Korg SE-500 geeft maar weinig echo, dof en zacht

MonoTron

Initiating Sequence..
Na een beetje rondspeuren op het net en op ons fijne forum heb ik een aantal mogelijk oorzaken gevonden.
Voordat ik 'm naar een reparateur breng of een nieuwe tape haal, wil ik eerst zelf zoveel mogelijke oorzaken uitsluiten.

Wat het volgens mij zou kunnen zijn:
- De tape is zo gaar dat er erg slecht opgenomen wordt.
- De feedback pot is kapot, maar dit lijkt me sterk aangezien ik wel minimale echo hoor.
- De koppen moeten gedemagnetiseerd worden
- Wellicht is er een interne feedback pot die ik moet/kan instellen. De re-201 heeft dit wel, maar ik weet niet of de SE-500 deze trimpots ook heeft.

Een tape kopen of maken kan ik natuurlijk altijd. Ik heb nog een reserve tape voor m'n Roland RE-201 liggen, ik zal eens kijken of die hetrzelfde formaat heeft. Of is het af te raden deze te gebruiken, totdat ik weet wat er aan de hand is?

De feedbackpot lijkt me sterk, ik heb niet het idee dat die kapot is. Ik hoor bij minimale feedback 1 slapback, bij maximale feedback enkele hele zachte echo's.

Qua demagnetiseren; ik heb een demagnetiseur die ik nog nooit heb gebruikt. Hieronder een quote van Chinetti. Er staat 1 ding niet in:
Moet ik bij het demagnetiseren de tape eruit halen? Ik neem aan van wel, maar kon dat zo snel niet vinden.

Heeft iemand tips of ervaringen om dit op te lossen?

Hmmm, ik heb 'm even open gehad. Er zit een klein board in het midden dat los hing. Deze heb ik weer vast gezet met de 4 plastic pinnetjes. Op dit board lijkt het of er wat onderdelen zijn gaan lekken. Het zou een soort lijm kunnen zijn, maar dat denk ik niet.

Wel extra balen, ik doe hem net dicht en probeer 'm nog even en nu draait de motor niet meer. Ik ga ervan uit dat het of een comector is die los is geschoten, of wellicht een soldeerpuntje wat een beetje gaar is.

Morgen weer verder proberen...

Attachments

• DSC_5359.jpg
    DSC_5359.jpg
    91,5 KB · Bekeken: 117
  • DSC_5360.jpg
    DSC_5360.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 110
Ik ben geen prof maar ontvang en kijk met plezier naar jouw SE500.
Ik heb redelijk wat ervaring, maar wil geen verantwoordelijkheid dragen.

Op dit board lijkt het of er wat onderdelen zijn gaan lekken. Het zou een soort lijm kunnen zijn, maar dat denk ik niet.

Het is lijm.

Sowieso is het een mythe dat alle elco's lekken. Dat is voornamelijk een probleem (geweest) bij goedkope moederborden van PC's. Problemen in synths en aanverwanten komen vrijwel nooit door lekkende elco's. Wat betreft condensators zijn het vrijwel altijd de tantaaltjes die als eerste sneuvelen.

Bedankt voor de reacties heren. Ik ga vanavond eerst maar eens de koppen demagnetiseren, volgens de uitgebreide instructie van Chinetti. Dan kijk ik wel weer verder. Ook maar eens alle connectors nalopen of deze wel goed zitten in de hoop dat de motor dan weer gaat draaien...

Hierbij de quote van Chinetti die ik in de eerste post ben vergeten te plakken:

Demagnetiseren is geen raketwetenschap, maar het vergt wel voorzorgsmaatregelen en... motoriek Eerst de recorder (of in dit geval de delay) uitzetten, dan op minimaal 1 meter de demagnetiseerder aanzetten en die vervolgens naar de kop toe bewegen (hoeft niet langzaam). Dan 'wrijf' je langzaam over de kop (richting van wrijven maakt niet uit), maar wel op zo'n manier dat de kop en de demagnetiseerder elkaar niet aanraken (als de demagnetiseerder een rubberen tip heeft is dit niet schadelijk voor de kop). Beweeg de demagnetiseerder langzaam richting alle metalen delen van de tapepath. Als je klaar bent trek je de demagnetiseerder weer heel langzaam weg van de recorder en zet je hem pas uit als 'ie weer op minimaal 1 meter afstand is. Zet 'm nooit eerder uit!

Zoals gezegd, het is niet moeilijk om te doen, maar het is wel zeer belangrijk dat je het goed doet, anders bereik je het tegenovergestelde van wat je wil en creëer je een magnetisch veld rondom de metalen delen. Een demagnetiseerder kun je vaak wel op marktplaats vinden. Liefst eentje zonder aan-en-uit knop om het risico dat 'ie per ongeluk uit gaat te verkleinen, en eentje met een rubberen tip.

Het is lijm.

Sowieso is het een mythe dat alle elco's lekken. Dat is voornamelijk een probleem (geweest) bij goedkope moederborden van PC's. Problemen in synths en aanverwanten komen vrijwel nooit door lekkende elco's. Wat betreft condensators zijn het vrijwel altijd de tantaaltjes die als eerste sneuvelen.

nou, dat is ten dele toch wel het geval.
ik ben nu een SSL4000 tafel aan het reviseren, er daarbij zijn toch het grootste gedeelte van de elco´s flink aan het lekken.

het is een beetje van de fabrikant van de elco´s afhankelijk of ze lekken of niet.

maar in dit geval is het idd. lijm.

:koffie:

Ik ben zelf geen opgeleide elektrotechnicus dus ik moet het ook van anderen hebben, maar ik kan er wel bij zeggen dat ik de afgelopen 20 jaar ofzo geen lekkende elco's in synths gezien heb. Het is dus in ieder geval geen gangbaar probleem. Ook zie ik altijd de synth-repair grootheden op SDIY list rood aanlopen als iemand weer eens een preventieve recap gedaan heeft (eentje zei laatst zelfs vrij direct "dan kan de synth rechtstreeks de prullenbak in"). Ik neem aan dat zij weten waar ze het over hebben en dus probeer ik ook mensen wat af te remmen om gelijk maar blind alle elco's te vervangen. Zeker als het zoals hier overduidelijk lijm is.

Iemand enig idee of ik met de 70% alcohol de koppen kapot heb kunnen maken? Lijkt me niet, maar ik zie overal op het net dat men isopropol/isopropyl alcohol gebruikt voor het schoonmaken van de koppen...

Als je alcohol als oplosmiddel gebruikt is er geen verschil tussen ethanol (jouw 70% alcohol) en isopropyl. Als je het gaat toepassen in chemische reacties hebben beide echter wel verschillende eigenschappen.

Ikzelf gebruik altijd iets van 90+% alcohol (drogisterij). Hoe hoger het percentage hoe minder water erin zit en hoe sneller alles weer is verdampt. Het enige waar je op moet letten is dat er geen residu (zichtbare sporen van bv vettigheid) achterblijft na verdampen.

Ik heb de koppen vanavond nog maar eens goed schoongemaakt met 97% alcohol en ik heb alle connectors nagelopen. De connector van de motor was inderdaad los, dus dat was snel opgelost.

Daarna heb ik alle koppen en metalen tape geleiders gedemagnetiseerd en daarna de korg weer getest;
Het werkt allemaal al stukken beter. De tape is sowieso rot en moet vervangen worden, maar ik kreeg er flink feedback uit.

Bedankt voor alle hulp!! Ik ga op zoek naar een nieuwe tape!

Back