één lange midi noot

quisquater

Ebos
Rare vraag misschien en waarschijnlijk simpel op te lossen. Ik wil één lange midi noot (dus zonder note on commando's) die wel wijzigt van toonhoogte. Hoe doe je dat best, met pitch bend? Of is er een andere manier?

Laatst gewijzigd:
kan alleen met Pitchbend

en met LSB MSB: 127 x 127 heb je maximaal 16129 stappen in een octaaf dacht ik.

bij hele simpele mninimale pitchbend zijn dat 12 stappen.

of je kan een pitchshifter met MIDI aansturen en de lange midi-noot hiermee in toon veranderen.

Vraag is niet raar, alleen is het effectiever als je even uitlegt wat je specifiek wil bereiken met welke apparatuur - soft of hard - omdat 1 lange MIDI noot mogelijk niet de beste oplossing is.

Met legato retriggert de envelope niet en kun je gewoon noten blijven spelen die alleen maar van toonhoogte veranderen. Als je plugin of synth dat tenminste ondersteunt.

Als je op de synth of plugin ook CC messages kunt routeren naar toonhoogte kun je dat ook overwegen - dan kun je dat gewoon als automation intekenen.

En nog een andere aanpak: portamento. Maar voor een gepast antwoord moet je toch wat beter aangeven wat je precies wil bereiken en met wat voor synthesizer.

Wat ik wil bereiken is het volgende. Ik heb een demoversie van Omnisphere en wil één van zijn continu evoluerende pads laten evolueren op de achtergrond zonder dat deze evolutie steeds maar opnieuw start terwijl er toch een melodie gespeeld wordt.
Klinkt trouwens ongelooflijk goed, die Omnisphere....

Ik ken die Omnisphere niet maar als die reageert op midi noten zorg je gewoon dat er voor die specifieke noot enkel de Note-On info wordt verzonden. Geen logisch opvolgende Note-Off of Note-On met velocity 0 dus. Zo blijft die eeuwig doorgaan (tenzij je een korte sample afspeeld, maar dan nog blijft de 'oscillator eeuwig actief').

Laatst gewijzigd:
dat doe je dan toch het beste met pitchbend binnen in een sequenser, lijkt me!
is wel even rekenen en editen. elke nieuwe pitchbend-event handmatig invoeren.

het hangt van de pitchbend van Omnisphere af welke waardes je moet invullen.
Ik ben niet meer intens bezig met MIDI, dus ik weet niet meer precies hoe het zit:
pitchbend kan van 0 naar 127 lopen. dit zijn 128 stappen. (in midicode heet dat: LSB)
of in veel kleinere fijnere schaal: 128 x 128 stappen = 16384 stappen (in midi code: MSB en LSB)

en dan is het ook zo dat een pitchbendwiel soms een nul-punt in het midden heeft en soms niet:
-8192 naar 0 naar 8191 (samen 16384 stappen).

dat moet je allemaal eerst even uitzoeken. en ook nog de pitchbend-range instellen van de Omnisphere.
een of twee octaven is meestal voldoende voor een melodie.

ik dacht dat het gewoon linear loopt, dan je het totaal aantal stappen door 12 (een octaaf) of door 24 (twee octaven) delen en heb je het getal per noot (per kleine secunde).

bijvoorbeeld:
de pitchbend werkt met LSB/MSB. 8192/ 12 = 682.6
je aangeslagen lange noot is C. is dus 0
een toon hoger C# krijg je dan met pitchbend 1 x 683 (afgerond)
een toon D krijg je door 2 x 682.6 =1365

enzovoort......oei..ik leg het niet duidelijk uit en ik bang..ik ben wat verstrooid nog. vroeger wist ik dit precies. is nu oude materie.
anders even goolgne op pitchbend

het enige 'probleempje' zou kunnen zijn dat je altijd de sequenser moet starten vanaf de note-on. je kan niet ergens in het midden van de melodie starten.

al hebben sommige sequensers wel een chase midi-event functie. misschien werkt het dan wel...

Ik wist niet dat er al een demo van Omni was, maar even installeren.

Anyway, als die modulatie niet in de sample is ingebakken moet je kijken of de LFO of de sequencer een "retrigger" optie heeft. Als je die uitzet zou je moeten krijgen wat je wil. De optie kan ook "restart" of "key sync" heten; de modulatie herstart bij elke toetsindruk.

Lukt dat niet, probeer dan het volgende; is je melodie bijv C-E-G-B, maak dan 4 sporen aan - 1 per noot - en houd de noot in voor zo lang dat je melodie duurt. Crossfade dan tussen de sporen om de melodie te "spelen" door het volume te automaten.

Nog een alternatief: gebruik de sequencer in Omni zelf om de toonhoogte te moduleren. Als die nog niet bezet is, tenminste.

Bedankt voor alle tips allemaal, ik heb de klus uiteindelijk geklaard met pitch bend.
@Yoozer, er schijnt geen officiële demo versie te bestaan maar ik heb op het net wel een versie gevonden die een knop 'demo' had bij het registreren, ben benieuwd hoe lang die demo zal duren...
Echt een knappe synth die Omnisphere, goeie presets, uitgebreid editeermogelijkheden, multitimbraal, gebruiksvriendelijk, zeer goed klankkwaliteit, ik zal hem zeker aanschaffen. Samen met Alchemy en Sylenth in mijn top drie van VST's.

Back