roland kuit
ローランド・クイト:音楽、科学、アートが交わる革新の場
Het mooie en leuke in de begintijd van het NM(nu electro-music) forum was natuurlijk het werken met zo'n fantastisch instrument. Voor het eerst was er een compleet modulair systeem in een doosje EN je kon zelfs je patches saven! Na 25 jaar, ook live, gestekkerd te hebben was dit(wat je ook mag denken van de klank) een verademing. En zo ontstond dus de patch uitwisseling ter lering en vermaak. En er werden aardig wat veren in konten gestopt wat leuk was. Het ging dus niet om klakkeloos copiëren, maar kennis delen, absorberen en vaak met humor gepaard gaand. Te zien, qua architectuur en klank, ontwikkelden velen hierdoor hun eigen specialiteit(en). Pas later kwamen de leegvreters om de hoek kijken. Ja, zulke mogelijkheden uit zo'n kastje, zonde dat te laten liggen met al dat 'free stuff'. Daar lag de verschuiving van uitdaging naar consumptie. Op school moest ik vroeger kennis erin stampen. Tegenwoordig leert men hoe kennis te googlen(ff kort door de bocht). Toch is dit representatief voor de nu heersende tijdsgeest. Daarom snap ik het wel wanneer men over mij heenvalt met deze post. Nee, ik voel me geen miskend genie of mierenneuker. Dit heeft te maken met een, mischien ouderwetse, fijngevoeligheid hierin. Of gierigheid/economisch klimaat hier iets mee te maken heeft? Denk het niet. Velen ontbreekt het aan integeriteit jammer genoeg(constatering, niet alleen mijnerzijds helaas). Als voorbeeld zie ik zelfs collega's op muziekscholen bestaande dingen copiëren voor studenten, waar ik altijd iets van zeg tegen betreffende persoon. Ik vermoed dat deze pch's gewoon het NM archief is op cd. En nogmaals, prima wanneer mn pch's bij verkoop van het instrument erbij gedaan worden. Onder voorwaarde dat de html file van het archief erbij zit met het gebruik protocol. Immers, iedereen die zo'n ding koopt weet van de pch's af. Maar die cd mag, nogmaals, geen verkoop argument in een advertentie zijn. Het zijn gewoon een paar zips die zonder moeite gedownload kunnen worden en gecatalogiseerd(door e-m forum) zijn. Kwartiertje download terwijl men de mail doet. Ook denk ik dat desbetreffende verkoper, die hier helaas haar/zijn mond houdt, het niet zo bedoeld heeft. Mij ging het er om, dat zo velen uren werk van zovelen, als 'mag het ietje meer zijn?' kruideniers-mentaliteit, erbij wordt gepropt. Vandaar dat ik het als kwetsend ervaarde en boos werd.
Laatst gewijzigd: