Philicorda in ere hersteld!

ok komt hij dan!

Ik heb gewoon wat gespeeld en vanuit een hoekje met de microfoon opgenomen (beter ging even niet). Zwaar gecomprimeerde mp3 om het geheel wat klein te houden. Ik heb steeds stand 1 (doorlopend keyboard) of stand 2 (laagste noten hebben andere klankkleur) gebruikt, en verder allerlei klankkleuren gebruikt. Niet de 1-vinger-akkoorden :).

Tracklist (nuja, snipjeslist):

Mike Oldfield - Hergest Ridge
Mike Oldfield - Tubular Bells II
Mike Oldfield - Tubular Bells
Mike Oldfield - Portsmouth
Mezelf - Synthopsis ptII
Mezelf - gewoon Orgeltje
Mike Oldfield - Amarok
Jean Michel Jarre - Equinoxe II (?)
Jean Michel Jarre - euhm stukje Oxygène?
David Bedford - Phaeacian Games
White Stripes - Seven Nation Army

http://s26.quicksharing.com/d/5206097/1167857348/philicorda.mp3

Volgens mij kan dat bij het mijne niet, omdat bij de 751 (tenminste, mijn model) de speakers in mono gelinkt zijn.

Dus

versterker + -------- - speaker 1 + ----------------- - speaker 2 + ------------- - versterker

(over die - en + van de versterker ben ik nu even niet zeker :))

Dus beide speakers MOETEN hetzelfde weergeven.

btw probeer de link eens te kopiëren en in je urlbalk te plakken, misschien werkt het dan wel Franz.

Ik probeer het vet nog steeds van de kast te krijgen :D

Ik hoop dat ze na 3 lagen meubelolie er terug een beetje gedekt uitziet, anders wordt het toch nog ietsje gladder schuren en echt vernissen vrees ik.

Als je het verhaal van dit orgel hoort is het eigenlijk een wonder dat deze Philicorda er nog is, en dan nog helemaal werkend!

Ik ben benieuwd wat ermee gebeurd is voor hij op de vuilnisbelt belandde. :)

Laatst gewijzigd:
Op foto ziet het er iets beter uit dan in het echt...misschien gaat vernissen toch nodig zijn. In ieder geval, als je weet hoe met de rechtse 2 draaiknoppen om te gaan, werkt alles. Dat is alleen van belang tijdens het instellen; tijdens het spelen werkt alles alsof het een splinternieuwe was. Tankkwaliteit!!

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
ok komt hij dan!

Ik heb gewoon wat gespeeld en vanuit een hoekje met de microfoon opgenomen (beter ging even niet). Zwaar gecomprimeerde mp3 om het geheel wat klein te houden. Ik heb steeds stand 1 (doorlopend keyboard) of stand 2 (laagste noten hebben andere klankkleur) gebruikt, en verder allerlei klankkleuren gebruikt. Niet de 1-vinger-akkoorden :).

Tracklist (nuja, snipjeslist):

Mike Oldfield - Hergest Ridge
Mike Oldfield - Tubular Bells II
Mike Oldfield - Tubular Bells
Mike Oldfield - Portsmouth
Mezelf - Synthopsis ptII
Mezelf - gewoon Orgeltje
Mike Oldfield - Amarok
Jean Michel Jarre - Equinoxe II (?)
Jean Michel Jarre - euhm stukje Oxygène?
David Bedford - Phaeacian Games
White Stripes - Seven Nation Army

http://s26.quicksharing.com/d/5206097/1167857348/philicorda.mp3

Het downloaden ging niet erg makkelijk omdat die directe link naar de mp3 niet werkt. Ik kwam er door naar url te browsen en een in 1e instantie onzichtbaar bestand via Flashget te downloaden.

Leuke mp3, het geluid van je Philicorda klinkt lang niet verkeerd. Je bent trouwens wel een heel erg grote Oldfield-fan als je ook nog een van zijn met David Bedford gemaakte tracks kunt citeren. ;) (Ik ken de track, staat ook op zijn Boxed-compilatie)

Toevallig de laatste of voorlaatste noot? *D Daar moet volgens mij inderdaad een kleine verschuiving in zitten tov de eerste keer, maar die zit er bij mij niet in. dank je voor de info over de titel. Ik vergeet steeds welk stuk ik nu eigenlijk aaan het spelen ben :).

Saskija: inderdaad een fan. Dat stukje uit phaeacian games is overigens erg eenvoudig om te spelen, misschien is het als linkshandige nog makkelijker. Ik speelde het oorspronkelijk op de Eminent met string ensemble, maar wou het op de phili ook eventjes uitproberen :).

ik ben ook maar aan die van mij begonnen....
jeetje wat een viezigheid binnenin,...
en het lijkt bijna wel een prototyp zo omslachtig zit ie in elkaar... onder elk schroefje zitten wel 3 of 4 ophoogpaatjes om het allemaal recht in elkaar te laten steken.

het ergste bij deze zijn alle toetscontacten, die zijn heel smerig en vet. heeft jou 24 uur contactspray geholpen? hoe heb die contacten weer schoongemaakt? het zijn nogal een hoop contactjes.

Het terug mooimaken na de contactspray ging niet echt goed, omdat ik het klavier niet terug gedemonteerd heb. Er zitten dus nog resten contactspray op. Ik hoop dat het met de jaren het rubber van de rails niet wegeet, maar als ze al 40 jaar overleven zal het rubber wel wat kunnen hebben.

Wat ik heb gedaan:

-rubbers lichtjes geschuurd
-contactnaalden geschuurd en een beetje zijwaarts geplooid
-24u "veel" contactspray en in tussentijd lekker op spelen
-na 24 u zoveel mogelijk met bv keukenrol verwijderen

Ook alle knopcontacten (switchen en draaipots) goed reinigen met contactspray! Indien gewenst de potmeters nadien uitblazen. (voor degenen die anders na een tijd last ondervinden van contactspray door nieuw vuil).

Ik geef geen garanties wat betreft de rubbers, omdat ik na een week de langetermijnsgevolgen nog niet in kan schatten.
Maar 3 haperende toetsen zijn voorlopig gereanimeerd op deze manier.

Ik heb dit weekend een voorraad bouten en moeren gekocht (ik wist niet dat die zo veel kosten!) en ben de phili nu volledig in elkaar aan het zetten. Daarna misschien nog een laatste keer het hout in de olie zetten, en dan zou hij helemaal af moeten zijn. Nieuwe pots gaan er niet in, misschien later eens als ik er echt zin in heb. Voorlopig vind ik het niet nodig. Alles werkt tijdens het spelen, dus waar zagen we over! :).

-----------
Mijn phili zit ook propvol ongebruikte gaten. Mogelijk is dat door dubbel gebruik van onderdelen. Met name de metalen profielen aan de zijkant van het klavier zijn een zeef. Ik weet niet bij hoeveel andere toestellen ze die gebruikten, het lijkt me nogal phili-only. Nuja, het zit misschien raar ineen met al die ongebruikte gaten en dat willekeurig bosje aan trafo's, feit is dat hij het na 40 jaar misbruik nog doet! :o:

Hebben jullie philicorda's dit ook:

Beveiliging wanneer hij op een tafel gezet wordt met geen verluchtingsspleet onderaan (bv zonder pootjes). De mijn heeft onderaan een rode onderbrekingsschakelaar die dan ingedrukt wordt. Ik heb het niet over de speakers on/off, maar een andere schakelaar.

Deze ziet er intern wat raar uit doordat een kartonnetje dat hem afdekt nogal krom erop zit over de connectoren, maar dat lijkt me standaard.

Zo, hij zit weer helemaal ineen!

Ik heb gisteravond met mijn wakkere kop wel M3 boutjes gebruikt om het klavier vast te zetten ipv M4, maar zolang als het ding zich braaf houdt, ga ik het daarvoor niet terug opengooien. Mocht het zijn dat het klavier toch ietsje verschuift bij het verplaatsen bv, dan zal het toch even moeten.

Zo ziet de geredde parel er nu uit!

2000390873910953205_rs.jpg

:halleluja

Met foto's kan je alles natuurlijk er nog wat beter uit laten zien, maar kom :).

De foto is dus van mijn eigen Philicorda, voor de duidelijkheid.

Laatst gewijzigd:
verdoeme Nicolas; echt mooi om te zien.;
foto is helemaal in stijl

je hebt gewoon LIEFDE voor die bak;
prachtig om te zien dat iemand zoveel waardering heeft voor zo'n mooi instrument en ook nog de kunde heeft om het in oude luister te herstellen.

:mega:

Back