Effecten top 5

demian

Ojee
IK ben erg nieuwschierig naar wat voor effecten jullie gebruiken. Graag wil jullie top 5 of top 10 wat betreft effecten weten. Van je nummer 1 en 2 wil ik graag weten waarom je deze nooit meer weg zou willen doen en hoe je deze meestal gebruikt. Effect plug-ins mogen ook in het lijstje staan. Ik zou ook willen weten wat je nog graag zou willen hebben op effect-gebied en waarom. Eventueel waar je vanaf zou willen en waarom. hehe
Op dit moment ben ik meer met hardware aan het stoeien en probeer van alles uit, maar ik wil niet steeds zelf het wiel uit moeten vinden. Dus als jullie tips hebben voor mijn hardware of over nieuwe hardware ... :halleluja

Ik heb :

1 - Ensoniq DP4 - Multieffect
2 - Electro Harmonics Phase shifter
3 - TC Electronic M300 - Multieffect
4 - DBX 166XL Compressor
5 - Waldorf D-pole (VST Filter)

Ik weet dus niet wat ik nog zou willen hebben omdat ik niet weet wat er allemaal voor lekkers is op dit gebied.

De Ensoniq heb ik pas, en ik ben benieuwd wat ik daar allemaal uit ga halen nog. tips welkom!
Phaseshifter heeft gewoon een heel mooi effect op strings en pad achtige sounds. die hou ik zeker!

Waar ik van af wil :

- behringer MDX2200 Compressor, Omdat ik hem niet lekker vind pompen.
- Yamaha Rev 500 Reverb, Omdat ik hem tunnelig vind klinken (gelukkig is ie al verkocht)

1.Yamaha SPX 90 - ( voor Hall en Delay )

2.Ensoniq DP/4 -( voor FX delay en flanger )

3.Sony R7 -( voor hall strings en koor )

4.Roland SRV-330 -( dark Hall echt super )

5.Alesis Q20 -( Chorus en Delay )

MultiFX, Gitaarpedaaltjes en Compressors in 1 vergelijking vind ik 'n beetje lastig. Om het bij MultiFX te houden:

Mijn ervaring:

Lexicon MPX-1 - DIEP! Je kan er vrijwel alles mee, en alles wat je doet klinkt goed. Alleen 'n beetje 'n bitch om te editten.
Lexicon MPX-100 - Nog steeds de beste galm voor het geld. Jammergenoeg nauwelijks te editten, en je ziet niet wat je doet.
Zoom studio 1201 - Super geinig lo-fi effectje dat geen drol kost. Zelfde nadelen als MPX-100
Midiverb IV - Klinkt niet zo goed als 'n Lexicon, maar werkt zo simpel dat je 'm toch steeds gebruikt.

(Nog) geen ervaring mee:

Boss VF-1 - ik heb 'm nog niet, maar een eerste kennismaking in de winkel was zeer aangenaam.
TC electronic FireWorx - Nooit mee gewerk, maar als ik 't geld had.... Geldt ook voor TC reverb 4000 of Lex PCM 90

1) Boss SE70 (SE Fireworks ;))
2) Boss SE50
3) Alesis Micoverv IV (heb ik het langst en gebruik ik nog het meest... i love that sound!)
4) Mutron Autowah
5) D&R srereo reverb (anolog... kweet niet of ik die wel zo goed vind, kheb hem nog niet zo lang)

tis niet echt super allemaal maar voor mij werkt het tot nu toe goed.
Binnenkort komt er een extra effektenkaart voor mijn sampler... wellicht dat die heel wat funkties gaat overnemen

ik gebruik de effekten van MOTU Digital Performer ook veel.. zijn ook goed!

1) TC Electronics Fireworx...Is zo'n beetje onontbeerlijk geworden om vette kicks mee te maken...
2) Ensoniq DP/2...alijd in gebruik,al jaren,ideaal voor alle effectjes 'drbij'...
3) TC Electronics M-One...staat standaard op een goeie reverb...
4) Lexicon MPX-100...vooral errug lekkere midi-delays,af en toe in gebruik voor reverb...
5) Alesis Quadraverb...af en toe in gebruik,met name lekkere reverse reverbs...

Volgens mij lijkt me dit zo'n moeilijke beslissing want elk effect heeft wel wat vind ik.

Als je bijv de Boss SE70 met de VF-1 gaat vergelijken dan is de eerste wat rauwer en de tweede wat liever en meer smooth. Naast elkaar doen ze het prima hoor.

MultiFX bakken zijn er verder in zoveel soorten en maten. Daar heb ik me nog nooit zo in verdiept want heel vaak gebruik ik die van m'n synths of de mixer. Maar een losse erbij is zeker handig. Vooral als hij via MTC te syncen is. (dat is gewoon briljant van die VF-1 een delay die sync'ed en je dus ook tempo changes ongestoord kunt uitvoeren)

Qua Exciters is er ook een heel verschil. Die van Aphex zijn op zich heel erg goed maar je moet ontzettend oppassen dat het niet overdrijft. Maar zo'n buizending van Behringer lijkt me ook de moeite waard. Of weer een heel ander segment de top klasse die niet onder de 1000€ per stuk komen zijn ook niet te vergelijken met deze modellen.

En over compressors kun je nog eeuwen discuszeuren. Als je die behringers niets vind dan is dbx wel wat fijner. Maar een lekkere Joe Meek is ook erg strak. Een RNC IMHO briljant. Om van de retrofits van de Urei 1176 maar te zwijgen. Die zijn niet te betalen (hardwarematig dan).

1. Roland SRV 330 (1 van de mooiste galmen die er is). Betwijfel of lexicon tegen die DARK CATHEDRAL HALL op kan
2. Roland SDE 330 (zeer mooie delay)
3. Roland SDX (dimensional expander). 1 van de mooist klinkende vintage chorussen
4. DBX 3BX-DS (mooie multiband compressor). Die Ambiance sound is zo mooi. Alles wordt mooier. Vind de surround sound mooier dan die van de Classic Vitalizer
5. Drawmer M500 Dynamics Processor (zeer mooie compressor)

Groet Erik

hmm

-waves trueverb(met de early reflections uit!)
-logic's bitcrusher. voor net dat randje of gewoon je hele geluid verneuken.
-logic's spectral gate(filter ding
-altiverb(heb hem zelf niet maar ga regelmatig wat galm trekken bij een kennis van me, tja is gewoon geweldig)
-gewapend beton.

tja verder mag mijn lexicon studio de deur uit.
en ik heb net een watkins copicat tapedelay aangeschaft.erg leuk ding om mee te spelen

Ik heb alleen een top 3

Cool Edit Pro 2.1: ECHO CHAMBER .
Cool Edit Pro 2.1 Full Reverb
Reaktor 3 en 4 : '6 REV' by Martijn Zwartjes. (reverb)

Alhoewel ik alle effecten van CEP zeer goed vind.

o jaa....we hadden het ook over compressors...

dan is mijn favoriete compressor toch echt wel de Focusrite Compounder......en voor mastering de Focusrite Mixmaster...

-1 Hoe kan het ook anders; Lexicon MPX-500, = essentieel voor veel vocals en ambience bij andere geluiden, de andere effecten zijn ook goed, maar het gaat natuurlijk in eerste instantie om de reverb he. Toppie toppie bak!

-2 Behringer Ultrafex Pro, normaal ben ik meestal echt geen Behringer fan maar dit dingetje is een uitzondering.
Hij maakt je geluiden gewoon echt lekker fris en sprankelend, ook echt top!

-3 De filter en vocoder van m'n JP-8080, errug leuk om duistere of vage stemmen te maken, of om totaal nieuwe geluiden te creeren of geluiden te filteren.

-4 Soundcraft EQ (is ook een soort effect toch?), voor als je iets nog mooier wilt inkleuren.

-5 En mn compressors natuurlijk om alles in toom te houden :)

Ik zou nog wel in de toekomst een MPX-1 erbij willen hebben en iets van een TC Helicon VoiceWorks of VoiceOne ofzo.
Alle overige effecten haal ik uit Cubase en verschillende VST's

1 / lexicon LXP 1 (2X) veel mooier dan de mpx 100!!! + MRC } voor reverb's lang kort hard en zacht nog steeds perfect.
2/ lexicon PCM 80 + Rocktron Intelliverb } voor natuurlijke ambience en oneindige reverbs en andere fx.
3/ Korg DL 8000 + Yamaha SPX50D } Voor alle soorten delay's, phasing en chorussen.
4/ NRC inderdaad heel mooi wat FUSE zei !! + TLA 1C voor de hardware compressie \ DBX Quantum 2 voor de Mastering.
5/ TLA EQ1 en SPL SX2 voor de Equalising.

Verder gebruik ik regelmatig } Rocktron Intellifex en Chameleon. en de Midi Verb 2
TC Chorus 1210 voor speciale effecten.

UAD1? :D

damn moet em toch een keer kopen ...

komt hij weer met die uad ! :D

maar nummero 1 voor mij is de dbx 160a
2 dp2 en 4
3 UAD en dan speciaal the putlec
4 Ibanez UE400, UE 405
5 SE 70 en RNC

en sorry is geen echte top 5 list ;)

sindskort de channel EQ van logic ... die vind ik toch wel erg mooi klinken voor de hoeveelheid cpu power die hij pakt

Origineel geplaatst door MadR
komt hij weer met die uad ! :D

maar nummero 1 voor mij is de dbx 160a
2 dp2 en 4
3 UAD en dan speciaal the putlec
4 Ibanez UE400, UE 405
5 SE 70 en RNC

en sorry is geen echte top 5 list ;)

sindskort de channel EQ van logic ... die vind ik toch wel erg mooi klinken voor de hoeveelheid cpu power die hij pakt

is je put lek? :D

me douchput is wel naar de klote ja ... maar of ie lekt ?

maar ik wacht in spanning op de nieuwe 3.1 drivers voor de UAD
ben benieuwd !!

1. Roland RE-201 Space Echo
2. Focusrite Compounder
3. Lexicon MPX-500
4. Aphex 204
5. heb ik geen geld meer voor

Ik heb maar 4 effecten dus heb ik maar even top 4 gemaakt

1 Lexicon MPX 110
2 Triple C Compressor
3 Zoom 1202
4 Boss digital delay
Oja me mixer oversturen voor een lekker distortion >:|

tc electronics:
d-two
helicon voiceprism plus
scf

ik zou best nog een stereo triple c erbij willen hebben.
je kan wel stellen dat ik tc electronics wel ok vind.

1) Korg x-911 distortion
2) Boss se70 flanger en veel meer lekkers
3) Ibanez ad202 delay, chorus
4) Lxp 15 (II) reverb
5) Fat Man 1 en 2 voor de stereo en mono compressie
en binnenkort de Radial Tonebone Tube distortion die regelrecht naar nummer 1 zou kunnen stijgen.
Verder veel interne effects van mijn synths: stereodelays uit de MW XT, internal overdrive uit de Kawai K5000s, mmmmm....
Qua software gebruik ik dikwijls de Antares Kantos voor de meest geschifte sounds en de effects in Cool Edit.

Back