V-synth wow

je kan er mee werken en dat zal de grootste plezier eraan opleveren voor jouw denk ik dione ! 8)

veel plezier dermee :mega:

ik heb de vsynth in het verleden ook uitgebreid gechecked in de winkel. Ik was toen niet overtuigd, en eerlijk gezegd na het behoren van de mp3's hier, vind ik het nog steeds niet overtuigend. Ik had in de winkel het gevoel dat ik hetzelfde kon met absynth en nog veel meer ook met absynth als wat de vsynth kon. Daar kwam bij dat ik me voor kan stellen dat het handig is om je eigen samples flink door de mangel te halen hiermee, maar voor zover ik dat na kon gaan, was het toendertijd alleen mogelijk om 1 sample erin te laden en niet een set van samples.

gezien de prijs die ze er voor vragen vind ik het in ieder geval geen synth voor mij.

Wat ik wel geweldig vond was de interface op het scherm, alles was zeer snel benaderbaar en zeer overzichtelijk gepresenteerd.

Vind 't wel leuk klinken, zeker wel bruikbaar die bak!

Ik wacht wel ff totdat ie (net als de VP9000) een keer voor rond de 600 aangeboden wordt nieuw. :D

Maarre, veel friek-plezier, Dione!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Vind 't wel leuk klinken, zeker wel bruikbaar die bak!

Ik wacht wel ff totdat ie (net als de VP9000) een keer voor rond de 600 aangeboden wordt nieuw. :D

Maarre, veel friek-plezier, Dione!

Hèhè.....eindelijk iemand die 'm wel leuk vind klinken....we komen d'r wel....:D

De VP-9000 vond ik trouwens ook al interessant,maar wat beperkt....de V-Synth (de V staat voor Variphrase) is een stuk uitgebreider en heeft daarnaast ook nog eens een VA gedeelte,COSM en FX...

Dat variphrase maakt hem gewoon uniek. En het is zeker geen presetbak. Maar programmeren valt ontzettend mee toen ze die 1.5 hadden uitgebracht met het touchscreen.

Maar de mensen denken dat hij te duur is. Maar dat is niet zo. Hij kan alleen heel erg veel. Veel meer zelfs dan mensen denken.

En ik vraag me af omdat hij door Roland en niet door Korg uitgebracht is, (wat volgens een gerucht ook nog eens had kunnen gebeuren) er op wordt neergekeken. Puur omdat het een roland rampler is.

nou....ik ga m'n eigen mening 's ff herroepen :

na aanvankelijk erg enthousiast te zijn over de unieke mogelijkheden van de V-Synth,
heb ik toch besloten om 'm terug te brengen naar de winkel (gelukkig kon dat nog)....

waarom ? het is in praktijk gewoon niet de bak die je in theorie zou verwachten....:

- het is geen multitimbrale synth...je kunt maar 1 patch tegelijk spelen !!! weliswaar kun je splitten,maar een geluidje op kanaal 1 en een ander geluidje op kanaal 2 kan gewoon niet....toch zegt de handleiding dat het kan,uhm...verkooptruc ?

- hij heeft meerdere uitgangen,maar ergens een functie vinden die zorgt dat ie over een andere uitgang speelt lukt niet...( heb je ook niet nodig als je toch maar 1 geluid tegelijk er mee speelt...uhm?)

- de prachtige controllers (D-Beam etc.) sturen geen controller data uit....alleen sysex..

- het importeren van eigen samples (.wav) werkt erg omslachtig....elke sample moet je stuk voor stuk bewerken en encoden....looppoints worden niet overgenomen...

- voor het beheren van je sounds en banks op de pc kun je een prachtige 'librarian' downloaden (gratis)...maar wat staat met koeieletters in de handleiding ? je mag geen waves of patches moven,deleten of renamen....wat heb je dan aan die librarian ?

- uiteindelijk viel de klank ook gewoon tegen....in vergelijking met m'n andere synths is het net oftie wat mist...

- het va-gedeelte (door Roland steevast 'Analog' genoemd...uhm?) valt erg tegen...

maar dan het belangrijkste :

-- het uiteindelijke resultaat wat je kunt behalen met variphrase is sterk afhankelijk van de samples die je importeerd....sommige samples (natuurlijk juist die die ik zo vet vind en waar ik mee aan de slag wil..) kun je gewoon niks mee.....blijft altijd in dezelfde toonhoogte,kun je niet pitchen of wat dan ook...
sommige mooie samples gaan gewoon slecht klinken als je ze op een andere toonhoogte speelt...andere doen het wel prima...willekeur ? waarschijnlijk een formant verhaal,maar ik kon de link niet leggen...
sommige beatjes die ik importeerde gingen op een andere snelheid gewoon kut klinken.....terwijl bijv. Kontakt daar geen enkele moeite mee had....

omdat ik niet alleen maar negatief wil overkomen (er zijn nog meer nare dingen te noemen),er zijn ook wat pluspunten :

+ touchscreen...het editten gaat echt supersnel en gemakkelijk,ondanks de overdaad aan functies die je tot je beschikking hebt...(er zouden meer synths moeten komen met zo'n touch-screen....)

+ de flexibiliteit en mogelijkheden van het editten van sounds is echt bijzonder te noemen....zelfs de fx sectie is zo flexibel en uitgebreid dat je daar uren (dagen) zoet mee kunt zijn...de COSM modules ook....

+ realtime controllers.....trip-pad en d-beam zijn echt leuk om mee te spelen....maar ja,ik ben geen live-muzikant...

+ de 303 imitaties klinken wel heel lekker hoor...vooral in combinatie met de interne fx....

mijn conclusie :

misschien dat over een paar jaar Roland echt een synth kan maken die waar maakt waar ze nu mee adverteren voor de V-Synth....maar vooralsnog is het een overdreven geprijsde softsynth in een bakkie...
voor iemand die live speelt en gek is van ambient-achtige geluiden en live modulaties is het een te gekke bak,misschien wel de enige die zo diep gaat.....maar voor mij als studio-muzikant is het niks...jammer...

Phew,

Dat is wel schrikken Dione ! Jammer om te horen ook. Over een aantal van de beperkingen die je noemt had ik gelezen in verschillende reviews, maar dit is wel een hele lange lijst tegenvallers eigenlijk. Dat het V geluid 'iets mist' had ik ook al vaker gehoord. Maar die handvol vrij unieke V-synth mogelijkheden leek dat aardig te compenseren, nou ja, dat wil je dan eigenlijk vooral graag geloven. En omdat de prijs her en der ook al leuk begint te zakken (in Nederland nu € 1.999) kreeg ik er ook steeds meer zin in, maar ik haak nu toch ook af. Misschien komt die -verbeterde- opvolger er toch al wel snel aan...

Misschien als er nog ooit eens een goedkope 2ehands voorbij komt... :luv:

Maar mooi dat jij 'em nog terug kon brengen.

Stokje overnemen?

Stokje overnemen?

Ik heb de twijfelachtige eer om het stokje over te nemen van dione
Voor 1300 euro heb ik een 2ehands exemplaar op de kop weten te tikken (koopje leek me). Het leek me fantastisch apparaat qua specs. Klankdiscussies heb ik gelaten voor wat het was. Ik heb me laten overtuigen door een aantal sounddemo's. Het heeft een eigen karakter. Daar ben ik toch naar op zoek. Ik ben ook vooral benieuwd om een externe geluidsbron (stem van zangeres en drums van drummer) als 1 van de oscillators te gebruiken (realtime). Verder wacht ik met spanning op software versie2 die binnenkort moet verschijnen. Ik ben dan misschien nogal modern, maar ik ben het niet eens met de 'dunne' kwalificatie van een aantal critici. Hoe hebben die dat dan beoordeeld? Zelfde setup gedaan met een analoge synth en vervolgens dezelfde instellingen gebruikt? Volgens mij gaat het hier meer om een 'puristen' oordeel. De muziek die ik maak bestaat uit meerdere instrumenten en de mix die je daarvan maakt biedt meestal geen ruimte voor al te 'vette' geluiden. Karakter is belangrijker dan modder(vet) voor mij. Maar goed da's een persoonlijk oordeel.
Ik geef wel even een update als ik het apparaat wat beter leer kennen

nu ook in rack-smaak

nu ook in rack-smaak

V-SynthXT.jpg

Re: en nu ook met vc-2 uitbreiding te koop

Re: en nu ook met vc-2 uitbreiding te koop

Origineel geplaatst door Mole
Kijk en oordeel zelf
http://www.synthesisers.co.uk/roland/vc2.wmv

Ik vond het wel vet en voor maar 184 euro bij Tohmann (ook de vc-1 d-50) een hele leuke vocoder

Die vocoder komt imho goed uit de verf. Met name de "vocal choir" setting is sterk. Heb deze nog niet uit m'n NM getoverd.

hartstikke leuk....maar wat ze dr niet bij vertellen is dat als je die kaart dr in hebt,je niet meer van de v-synth gebruikt kunt maken....tis of de kaart of de synth....:stupid
en dan heb je een wel heel erg dure vocoder...(hij klinkt wel goed trouwens,net als die D-50 kaart)

Kun je dan bij het opstarten of zo niet kiezen of je de synth of de card gebruikt?

Onhandig!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Kun je dan bij het opstarten of zo niet kiezen of je de synth of de card gebruikt?

Onhandig!

Je kunt bij het opstarten kiezen wat je wil laden.
Wat Dione bedoelt is dat je niet meer kunt switchen als het apparaat aanstaat. Je moet dan opnieuw opstarten.
Maar Dione is sowieso een beetje teleurgesteld in de v-synth toch :engel:

Leuk maar zeker niet uniek! Ik zeg vsti!
Origineel geplaatst door Xpanded stereo
Leuk maar zeker niet uniek! Ik zeg vsti!

Jamaar alle virtueel analoog is in principe niet anders dan wat jij aanduidt als vsti. Het feit dat ik een hardwareinstrument koop hoeft toch niet te betekenen dat het niet mag draaien op een goed stuk software en bovendien is hardware een stuk betrouwbaarder dan de vsti's die jij als vergelijking aandraagt. Een synth is niet pas goed als ie analoog is. Verder overigens volledig arbitrair wat je goed vind of niet. Ik vind de meeste echte analoge synths enorm gehyped. De v-synth zet een bijzonder geïntegreerd principe neer. Love it or hate it. Ik heb besloten om er eens goed voor te gaan zitten. Ik vind het analoge gedeelte helemaal niet zo slecht als DIONEs teleurstelling doet vermoeden.

:) enne, die VC-2 is al ingebouwd in de Rack-versie..?! (zegt ie !!)

Roland

Roland

Ik heb de V-synth uitgebreid kunnen testen.
En ik zal hier schrijven wat ik eerder ook al heb geschreven : Het wordt hoog tijd dat Roland eens terug een synth maakt die niet klinkt als een JD990 of een JV1080. (Apparaten die overigens een schot in de roos waren)
Je haalt het nu eenmaal niet met een aantal fratsen en extra features die er maar op zitten om er op te zitten en verder weinig spannends laten horen. ( al geloof ik best dat je mist uren programeren wel wonderen kan verrichten, maar dat geldt dan ook voor elk toestel op de markt)
Roland blijft zichzelf heruitvinden en dat wordt onderhand saai. Ik hoor maar steeds weer dezelfde sounds die je in een aantal andere Roland apparaten ook terugvind.
Het lijkt alsof ze maar steeds gebruik maken van dezelfde sample(s)(rom) en bijgevolg vind ik niks opwindend aan deze synth.
Toch krijgen ze van mij een 8.5/10 voor de "look" van dit apparaat. Maar de prijs en de klank in acht genomen kan dit apparaat mij persoonlijk niet bekoren, al kan ik mij inbeelden dat ik wel sounds zou gebruiken van dit toestel zodra ik het in de rack had zitten.
Maar dat geldt dan meteen voor elke synth op de markt wat mezelf betreft. In elke synth, hoe dom en éénvoudig ook, zit altijd wel iets dat bruikbaar is.
Voor de prijs van dit toestel lijkt mij de aankoop van een 'vette' 2de hands sampler en een Virus A een betere keuze, toch ?

Re: Roland

Re: Roland

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Voor de prijs van dit toestel lijkt mij de aankoop van een 'vette' 2de hands sampler en een Virus A een betere keuze, toch ?

Helemaal mee eens....

Met NI Kontakt haal ik dezelfde trucjes (en meer) uit als met Variphrase...en het VA-gedeelte van de V-Synth klinkt minder goed en is minder uitgebreid als een Virus A...en een Virus A is gewoon multitimbraal,geen gezeur met keyboard-splits zoals op de V-Synth...

Back