Matrix 1000 trafo vervangen?

synthdood

Stamgast
Ik zit er aan te denken om de zwaar brommende trafo van m'n Matrix 1000 maar 's te gaan te vervangen. Die brom gaat me toch wat irriteren. De standaard trafo heeft 4 secundaire windingen ( ik denk 4 x 15V), 2 worden voor de (digitale?) 5V gebruikt en de andere twee voor + en - 12 V. Voor dit type trafo is niet zomaar een standaard ringkern vervanging te vinden, die hebben altijd maar 2 windingen en een maatwerk trafo wordt vast een dure grap. Als ik echter naar het schema kijk (http://wolzow.mindworks.ee/analog/m1k.htm) dan denk ik dat het met twee windingen ook gaat. De massa's zitten volgens mij sowieso aan elkaar dus zie ik geen reden waarom beide voedingen niet van dezelfde windingen af zouden kunnen komen, mits ze maar voldoende stroom leveren uiteraard.

Heeft een van jullie wel eens een Matrix 1000 trafo vervangen? Ik ben dol op m'n matrixje en zou 'm niet wilen slopen door deze actie.

de dubbele wikkeling voor de 5 volt voeding moet ongeveer 8v AC zijn.

de dubbele wikkeling voor de + en - 12 v moet ongeveer 14 a´ 15 volt AC leveren.

beide min 1A

je kan dus niet een wikkeling gebruiken.

:koffie:

de dubbele wikkeling voor de 5 volt voeding moet ongeveer 8v AC zijn.

de dubbele wikkeling voor de + en - 12 v moet ongeveer 14 a´ 15 volt AC leveren.

beide min 1A

je kan dus niet een wikkeling gebruiken.

In de matrix 1000 worden in de gelijkrichting van het 5V gedeelte maar twee diodes gebruik ipv een volledige brug (één diode per winding). De negatieve periode van de sinus wordt dus helemaal niet gebruikt. (verklaart misschien ook waarom de handel gaat brommen nu ik er over nadenk. Asymetrische belasting enzo!). De stabilisatie wordt door doodgewone 7805's gedaan. De maximum input daarvan ligt ergens tussen de 20 en 35V. Als ik bijvoorbeeld een 2x15V trafo neem dan denk ik dat het allemaal wel werkt. De kans is echter wel dat de 7805's wat warmer worden omdat de spanningval groter wordt. De vraag is of ze goed genoeg gekoeld zijn. Ik zou eventueel de spanningsval wat kleiner kunnen maken door er wat extra diodes in serie voor te zetten, maar ja dat is wel een beetje houtje-touwtje oplossing.

Andere optie is om twee kleine losse ringkerntrafo's te gebruiken. Ik zou de Matrix even open moeten maken om te kijken of dat gaat passen.

To be continued..

Je kan ook een extrene voeding maken.
En de interne voeding laten zitten.
Dan kan je alles weer ongedaan maken.
De draden van de externe voeding naar de M1000 kan je dan op de plek van de 220v eurostekker binnen laten komen als je die eurostekker verwijderd (en bewaard voor als je later nog eens terug wil naar het origneel).

Je zou zelfs een standaard, kant en klaar doepfer voedinkje of computervoeding kunnen overwegen. Die hebben ook 12-0-12 en 5v

Je kan ook een extrene voeding maken.
En de interne voeding laten zitten.
Goed idee, heb ik ook overwogen, maar dan heb ik er wel weer zo'n losse voeding/adapter naast en er ligt al zo'n puinhoop aan losse wall-warts achter het rack. Ik hou toch het meest van apparaten waar gewoon direct een (euro)netsnoer in kan.

Je zou zelfs een standaard, kant en klaar doepfer voedinkje of computervoeding kunnen overwegen. Die hebben ook 12-0-12 en 5v
Is ook een idee, maar dan zou ik wel het mainboard moeten modden om rechstreeks na de 78xx in te prikken. Is op zich een simpele mod maar als het even kan zou ik het mainboard toch liever onaangetast willen houden. Bovendien is het ook dan maar de vraag of het in de behuizing van de M1000 past.

In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken.
Ik ga vanavond de hele handel even openschroeven en kijken hoeveel ruimte er is. Als er twee kleine ringkerntrafootjes in passen dan denk ik dat dat de mooiste oplossing is.

In de matrix 1000 worden in de gelijkrichting van het 5V gedeelte maar twee diodes gebruik ipv een volledige brug (één diode per winding). De negatieve periode van de sinus wordt dus helemaal niet gebruikt.

de negatieve periode van de sinus wordt wel degelijk gebruikt.

doordat de wikkelingen in tegefase staan........

Even deze oude thread wakkerschudden.
Vandaag bij het ontmantelen van een oude telefooncentrale op m'n werk een ringkern met 8 losse 9v wikkelingen gevonden. Ik denk dat ik daar wel iets mee kan:
- 2 x 9 voor de 5V voeding
- 2 x 9v+9v voor de +/- 12V
Ik hou zelfs nog twee ongebruikte windingen over :-)

Die 7812 krijgt dan wel (9+9) x 1.4 = 22.4V voor z'n kiezen. Kan ie op zich wel hebben (ze kunnen max 35v hebben) maar hij zal wel iets warmer worden dan nu. Binnenkort maar 's een expirimentje doen...

Deze maar weer eens omhoog schoppen. Vond woensdag deze thread op gearslutz:

https://www.gearslutz.com/board/ele...06972-oberheim-matrix-1000-psu-fix-guide.html

Heb meteen de SMPS besteld bij Distrelec, volgende dag in huis, en heb hem gisterenavond ingebouwd. De M1000 is nu doodstil, zowel fysiek als de audio (de brom van de trafo leek soms op te duiken in de audio...).

Kan dit zeker aanraden. Was altijd voorzichtig met switch-mode power supplies, maar in dit geval werkt het meer dan goed!

Mvg.

CoolRunning

Back