Welke is de beste for pro tools

running-out-of-cpu5b45d.gifEn ook met cubase krijg dit nooit :okdan:

Neem een gemiddelde universitaire opleiding ben je ook al snel dat bedrag kwijt. (mijn opleiding heeft ook al ruim 14.000 gekost en dat is nog maar deeltijd (master wiskunde)

Ik mag aannemen dat het niet in 1x betaald moet worden en dat er gewoon studifinanciering voor aangevraagd kan worden.

En als je echt wat wil zul je moeten investeren.

Wellicht werk student worden

Paul

Ik moet voor mijn opleiding (filmacademie) ook aan de Protools... vind het nog een lastig programma, niet mijn ding. Maar ook hier wordt er geroepen dat je DAW wél uitmaakt wb. geluidskwaliteit. Ik heb er zelf te weinig ervaring mee om hier iets over te kunnen zeggen, wie weet zal ik het verschil zelf ooit horen..

Het enige wat uitmaakt zijn bewerkingen die de klankkleur veranderen. Voor de rest zijn 1tjes en 0letjes overal hetzelfde (als het goed is) Speel je droge wavefile af in cubase dan komt er hetzelfde uit als diezelfde wavefile in pro tools. Hier is al erg vaak over gepraat.

Ik moet voor mijn opleiding (filmacademie) ook aan de Protools... vind het nog een lastig programma, niet mijn ding. Maar ook hier wordt er geroepen dat je DAW wél uitmaakt wb. geluidskwaliteit. Ik heb er zelf te weinig ervaring mee om hier iets over te kunnen zeggen, wie weet zal ik het verschil zelf ooit horen..
Mijn grafische opleiding is al 10 jaar geleden, maar ik ben er zeker van dat er daar nog steeds roepen dat je alleen deftig drukwerk op Mac kan maken :Z
Conservatieve idioten :stupid

Het enige wat uitmaakt zijn bewerkingen die de klankkleur veranderen. Voor de rest zijn 1tjes en 0letjes overal hetzelfde (als het goed is)

Inderdaad. Bewerkingen met andere plugins bijvoorbeeld leveren een ander resultaat, en zelfs dan is het moeilijk te onderscheiden.

Het grootste verschil qua geluid zal worden gemaakt door je verwachting, gebruik, en beleving. En daar is ook niks mis mee - maar het is wel goed om je je ervan bewust te zijn.

Inderdaad. Bewerkingen met andere plugins bijvoorbeeld leveren een ander resultaat, en zelfs dan is het moeilijk te onderscheiden.

Het grootste verschil qua geluid zal worden gemaakt door je verwachting, gebruik, en beleving. En daar is ook niks mis mee - maar het is wel goed om je je ervan bewust te zijn.

Het is denk ik ook niet zo zeer de geluidskwaliteit an sich, je mag verwachten dat die tegenwoordig op zijn minst 'goed' is voor audiointerfaces en al helemaal voor DAW software. Maar zet mij achter Logic of Cubase en ik word meteen chagerijnig omdat ze de verkeerde dingen ver weg hebben gestopt in menuutjes en omgekeerd... Het kan één grote kleine irritatie zijn... Omgekeerd geldt hetzelfde, zo vond ik Protools heerlijk doordacht en logisch werken, dat is persoonlijk zo blijkt wel uit de reacties.

Ik zou wel adviseren een duurdere audio interface te nemen ook al lijkt het nu overkill. Psychologisch is het ook fijn om te weten dat je kwaliteit van opnames goed is. Daarnaast zijn de duurdere producten beter afgewerkt: zaken waar je het in de winkel niet direct over hebt met een verkoper (of in een filmpje op internet bespreekt...) zijn ook goed geregeld.

Maar ook hier wordt er geroepen dat je DAW wél uitmaakt wb. geluidskwaliteit.

Dat is absoluut niet waar en als je zoiets aangeleerd wordt kun je je afvragen hoe bekwaam je docent is. In mijn optiek niet heel erg.

Zoals Niel al schreef zijn de tools die je gebruikt het die bepalen hoe het geluid gaat klinken en eventueel de converter die je gebruikt. Maar zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken met het posten van het filmpje is dat goedkope converters absoluut niet slecht zijn.

Niemand in de wereld zal het verschil kunnen horen tussen een EQ van protools, Cubase, Logic, Ableton e.d.. Iemand die beweert dat wel te kunnen liegt en moet je niet vertrouwen.

Even een grappige anekdote: Toen de CD speler op de markt kwam waren de duurdere modellen absoluut het beste met de beste converters en de beste lasers. Maar op een gegeven moment hadden fabrikanten van de goedkopere CD spelers zulke goede converters en lasers ontwikkeld voor hun CD spelers dat deze goedkopere modellen veel beter bleken dan de professionele CD spelers.

Maw Technologie evolueert en op een gegeven moment kan het gewoon niet meer beter....alleen goedkoper en op dat punt zitten we al een tijdje. Zelfde geldt voor software.

Volgens mij is algemeen bekend dat de mic preamps van Digidesign crap zijn.

De oude hardware wel...maar de pre's uit de nieuwe avid reeks (esp de omni) zijn zeker geen crap!
Is ook geen goedkope troep trouwens:)

Dat is absoluut niet waar en als je zoiets aangeleerd wordt kun je je afvragen hoe bekwaam je docent is. In mijn optiek niet heel erg. [..]
Niemand in de wereld zal het verschil kunnen horen tussen een EQ van protools, Cubase, Logic, Ableton e.d.. Iemand die beweert dat wel te kunnen liegt en moet je niet vertrouwen.

dat zijn harde woorden. De docent in kwestie is zeer zeker bekwaam, dat heeft hij al lang in zijn vakgebied bewezen. Verder zal ik er niet op ingaan.

Waarschijnlijk was het meer een uiting die niet al te serieus genomen moet worden.
Protools is natuurlijk een DAW die de standaard in vele muziek- en film mixage / montage studio's. Daarom is het nuttig dit programma onder de knie te krijgen als je hier later mee te maken krijgt. Met Logic kan ik inmiddels behoorlijk overweg, en qua klank zou ik niet weten wat ik er aan mis.

Uit jullie ervaring ....wat is beter
macbook pro 2.4ghz 4 gb ram (apple macbook pro 2008 )

of
Imac 21.5 3,06Ghz Intel core i3 4gb ram

????????????????

Back