Philicorda in ere hersteld!

Nicolas 2000

It's a household name
Voor mijn nieuwjaar kreeg ik van Mrs Nicolas een Philicorda orgeltje dat mij via synthforum aangeboden werd. Leukleuk, dus spannend afwachten tot het ding in huis staat! Temeer omdat ik niet precies wist om welke variant het ging.

Oudejaarsavond, en het is zo ver. De philicorda wordt de deur binnengebracht en op tafel gezet. Het blijkt om een echte GM-751 te gaan, dus lekker oud en vet! En reeds met het gemak van transistorversterking. Hij werkt nog behoorlijk goed -zwaar krakende pots en wat andere haperingetjes, maar algemeen behoorlijk werkend- maar uiterlijk kon het beter. De philicorda kwam lichtelijk gedemonteerd binnen, met een sausje van stof en enkele jaren aan podiumkrassen op het houtwerk. Maar met samengeknepen ogen werd de parel onder al dat "reliced" al zichtbaar:

2002741194039753337_rs.jpg

Maar stof, vuil en krassen zijn nog rijkelijk aanwezig:
2002755533531251946_rs.jpg

Ook het afdekklepje voor het lampje was verschoven.
2002794538622544276_rs.jpg

Wat meteen opviel was dat deze philicorda erg donker van hout is, ten opzichte van degene die ik op internet zie.

Eerst enkele dagen gaan vieren, maar vandaag dan aan de slag met de renovatie van dit orgeltje!

Eerst even verder openhalen, en het boeltje elektrisch onder handen nemen. Alles werkt nu weer helemaal, alleen de balancepot kraakt uiterst links waar hij nauwelijks nog nut heeft (de klank is dan al quasi onhoorbaar), en de volumepot heeft op de rechtse helft soms wat contactproblemen (je moet hem wat naar voren trekken, en dan doet hij het). Maar goed, die rechtse helft is al te luid voor thuisgebruik en nog steeds bruikbaar. Dus praktisch gezien werkt hij nu volkomen, wat nu nog kraakt vind ik de moeite van het vervangen van die pots niet waard. En met het gebruik lijkt het contact nu nog te verbeteren, dus waar klagen we over. Deze phili doet het eigenlijk weer perfect! Alleen...op dit punt in de reparatie ziet het boeltje er nogal troosteloos uit:

2002764199219008367_rs.jpg

Daarna de houten kast lichtjes opgeschuurd, maar opletten want de dikte van het fineer is beperkt! De krassen zitten er nog lichtjes in, maar zijn toch al een goed deel uigevlakt. Daarna ingeboend met houtolie. Dat mag nog een tweede (en derde) keer, maar het ziet er al mooi uit. De krassen zijn nauwelijks nog zichtbaar tenzij je er met je neus opzit! En goed, het ding is niet splinternieuw dus zo hoeft het er ook niet uit te zien. Omdat het er zo veelbelovend uitzag, heb ik het geheel even terug in elkaar gezet. Tijdelijk, want ik moet nog een 8-tal bouten gaan kopen om het orgel werkelijk te monteren. Dat wordt iets voor het weekend. Maar geniet alvast van de foto's van een philicorda die onder zijn stof en krassen opmerkelijk goed bewaard bleek te zijn. 40 jaar oud, jaren mee opgetreden, jaren gestockeerd, 1 dag hard aan werken, en kijk eens wat een prachtorgel we terug hebben! Heel mooie sfeer met het donkere hout, en algemeen heeft het wel iets minimoog-achtig vind ik! Behalve de klank uiteraard, maar die is op zijn manier ook perfect! :halleluja :halleluja Eneuh...geen klappertandenklavier!

2002707104523037181_rs.jpg

2002702479902136677_rs.jpg

2002723578802203924_rs.jpg

Als ik er behoefte aan heb, maak ik misschien nog eens een zwelpedaal met een potmetertje.

Nu rest mij nog een omzetkabeltje te maken om een handige line-out te bekomen. Info hierover is welkom.
Maar door zijn speakers klinkt het ook prachtig en uiteraard erg authentiek! Met de microfoon opnemen is ook een optie. Maar een line-out is van tijd tot tijd toch wel handig. De line-in bestudeer ik ook nog eens, ik veronderstel dat die enkel doorheen de reverbtank gaat? Dat is natuurlijk ook een leuk effect om in huis te hebben!

Turbo2tone, enorm bedankt dat we dit oudje mochten overnemen, en je ziet dat het in goede handen terechtgekomen is! Het orgel zelf zal ook blij zijn om terug een beetje als uit de fabriek voor de dag te mogen komen. Ik zet er zo snel mogelijk bouten in zodat hij zich iets meer 1 geheel voelt, en als er later behoefte aan is maak ik er ook een set poten voor.

Re: Philicorda in ere hersteld!

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Voor mijn nieuwjaar kreeg ik van Mrs Nicolas een Philicorda orgeltje dat mij via synthforum aangeboden werd. Leukleuk, dus spannend afwachten tot het ding in huis staat! Temeer omdat ik niet precies wist om welke variant het ging.

Oudejaarsavond, en het is zo ver. De philicorda wordt de deur binnengebracht en op tafel gezet. Het blijkt om een echte GM-751 te gaan, dus lekker oud en vet! En reeds met het gemak van transistorversterking. Hij werkt nog behoorlijk goed -zwaar krakende pots en wat andere haperingetjes, maar algemeen behoorlijk werkend- maar uiterlijk kon het beter. De philicorda kwam lichtelijk gedemonteerd binnen, met een sausje van stof en enkele jaren aan podiumkrassen op het houtwerk. Maar met samengeknepen ogen werd de parel onder al dat "reliced" al zichtbaar:

Wat meteen opviel was dat deze philicorda erg donker van hout is, ten opzichte van degene die ik op internet zie.

Eerst enkele dagen gaan vieren, maar vandaag dan aan de slag met de renovatie van dit orgeltje!

Eerst even verder openhalen, en het boeltje elektrisch onder handen nemen. Alles werkt nu weer helemaal, alleen de balancepot kraakt uiterst links waar hij nauwelijks nog nut heeft (de klank is dan al quasi onhoorbaar), en de volumepot heeft op de rechtse helft soms wat contactproblemen (je moet hem wat naar voren trekken, en dan doet hij het). Maar goed, die rechtse helft is al te luid voor thuisgebruik en nog steeds bruikbaar. Dus praktisch gezien werkt hij nu volkomen, wat nu nog kraakt vind ik de moeite van het vervangen van die pots niet waard. En met het gebruik lijkt het contact nu nog te verbeteren, dus waar klagen we over. Deze phili doet het eigenlijk weer perfect! Alleen...op dit punt in de reparatie ziet het boeltje er nogal troosteloos uit:

2002764199219008367_rs.jpg

Daarna de houten kast lichtjes opgeschuurd, maar opletten want de dikte van het fineer is beperkt! De krassen zitten er nog lichtjes in, maar zijn toch al een goed deel uigevlakt. Daarna ingeboend met houtolie. Dat mag nog een tweede (en derde) keer, maar het ziet er al mooi uit. De krassen zijn nauwelijks nog zichtbaar tenzij je er met je neus opzit! En goed, het ding is niet splinternieuw dus zo hoeft het er ook niet uit te zien. Omdat het er zo veelbelovend uitzag, heb ik het geheel even terug in elkaar gezet. Tijdelijk, want ik moet nog een 8-tal bouten gaan kopen om het orgel werkelijk te monteren. Dat wordt iets voor het weekend. Maar geniet alvast van de foto's van een philicorda die onder zijn stof en krassen opmerkelijk goed bewaard bleek te zijn. 40 jaar oud, jaren mee opgetreden, jaren gestockeerd, 1 dag hard aan werken, en kijk eens wat een prachtorgel we terug hebben! Heel mooie sfeer met het donkere hout, en algemeen heeft het wel iets minimoog-achtig vind ik! Behalve de klank uiteraard, maar die is op zijn manier ook perfect! :halleluja :halleluja Eneuh...geen klappertandenklavier!

Als ik er behoefte aan heb, maak ik misschien nog eens een zwelpedaal met een potmetertje.

Nu rest mij nog een omzetkabeltje te maken om een handige line-out te bekomen. Info hierover is welkom.
Maar door zijn speakers klinkt het ook prachtig en uiteraard erg authentiek! Met de microfoon opnemen is ook een optie. Maar een line-out is van tijd tot tijd toch wel handig. De line-in bestudeer ik ook nog eens, ik veronderstel dat die enkel doorheen de reverbtank gaat? Dat is natuurlijk ook een leuk effect om in huis te hebben!

Turbo2tone, enorm bedankt dat we dit oudje mochten overnemen, en je ziet dat het in goede handen terechtgekomen is! Het orgel zelf zal ook blij zijn om terug een beetje als uit de fabriek voor de dag te mogen komen. Ik zet er zo snel mogelijk bouten in zodat hij zich iets meer 1 geheel voelt, en als er later behoefte aan is maak ik er ook een set poten voor.

mooi opgeknapt

is deze ook met buizen?

Deze is reeds volledig transistoren, maar nog wel met de vette philisound. De klank gaat pas verloren (veel te clean en braaf) bij de 754 en de dubbelklaviers. Als je een enkelklaviers philicorda hebt met ronde knoppen, zit je goed! Heeft hij massief hout ipv multiplex, is het (meestal ?) eentje met buizen. Maar je HOEFt dus geen buizen te hebben om een vette philiklank te krijgen, getuige deze 751 met transistors.

Vanavond gaat er een tweede keer meubelolie overheen, en verwijder ik wat contactspray van de toetscontacten. Mooi techniekje: 24u laten inwerken en dan zo goed mogelijk verwijderen. Het vuil is dan weg, maar langduren invreten gebeurt niet. Al denk ik dat die rubber contactrails eenvoudige contactspray wel zouden overleven hoor. Maar goed, op deze manier ben ik geruster :).

Je kunt er een standaard verloopstekkertje insteken dat van DIN naar tulp (links-rechts) gaat. Ik heb dit type ook, werkt perfect. Vraagje: heb je een volwaardige line-in erop zitten of alleen de platenspeler ingang (waar in principe de balance-knop voor bedoeld is)?

Ik hoop dat mijn "24h contactspray" methode een goede keuze is. Gisteravond was het ok, vanavond komt het verwijderen van de spray. Spijtig genoeg is 1 rail erg lastig te bereiken. Nuja, als de meeste spray ervan is dan zie ik geen aantastingsproblemen. Het moet sterk rubber zijn om 40 jaar perfect te overleven. Zelfs zonder hetverwijderen an de contactspray kan het best zijn dat alles goed gaat, maar veiligheid voor alles. :)

Vol met buizen? Bij de 7500 kan dat inderdaad. De oudste 751 hadden 6 grote en een legertje kleine buisjes in zijn 12 oscillators. Mogelijk is er een overgangsversie met buizenoscillators en transistoramp, of je hebt een samenraapsel.

Nuja, de mijne heeft geen buizen en klinkt ook nog vet, niet te vergelijken met de 'dun' klinkende 754, daar was echt niks aan.

Origineel geplaatst door Meizo
Je kunt er een standaard verloopstekkertje insteken dat van DIN naar tulp (links-rechts) gaat. Ik heb dit type ook, werkt perfect. Vraagje: heb je een volwaardige line-in erop zitten of alleen de platenspeler ingang (waar in principe de balance-knop voor bedoeld is)?

Deze verloopstekkertjes heb ik ook nog liggen (minstens 1 toch :)) dus als die werken voor input en output is dat alvast opgelost. De input is die van de LP, dus die met de balanceknop werkt. Maar deze gaat nog wel doorheen de reverbtank, correct?

Vol met buizen? Bij de 7500 kan dat inderdaad. De oudste 751 hadden 6 grote en een legertje kleine buisjes in zijn 12 oscillators. Mogelijk is er een overgangsversie met buizenoscillators en transistoramp, of je hebt een samenraapsel.

ik tel er 9 bij mij .... het is een 751....

zou zo'n ding te midificeren zijn? ( of is dit vloeken in de :engel: )

Nu nog een onderstel vinden met springreverb en speakers ;) Ik heb ooit precies de zelfde gahad. Vooral springreverb vond ik vet.

Deze is reeds volledig transistoren, maar nog wel met de vette philisound. De klank gaat pas verloren (veel te clean en braaf) bij de 754 en de dubbelklaviers. Als je een enkelklaviers philicorda hebt met ronde knoppen, zit je goed! Heeft hij massief hout ipv multiplex, is het (meestal ?) eentje met buizen. Maar je HOEFt dus geen buizen te hebben om een vette philiklank te krijgen, getuige deze 751 met transistors.

Vanavond gaat er een tweede keer meubelolie overheen, en verwijder ik wat contactspray van de toetscontacten. Mooi techniekje: 24u laten inwerken en dan zo goed mogelijk verwijderen. Het vuil is dan weg, maar langduren invreten gebeurt niet. Al denk ik dat die rubber contactrails eenvoudige contactspray wel zouden overleven hoor. Maar goed, op deze manier ben ik geruster :).

Speakers en springreverb zitten in deze ingebouwd, dus ik ben voorzien.

Leuk he? Die van mij was van m'n oma, in topconditie dus. Alleen nadat ik 'm open had gemaakt om 'm schoon te blazen deed het powerlampje het niet meer... De LP-input heb ik nog niet geprobeerd, maar let wel: LP-signaal is anders dan line-signaal! Dit wordt veel meer versterkt, dus je moet volgens mij erg zacht insturen om niks op te blazen. Maar dan nog, ik dacht dat platenspelers zowiezo anders qua spanning en stroom uitsturen. Correct me if I'm wrong.

phono level is inderdaad veel stiller: voor MM elementen spreek je van 5 mV eerder dan 1.5 tot 2V voor CD-spelers en andere lijnsignalen. Verder is het hetzelfde. 0 dBu (unloaded decibels, absolute geluidsdecibels, dus geen voltdecibels of gehoorgecorrigeerde decibels) = 2.2V peak to peak.

Maar ik heb geen phono pre in de philicorda gezien, dus ik veronderstel dat het de bedoeling was dat je het signaal voorversterkte tot lijnniveau en dan pas naar de phili stuurde. Maar ik ben er niet zeker van; ik ben geen held in het herkennen van phono pré's in een circuit. Info is welkom.

WOW!

WOW!

Dit doet mij heel goed!!!

Ik zal nog even voor jou de geschiedenis vertellen vanaf het moment dat hij in mijn bezit was n.l.
In 1997 had een vriend hem bij het grofvuil gevonden idd op straat ja. ik was toen al met muziek bezig
dus hij stond al snel bij mij thuis.
Er was echter een probleem, de volume pot was defect alleen op zeer laag volume kreeg je geluid, anders moest
je aan de knop trekken om kontakt te maken/krijgen.....
Oplossing>>> (dit doet jou denk ik pijn) een veer van een wasknijper samen knijpen en met geweld tussen knop
en behuizing proppen... werkte goed maar heeft wel voor nare krassen gezorgd.
Ik heb hem in een bandje toen gebruikt voor echte reggea/ska sounds, ik op de bass die vriend van mij op Philli. helaas maar voor een blauwe maandag.
Die vriend is in 2000 naar blackpool verhuisd dus toen kwam hij echt in mijn bezit. (maar deed niets meer met reggea)
Ik heb nu de luxe van +/- 20m2 studio maar toen nog niet en aangezien ik in die tijd met (snoeiharde) drum&bass
bezig was kreeg hij een plaats in de rommel kamer.
Nu wordt het echt erg........ }:|
In die rommel kamer woonde zo'n beetje ook mijn kat die deze philli als KATTENBAK zag... ja je leest het goed...
er hebben meerdere plasjes en poepjes op dit orgeltje mogen vertoeven. sterker nog die kale plek op de linker zijkant
was zon plasje :erm:
Let op!! die kat was oud en ziek dus die heb ik pas een spuitje gegeven toen het echt niet anders kon!!!
Heb de philly ook vaak schoongemaakt natuurlijk (duh)
Dat kamerje is nu kantoor dus die philly moest weg dus naar zolder met dat ding. Een andere vriend kwam toen met het iedee om hem open te schroeven en te kijken of de springreverb eruit gehaald kon worden echter we zijn nooit verder gekomen dan de bodemplaat los. tja en toen in 1 keer TADA! had een heus "vintage" voeten bankje!!! Echt!
hij stond zeg maar rechtop tegen de muur onder mijn mengtafel, daar heeft hij tot vorige week gestaan!
Vindt het echt geweldig dat hij bij zon groot liefhebber terecht is gekomen, dat is ook de enige reden dat je hem hebt gekregen en dat dat ik ook nog es 270km heb gereden, pfff dat viel achteraf tegen. ;)
Maar als ik dit lees is hij goed terecht gekomen!! precies wat ik wou, dat soort erfgoed moet je eigenlijk niet weggooien, op zn minst hergebruiken/modificeren, de topic waar het allemaal mee begonnen is. :)
Goed werk!
Turbo

GETVERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!! ;) :D :D :D

Nuja die ingevreten plek links is er nog niet helemaal uit, die mag nog wat meubelolie gebruiken.

Op de rechtse helft moet je de volumepot nog steeds wat naar voren trekken om contact te krijgen, maar dat gaat nu al veel vlotter en de linkse helft werkt perfect. Het is met het gebruiken nu zelfs zo dat je bijna nooit meer de knop naar voren moet trekken, hij kraakt enkel tijdens het verdraaien. Maar goed, eigenlijk moet je tijdens het spelen er ook niet aan draaien, daar dient het zwelpedaal (hypothetische zwelpedaal in mijn geval :)) voor. De balanceknop ga ik nog eens reinigen, want die is nog niet helemaal top en kan volgens mij met reinigen helemaal in orde komen.

Zo, straks gaat er weer een laag meubelolie over.

Leuk verhaal, wat een leven heeft dat ding gehad, en ik weet nu ook de geschiedenis achter de grootste krassen en plekken :r ;) :D

Het is een leuk orgeltje!

Zit er trouwens binnenin ergens een pot om de maximale vibratodiepte in te stellen? }:|

Ik zal straks eens wat opnemen, maar mijn lange opnamekabel heeft het wel begeven. maw dat wordt niet simpel. Nuja, ik kijk of ik iets kan, anders even met de microfoon.

Back