post zijn schilderijen. Is nog wel allemaal 'under construction'.
Voor groter plaatje, click op pic.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back