Welke Synthesizer? (80's sound)

MrUlkitulki

Nieuwkomer
De laatste tijd ben ik me steeds meer gaan verdiepen ik synthesizers (vooral met 80's sounds). Ik luister ook altijd al graag naar artiesten als New Order, Neon Indian, Twin Shadow en ben erg gecharmeerd van hun synths, maar heb helaas nooit zelfs er wat mee gedaan. Wel met sofware synths op mijn mac en iPad heb geen tastbare synthesizer in bezit.

Mijn vraag aan jullie is welke betaalbare synthesizers met een 80's sound er zoal zijn. Aangezien ik ook al geld kwijt ben aan software en een betere koptelefoon voor mijn artiest producer opleiding bedoel ik met 'betaalbaar' niet meer dan 400 euro.

Bedankt

Voor echt 80's geluid moet je eigenlijk een Yamaha DX7 (of equivalent) en een Roland D-50 (of D-550). Hoppa, welkom in de jaren 80. Natuurlijk waren er ook nog artiesten die analoge synths gebruikten.

Roland Juno 6/JX3p/JX8p

Het hangt er natuurlijk vanaf wanneer in de jaren 80, begin jaren 80 veel is analoge synths (waar de meeste inmiddels van onbetaalbaar zijn, oa de voyetra 8 & prophet 5); later vooral emulators (een sampler):

Op zich kan je al ver geraken met softsynths. De klank van new order ligt mi meer in het programmeren van sequenties (en de bas van Peter Hook). Als je geen hardware hebt zou ik toch eerder gaan voor een synth die je ook goed als controller kan gebruiken bv een virtual analog met veel knoppen ipv een echte 80s synth.

Als je geen hardware hebt zou ik toch eerder gaan voor een synth die je ook goed als controller kan gebruiken bv een virtual analog met veel knoppen ipv een echte 80s synth.
Ik heb die denkfout gemaakt (voor mijzelf dan). Het nadeel hiervan is dat er soms weinig klankverschil is tussen VA's en VSTi's.
Mijn oplossing was: een USB-controller (Akai MPK49) + een moderne analoge synth (Moog Slim Phatty)

Of een Nord Modular. knoppen zat en zowel VA sounds als FM synthese.
Ik heb bijvoorbeeld originele DX7 patches gepoort naar mijn Modular G2. Kan gewoon.
4 parts multi timbraal dus bijvoorbeeld 2 lagen Juno 60 en 2 lagen DX7 :)

Juno 6 zou ik niet doen als je geen MIDI-controller hebt. JX3P doet wel MIDI maar stuurt geen velocity. DX7 doet MIDI maar doet velocity tot de 100 (ipv 127). Alpha Juno 2 heeft velocity maar 0,0 knoppen. Allemaal leuk - heb ze allemaal gehad (of heb ze nog), je gaat voor dat bedrag toch geen Mini/P5/JP8 scoren.

Bovenstaand bekijken als je wil weten wat 'ie kan, en op http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=146105 staat er een te koop voor een nette prijs.

In beide gevallen kun je makkelijk achteraf nog een knoppendoos halen als je beurs weer wat bijgekomen is.

Misschien met een beetje geluk kun je een Alesis Ion voor 400 euro vinden. Is wel VA(Virtual Analog) maar toch redelijk om mee te beginnen. Als je anders een Roland Alpha Juno 2 met een controller(BCR 2000 van Behringer bijv.)pakt heb je iets beters, maar is wel duurder dan 400 euro.

Polyfoon of monofoon?

Poly:

Roland JX-3P / JX-8
Korg DW8000 / Poly800
Ensoniq ESQ1 / SQ80
Die Suzuki of Siel 2DCO bak.

Mono:
Roland MC-202 met heel veel geduld (heb er zelf al meer voor moeten betalen). SH-101 kun je denk ik al helemaal vergeten maar is wel je knaken waard voor jaren '80 sounds!

Ik bezit zelf een verzameling 80's spul. Erg leuk zijn de oude Korg Poly-800's (Mk I en Mk II). Kosten ongeveer 100-150 euro. Yamaha DX7 is een aanrader (rond de 200-250 euro), maar ook het kleinere zusje, de DX9 is erg leuk (rond de 100 euro). Overigens zijn er in de jaren 80 meerdere muziekstijlen geweest met bijbehorende geluiden en synths. Je had de piepjanknor-muziek (simpele ritmeboxjes, casio keyboards - vl-1, 403, 701 etc.) en de mainstream bands met hun Jupiter-8's en D-50's. Welke stijl heeft jouw voorkeur?

Dit is een thread uit 2011, misschien is de topic starter inmiddels al in de 90s beland!

Misschien ende wellicht ouden koeyen uit den slooth halen, maar de 80's sound is echt met heel veel synths te maken.. Heb je niet persé een echte 80s synth voor nodig.

Ik maak het zelf met een Radias, D50 (staat te koop!), Micron, Blofeld en An1x. Maar doe het ook met software: bijv. Zebra, OPX, Sylenth1, Analog Factory..

Veel mensen zweren bij analoge synths. Is leuk, maar daar heb je een dikke portomonnee voor nodig. Met VA synths en VSTi's kan je die sound heel dicht benaderen (vooral met bij analog drift of een LFO op de PWM of tune). In een eindmix is vaak niet eens het verschil te horen.

Ik heb zelf eerst ook vintage synths geprobeerd te gebruiken als controller maar dit gaat vaak niet goed. Ze sturen namelijk vaak "all-note-off" commands als je de toetsen loslaat, iets wat in veel softsynths is geimplementeerd als "panic" command en dus direct alle geluiden afkapt zonder release stage.

Dat ter zijde, naast de goeie opties die al genoemd zijn, kan je deze vaak vinden voor onder de 300,-, klinken wel heel nice:
- Kawai K3
- Akai ax60/80

Misschien ende wellicht ouden koeyen uit den slooth halen, maar de 80's sound is echt met heel veel synths te maken.. Heb je niet persé een echte 80s synth voor nodig.

Ik maak het zelf met een Radias, D50 (staat te koop!), Micron, Blofeld en An1x. Maar doe het ook met software: bijv. Zebra, OPX, Sylenth1, Analog Factory..

Veel mensen zweren bij analoge synths. Is leuk, maar daar heb je een dikke portomonnee voor nodig. Met VA synths en VSTi's kan je die sound heel dicht benaderen (vooral met bij analog drift of een LFO op de PWM of tune). In een eindmix is vaak niet eens het verschil te horen.

Mee eens.. Wat ik wel een belangrijk ingredient vind in 80's is de prominente snare sounds.

gaan mensen hier nou nog werkelijk op de zoveelste "welke synth" thread in?
TS is bovendien al een jaar niet op SF geweest

Back