Mijn Philicorda 7500/7600 restaureren

Nicolas 2000

It's a household name
Even een projectje tussendoor: een Philicorda 7500 met 7600 versterker.

Eerste puntje: wat toetscontacten reinigen. Het reinigen op zich zal wel lukken; dit heb ik met een 751 al gedaan. Maar ik zou graag even wat ervaringstips hebben hoe ik het boeltje moet demonteren om bij de klaviercontacten te kunnen. Ik heb momenteel enkel de bovenkap van de phili gehaald.

Tweede puntje: volgens de vorige eigenaar zijn enkele neonlampjes stuk. Lichten deze op als de phili aanstaat? Zoja, zou ik zo natuurlijk eenvoudig kunnen zien welke. Momenteel hangen er geen stekkers aan de phili, dus kan ik nog niks testen.

Derde puntje: de aansluitingen. Het zwelpedaal moet met zijn platte stekker in "swell pedal" veronderstel ik. En de 7600 sluit je op de 7500 aan door met een platte stekker van de "output" 7500 naar de "input" 7600 te gaan? Klinkt allemaal logisch, maar er zijn zoveel connectoren dat ik het best eens navraag.

Vierde puntje: waar kan ik een lijnuitgang maken? Er zit een ronde DIN stekker "output" op de 7600 versterker. Is dat een lijnoutput na de reverb? Zoja, heeft iemand hier een pinout schemaatje voor?

eerste puntje: ik lijk op een internetfoto te zien dat er onderaan een paneel verwijderd kan worden in de buurt van de toetscontacten. Dat zal ik bij gelegenheid checken, maar dan moet ik wel een tafel vinden waarop ik dat ding ondersteboven kan leggen.

Wel prachtig ding om aan te werken zeg! Met al die buizen en houten toetsen heel wat anders dan zelfs jaren '70 synths. Qua constructie is het wel een mengelmoes van heel degelijk (de frames waarin de prints hangen enzo, en dat crimineel zware zwelpedaal) en heel gammel (de poten). Al was dat laatste misschien 47 jaar geleden nog wat strakker. :)

Die neon buisjes lichten mooi op.
Een goed alternatief voor de kerstboom. :D

edit:
images

Wel prachtig ding om aan te werken zeg! Met al die buizen en houten toetsen heel wat anders dan zelfs jaren '70 synths. Qua constructie is het wel een mengelmoes van heel degelijk (de frames waarin de prints hangen enzo, en dat crimineel zware zwelpedaal) en heel gammel (de poten). Al was dat laatste misschien 47 jaar geleden nog wat strakker. :)

Foto's 8) pleeaaase

@BIAM: ik zou moeten checken of die output wel een 5 DIN is, want er waren destijds veel DIN pluggen en Philips heeft ze lekker allemaal gebruikt op de 'corda. De connectoren uitzoeken kan dus een klein drama zijn. Hopelijk helpt google me wat.

@Vic: de volgende keer dat ik eraan werk zal ik wat foto's maken voor je.

De "output" van de 7600 versterker is een 5 pin DIN, van de vorm die we nu nog kennen.

Ik heb van de P.I.Company Archives (de retro servicedienst van Philips) officiële kopieën van de servicemanual van de 7500 en 7600, gemaakt in 1993. Die staan ook als PDF op internet hoor, maar voor een apparaat dat sinds exact 50 jaar geleden op de markt is vind ik dit wel leuk zo, op papier met begeleidend schrijven. Ik had wel graag ook de user manual gehad om meer info over de connectoren te hebben, maar goed.

Anyway, volgens het schema zit bij de DIN "output" van de 7600 de aarde op pin 2. De rest zal dan ook wel de DIN norm volgen zo te zien aan het schema.

Ik kijk me een beetje scheel op de routings in de schema's van orgel en versterker, dus het is me niet helemaal duidelijk in hoeverre er enig klankverschil tussen beide kanalen kan zijn. De oscillators, vibrato, en reverb lijken mono maar het kan misschien dat hij bas en solo toch split ofzo? In dat geval moet ik de DIN plug dus splitten naar 2 mono jacks. Morgen me eens in de te maken aansluitingen voor zo'n verloopkabel verdiepen...

Voor een ombouw naar 2 x mono jack, moet ik dus voor Links 1-tip 2-sleeve en voor Rechts: 4-tip 2-sleeve doen?

3 en 5 zijn volgens het schema ook aangesloten in de philicorda, ook al gaat het hier om een connector "output"....

de servicemanual van de 7500 en 7600, gemaakt in 1993. Die staan ook als PDF op internet hoor

Waar kan ik die vinden ;)

Denk dat het zo zit:

Pin 3 en 5 voor L en R (tips)
Pin 2 voor de GND's (sleeve)

Pit 1 en 4 zijn de tape ingang / tape-monitor

:mega:

Dan heb ik die 1 en 4 dus niet nodig.

De 7600 *zou* volledig werken; dan kan ik mijn aandacht op de 7500 focussen eens de kabel gemaakt is.

edit: maar 1 en 4 staan als OUT gelabeld, moet ik die dan niet hebben als OUTput kabel van de 7600 naar het mengpaneel? Het is in ieder geval ofwel 1 en 4, ofwel 3 en 5. :)

Gisteren eens 2 netsnoeren aan versterker en phili gezet. Beiden aangezet, en het ding komt langzaam tot leven. Iets teveel tot leven. Een (mooie :)) brom van jewelste! Swell pedal afgekoppeld, en meteen gedaan met de brom. Die moet bij gelegenheid dus eens bekeken worden.

Verder lijken alle voeten en voices het op zich te doen. De vibrato ook en de overige draaiknoppen ook. Maar dat gezegd zijnde is er nog heel veel werk te doen. Af en toe komt er een noot goed door, maar de meeste niet. Ook blijft de 4' voet op 1 noot hangen; ik veronderstel dat dit in het klavier zit.

Ik ga beginnen met het klavier te reinigen, dan wordt pas duidelijk wat er nog stuk is. Want ik heb nu bv geen duidelijk beeld of alle oscillatoren het doen. In de delers lijken enkele neontjes dood: eentje geeft geen licht en 2 of 3 flikkeren.

Is het normaal dat je ECC83 lampen niet ziet oplichten?

Als het klavier OK is, kan ik verder kijken wat er nog mankeert. Wat er nu door komt, klinkt in ieder geval al leuk. :)

Aan de audiokabel heb ik nog niks gedaan omdat ik voorlopig op zijn versterker kan testen.

Je praat tegen je zelf :D grapje. Plaats anders eens foto,s net zo als die Vic dat maakt een topic veel interessanter. Ik heb wel een z,n Philips laten staan kosten 2 eur oid. Heb er ook twee gehad. De derde had geen zin in om te sjouwen.

Ik zal vanavond eens wat fotootjes in mijn reparatietopics plaatsen. Dan kunnen jullie ook zien dat er geen kaboutertjes in wonen. :)

Ik heb ook nog ergens een (helaas defecte) philicorda staan. Mis 'm wel af en toe.
Zal 'm een keer ophalen en eens kijken wat er mis aan is.
Die ecc83 gaven volgens mij (bijna)geen licht.

Er zat ook een aparte din-plug op, is die niet voor het pedaal?

attachment.php

Attachments

• DSCF1790.JPG
    DSCF1790.JPG
    115,2 KB · Bekeken: 134
Laatst gewijzigd:
GM751 zit behoorlijk anders in elkaar. De aansluiting voor het zwelpedaal op de 7500 is een prehistorische platte stekker.

De 7600 versterker zijn output bekijk in nog wel eens, welke pin het exact is. Eerst de 7500 maar eens herstellen.

Die uitleg in de manual is trouwens ook wat vaag: pin 3 en 5 doorverbinden naar een mono versterker. Dat zijn 2 signaalpinnen en geen aarde...Dus bedoelen ze dan 3+5 samenknopen als signaal, en 2 als aarde? Voor zover het op de 7600 hetzelfde is natuurlijk...

pin 3 is dus de output zonder galm en pin 5 is alleen het galm-signaal.
pin 2 is altijd ground.
Normaal gesproken wil je dus het directe signaal incl. de galm, dus die pin 3 en 5 kortsluiten.
Het heeft wel voordelen dit gescheiden te houden, dan kan je op de mengtafel je galm regelen(gain/eq/pan).

Die versie die ik heb is wel volledig buizen (dus met neonlampjes) in het jasje van de GM751.
Ik vraag me eigenlijk af of er verschil te horen is tussen die 2.(edit: de 2 buizen versies dus.)

Jouw 751-met-buizen zit volgens mij anders in elkaar dan de 7500. Hij zal dan ook wel wat anders klinken.

7500:

PhilicordaPortable2.jpg

751 buisversie:

phil15.jpg

De 751 ziet er al wat moderner en geciviliseerder uit. De 7500 is nog een half prototype en met zijn houten toetsen wel erg retro. :) Mag ook wel, hij is net geen halve eeuw oud.

Back