Remixen, wanneer copyright problemen?

Snelkookbami

Sidechain everything!
Hoi synthforum menschen!

Ik had een opdracht gekregen van een label om een track te remixen, hier heb ik twee weekjes lekker hard aangewerkt, alleen nu reageerd het label niet meer, weet ik veel waarom, ik heb er in ieder geval geen zin meer in om met hun in zee te gaan..

Nou krijg ik dus wat reacties van andere labels die hem wel willen releasen, maarja het blijft natuurlijk een remix.

Kan ik het nummer van mijzelf maken, het enige wat er namelijk in zit van de artiest zelf is een loopje akoestisch gitaar, die ik zeer gemakkelijk kan vervangen. De melodie komt uit een midi file. Kan ik hiermee problemen krijgen?

waarom niet, als jij om een gimmick heen hebt gebouwd en je heb geen overeenkomst dan is de ombouw van jou
zit in die ombouw een melodie van de orginele artiest, dan zal je deze wel aan moten passen zodat de relatie met het orgineel volledig weg is maar al het arrangeerwerk en percusse e.d. blijft dan natuurlijk wel intact

Tevens moet je je afvragen wie het label is? en welke artiest, BURN Studios zal hier anders mee omgaan dan bijv één of ander prut electronisch label

Wat staat er in je opdrachtomschrijving ten aanzien van het intellectuele eigendom en of de licentie van het door jou te maken werk? Tenzij je de overeenkomst buitengerechtelijk hebt ontbonden ben je mogelijk formeel gebonden aan beperkingen ten aanzien van het hergebruik van je werk dat je nu plots wilt releasen op een ander label.

Weet je zeker dat er verder niets in je track is te herleiden naar de artiest? Niet alleen samples zijn gebonden aan copyrights. Ook als je delen van het arrangement al dan niet bewust hebt overgenomen loop je een (klein) risico. Als het geheel op enige wijze herleidbaar is naar de oorspronkelijke compositie gaan ze je dat niet in dank afnemen :)

Je schrijft verder dat de melodie uit een midi file komt. Van wie is die midi file? Want degene die die melodie heeft gecomponeerd heeft de rechten (tenzij anders vastgelegd). Dan kun je de sample wel achterwege laten maar als de melodie nog steeds van een ander is heb je alsnog een probleem.

Zoals Raphie al zei, als de relatie met het origineel VOLLEDIG weg is (en je niet gebonden bent aan een nog lopende overeenkomst) dan kun je er mogelijk ergens anders mee terecht.

Wat staat er in je opdrachtomschrijving ten aanzien van het intellectuele eigendom en of de licentie van het door jou te maken werk? Tenzij je de overeenkomst buitengerechtelijk hebt ontbonden ben je mogelijk formeel gebonden aan beperkingen ten aanzien van het hergebruik van je werk dat je nu plots wilt releasen op een ander label.
Sorry, hier raak ik je even kwijt, er is niks schriftelijk afgesproken, alleen wat skype gesprekken heen en weer. Ik heb vervolgens netjes mijn werk afgeleverd en daarna niks meer te horen gekregen. Persoonlijk vind ik twee weken werk voor niks een beetje irritant, daarom deze thread.

Het gaat hier om trance bpm akkoorden uit een midi file van de originele artiest. Deze heb ik zo gechopt en gehervormeerd tot 125 bpm akkoorden, zodat het er nog wel op lijkt, maar toch niet helemaal.

Op de eerste plaats: Wanneer heb je die remix gemaakt en hoe lang is het dat het label niet reageert?

Ik weet uit eigen ervaring dat remixes soms lang op de plank blijven liggen. Soms zit er wel een jaar tussen dat je je remix levert voordat ie gereleased wordt. ALS tie al gereleased wordt, want ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik een remix leverde en dat ie toch niet gereleased wordt, ook al vind act en label het te gek. En dat labels niet reageren gebeurt me ook regelmatig. Meestal recycle ik die remixen ook weer als eigen tracks, of ik release ze als mixtapes die ik goedkoop verkoop bij live shows. :) Ik heb alweer genoeg voor een nieuwe. :D

Back