Aardlekprobleem Soundcraft Folio 4

etaoin

Brodgar Tech
Ik heb een probleem met een Soundcraft Folio 4 waar ik niet uitkom, dus misschien hebben de andere technici hier nog een goede ingeving :D

Sinds een maand of twee-drie gooit hij om de zoveel tijd de aardlek eruit. Soms meerdere keren per dag, soms dagen achter elkaar niet. Omdat de Folio zelf geen geaarde voeding heeft gebeurt dat via een aangesloten apparaat. Met trial & error ben ik erachter dat het eigenlijk niet uitmaakt welk apparaat dat is, zolang er maar minimaal één apparaat aan hangt dat wel geaard is. Vandaar de conclusie dat de Soundcraft het probleem is. Ook staat er nu tijdelijk een andere mixer waarmee het probleem nog niet opgetreden is.

Omdat het de afgelopen vijf jaar niet eerder voorgekomen is, is het vrijwel zeker een defect. Bij het nakijken kwam ik er wel achter dat de isolatie op de regulator van de phantom voeding ontbrak (erg slordig van Soundcraft...) zodat het koelblok en daarmee de kast feitelijk op +48V stonden. Maar dat is dus altijd al zo geweest. Dat is inmiddels gecorrigeerd, maar heeft geen effect op het aardlekprobleem (de Soundcraft heeft sowieso geïsoleerde aansluitbussen).

Met alles aangesloten meet ik ook geen potentiaalverschil tussen de gnd van de soundcraft en de aarde van het stopcontact, wat suggereert dat het niet een kwestie is van een lekstroom die er altijd is (en soms net even teveel), maar van iets dat sporadisch optreedt.

Suggesties zijn welkom (en een vervangende 16+ kanaals 6 aux mixer ook :D )

Bij het nakijken kwam ik er wel achter dat de isolatie op de regulator van de phantom voeding ontbrak (erg slordig van Soundcraft...) zodat het koelblok en daarmee de kast feitelijk op +48V stonden.

Das wel heel erg vreemd, normaal zou de kast aan de massa van de interne voeding moeten liggen dus had dit een kortsluiting op de +48 moeten opleveren.

Zit er een netfliter in het apparaat, waarschijnelijk is daarin dan een condesator doorgeslagen.

Ik zie dat ik het verkeerd zeg, want het koelblok is geisoleerd van de kast. De kast ligt inderdaad aan de massa van de interne voeding. Het koelblok stond op +48V. Omdat die isolatie weinig voorstelt (alleen maar lak) ging ik er in eerste instantie vanuit dat daar het probleem zat, maar dat was dus helaas niet zo. Op zich niet gek dat daar weinig isolatie zit; ik neem aan dat het nooit de bedoeling was dat koelblok op die spanning te hebben.

Er zit geen netfilter in. Hij heeft een extern blokje dat niet meer bevat dan een trafo. De primaire kant daarvan is dus sowieso niet geaard. Er gaat 2x17V wissel de mixer in.

het kan ook zijn dat je aardlekschakelaar/automaat versleten is,dat heb ik ook al vaker gezien.doet ie het ook op een andere groep?

Ik had dit soort problemen in mijn vorige studio opgelost door een scheidingstrafo te gebruiken,dan voorkom je ook rare lekstroom naar andere apparaten.
Die zijn bij baco wel eens te koop voor weinig.

De automaat is uit 2005 (nieuwbouw) dus dat denk ik zowat niet. Maar ik heb inderdaad nog niet geprobeerd of het op een andere groep ook optreedt. We hebben 8 groepen verdeeld over twee aardlekschakelaars, dus ik heb een alternatief. Maar het is sowieso wat lastig omdat het niet met een bepaalde handeling reproduceerbaar is. Het kan zijn dat het dagen achter elkaar werkt en dan opeens weer gebeurt...

o ja,
als je een multimeter met een log functie hebt kun je kijken of het in het potentiaalverschil van de randaarde met de massa ,maar als je het niet kan reproduceren is dat wat lastig..dan moet je de meter er voor een langere tijdsduur aan hangen.
Succes!
Ik heb wel eens een laptop opgeblazen door er een minijack in te doen die aan een andere massa hing....daarna met de scheidingstrafo nooit meer gedonder gehad,en je weet zeker dat je galvanisch gescheiden bent van het lichtnet.

dan zou de trafo een soort lichte kortsluiting moeten maken tussen prim en sec.
komt ( kwam) voor bij overbelaste trafo´s

maar tegenwoordig zou dat eigenlijk niet meer mogen gebeuren, omdat moderne trafo´s een aparte wikkelkamer hebben voor prim en sec.

alleen die brommen nogal eens.....

gewoon een andere trafo proberen.

:koffie:

Ik heb een vergelijkbaar euvel gehad met een moog sattelite. Als ik aan de secundaire kant van de voeding ging meten met mijn scope ging de aardlek eruit. Dat kwam ook op een rotte trafo uit. Na vervangen probleem opgelost. In feite lijkt me jouw probleem niet anders dan dat van mij destijds.

Back