Waarom altijd die interface en die monitoren..

dreammer

Ouwe rot
Ik begin me iets af te vragen.. ik snap iets niet..

ik zie best veel mensen vragen op forum. wat heb ik nodig om te beginnen met muziek..
heel veel mensen antwoorden dan met koop een degelijke soundcard/interface.. en koop monitors

nou maak ik al meer dan 20 jaar techno. .zware tyfus herrie.. lekker stampen.. doet me goed.. ben er heel blij mee.. maar ik heb nog NOOIT MONITORS GEHAD!! ik heb nogsteeds oude boxen (ooit gekregen van me pa.. het zijn de bose speakertjes die in een ver verleden in de huiskamer stonden.. lekker cheap)

dus tja, ik heb dan zoiets.. als het voor mij al 20 jaar zo werkt.. waarom zou ik dan een beginneling uitleggen waarom ie zo nodig monitors nodig heb..

Ik kan me wel voorstellen, dat als jij heel hard bezig ben met je gedoe.. en je kamer acoustisch gaat afstellen met allerlei gedoe.. dat je dan ook de moeite neemt voor klankneutrale monitor speakers..
maar ik kan me niet voorstellen, dat als je net begint met je fruityloops.. dat je startpunt dan begint bij "monitors en een aukoestisch getunede kamer"

beetje hetzelfde met de interface... hmm dat je iets van een geluidskaart moet hebben.. prima.. het geluid moet immers je pc uit kunnen... en ja ergens 20jaar terug, had je geen geluidskaart in je pc.
dus moest je die kopen.. tegenwoordig heeft elke pc wel iets van een audio-output..

ok, dan heb je nog zoiets als latency.. maar hmm als jij niets kwa midi-keyboard/midi controller heb.. en eigenlijk ook niets opneemt (en wat zou zo'n fruityloopert als hij begint nou precies willen opnemen.. ik denk dat zo'n beginneling gewoon een samplepack download..

wat voor last heb je dan kwa latency?? ik zit nu te klooien met renoise op de laptop.. en hmm ik merk niets van vertraging.. ik gebruik op de laptop toch geen outboard spul..
geen controller.. geen opnames..

beetje zoals ik het 20 jaar terugdeed.. Mocht ik nu toch een midikeyboardje kopen of een doosje met knopjes..hmm.. dan zou ik toch iets als asio4all ofzo opzoeken.. en tadaa.. generic asio driver voor me laptop.. en weg met de latency..

ik snap het dus niet..
Waarom altijd maar dat standaard advies.. koop een geluidskaart.. en koop monitors..

tenzij je echt met outboard spul.. en echte hardware synths/drumcomputers gaat werken..
heb je in mijn visie helemaal geen dure geluidskaart nodig..
en zolang jij je studio niet aukoestisch (of hoe je dat ook spelt) helemaal aanpast.. eigenlijk ook geen monitors..

dus wie o wie kan me uitleggen waarom ik ONGELIJK heb?

Ik denk dat hier het "muziekschool syndroom" een rol in speelt.
Als je les neemt bij een muziekschool krijg je 9 van de 10 keer een docent die de mogelijkheid van topmuzikant wil behouden.
Dus hij gaat alle "foute" zaken elimineren en alle "goede" zaken propageren.
Leuk, voor als je uitvoerend topmuzikant wil worden, maar niet voor als je vernieuwend wil zijn,.

Ik denk dat veel mensen op safe spelen door te kiezen voor de meest geaccepteerde aanpak.
Die manier van werken is natuurlijk niet voor niets de meest geaccepteerde.
Dit is waarschijnlijk omdat dit in de meeste gevallen ook de best passende aanpak is.
Maar om hier op voorhand voor te kiezen kan zonde zijn, want afwijkingen (lees: innovatie) worden hiermee in de kiem gesmoord.

Dus Dreammer: ik vind niet dat je ongelijk hebt.

Hmmm.. nooit gedacht aan een eventuele muziekschool / workshop waar ze dat soort dingen aanprijzen..
t zou zo maar kunnen..
Jammer eigenlijk.. ze zouden eigenlijk een lowbudget rammen en stampen voor beginners school moeten beginnen..

Les 1: koop iets waar herrie uitkom.. en piel net zolang totdat het geen herrie meer is.. of tot je het aangenaam vind klinken :) ipv
les 1: men koopt monitors en een interface en en en.. want dan heb je mogelijkheden heheh

hmm je zegt wel vaak hmm :D
nou kan dat voor jou toevallig allemaal wel werken.. ik weet niet hoe je tracks klinken ook verder..
maar t is erg van belang om te kunnen horen wat je allemaal doet
zeker de lui die t hier komen vragen zijn lui die dance shizzl maken en een bepaalde sound willen kunnen neerzetten
waar je dan tegenaan loopt is dat je moet kunnen horen wat je doet, en wat anderen doen
kan je mij veel vertellen, maar een onboard kaartje en hifi speakers is leuk, dan klinkt alles goed, maar het is vrij lastig om je sound dan ook op andere systemen goed te hebben
een interface en monitors zijn ongeveer peper en zout
onmisbaar om je tracks goed op smaak te brengen
ze zullen je niet per se veel helpen bij t creatieve proces, maar ze vormen de achtergrond waartegen t creatieve proces plaats kan vinden
misschien moet jij er ook s aan
moet je s kijken wat je nog meer uit je sound kan halen dan *D

Jij bent een muziekschool leraar die wel erg vaak shizzl zegt:P
Maar verder heb je natuurlijk wel gelijk.
Dat valt niet te ontkennen.

fjoesz:
fair enough.. heel simpel gezegt: omdat je klankneutrale speakers hebt..
kan je gedoe van anderen beter vergelijken met je eigen gedoe..
en beter horen hoe je mix klinkt omdat je er zeker van bent dat er niets gekleurt
word door monitors.

goed punt.. ik zou zowat monitors kopen.. zij het niet dat ik een cheap-bastard ben, en omdat het me geen reet interreseert of ik klink zoals de rest :) (en ja dat is dan een persoonlijke keuze)

maar het voordeel van monitors.. dat is me wel duidelijk nu :)

al begrijp ik nogsteeds niet waarom iemand er mee zou beginnen..
het afmixen van dingen. dat begon voor mij pas na 15 jaar hobbyisten..
de rest van de tijd zat ik meer te pielen voor me eigen plezier

al begrijp ik nogsteeds niet waarom iemand er mee zou beginnen..
het afmixen van dingen. dat begon voor mij pas na 15 jaar hobbyisten..
de rest van de tijd zat ik meer te pielen voor me eigen plezier

Dat komt omdat je alleen maar in IK denkt. Niemand is hetzelfde, zoals jij al 20 jaar zit te kutten op je Bosespeakertjes wil iemand anders mischien net wat meer stappen zetten zodat hij ook sneller interesse in zijn muziek opwekt, mits hij het talent en de oren heeft. Dat iemand daarom investeert in monitoren is nog wel het beste idee wat iemand zou kunnen hebben.

Iemand een synthesizer aanraden als ie net begint is pas dom, daar kan je prima door middel van vst's mee kutten op je pc. Helaas heb je nog steeds geen KRK vst's (ik noem maar een dwarsstraat) Eigenlijk vind ik jou maar een dombo omdat je al 20 jaar tevreden met je hifi speakers zit te kutte op je zolderkamertje.

Nou ik vindt iemand gelijk een dombo noemen omdat ie met hifi speakers rommeld wat kort door de bocht, als die dat leuk vindt lekker doen. Wel denk ik dat goede monitoren erg belangrijk zijn en kan ik weinig toevoegen aan fjoesz zn verhaal. Waar ik nog een kantekening zou willen plaatsen... als je nou weet hoe je speakers vervormen kan je dat in je achterhooft houden bij het mixen. niet optimaal dat zeker niet, maar je kan dan zo wel een wat neutraler zijn. Ik heb trouwens hier ook een setje logitech 20 euro kut speakertjes staan om een mix ook daar is over te luisteren. Als het dan over mn monitoren okee klinkt en ook over die logitech dingen dan heb ik altijd het idee aardig opweg te zijn :D

Iemand een synthesizer aanraden als ie net begint is pas dom

Deze uitspraak klinkt mij toch dommer in de oren, dan diegene van de threadstarter.
Maar ik ben dan misschien zoals hem, al best tevreden met een koptelefoon/speakersetje.(wel zit ik nog in de verste verte niet dicht bij de 20 jaar ervaring).

VST's gebruiken en geld in monitoren/midi controler steken, is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, maar ik (en nog vele andere) zitten toch liever niet achter hun computer om muziek te maken.

Beste tip voor beginners: koop uw gerief 2ehands

Heel gek dat mensen die roepen dat ze produceren semi-professioneel advies krijgen. Geen idee waar dat vandaan komt.

zoals jij al 20 jaar zit te kutten op je Bosespeakertjes wil iemand anders mischien net wat meer stappen zetten zodat hij ook sneller interesse in zijn muziek opwekt, mits hij het talent en de oren heeft.

Sow he...
moet dat nou meteen zo gaan?
Meneer veroordelen tot "kutten".
Interesse hangt af van monitorkeuze?
En wellicht heeft TS gebrek aan talent en oren?

Hiermee wordt de vrijheid om een open vraag te stellen wel erg beperkt he.
Vind je ook niet?

En los daarvaan: Jimy Hendrix...zou die bezig geweest zijn met monitors en geluidskaarten?

Tja hij noemt het zelf klooie, dat zit niet zo ver bij elkaar vandaan hoor. :P Ik vind meneer zijn betoog over het algemeen erg bagatelliserend overkomen op een toontje dat hij schijnbaar wel weet hoe het zit want HIJ doet het al 20 jaar met bose speakerts en een ieder die wel geld durft uit te geven snapt het niet. Eerlijk gezegd vraag ik mij af of TS wel betaald voor al die software die hij al jaren met veel plezier gebruikt. Hij komt nou niet echt over als iemand die durft te investeren.

Dat ik daar vervolgens erg fel op reageer, mijn excuses, ik zal daar op gaan letten.

Ik denk zelf trouwens dat Hendrix niet eens wist wat een geluidskaart is. Je snapt zelf ook wel waarom. ;) Daar in tegen kan je niet ontkennen dat hij wel daadwerkelijk met zijn 'sound' bezig was en dat bij die zoektocht ook voor de heer Hendrix op een gegeven moment het besef kwam dat hij misschien wel wat betere speakers kon gebruiken.

Ja daar heb je natuurlijk ook wel een punt.
Hendrix was inderdaad wel bezig met zijn sound, die is hem niet aan komen waaien.
Hij had zelfs permanent een electrotechnicus in dienst voor modificaties (Roger Mayer)

breibender: mijn vraag ging ook over mijn persoonlijke mening..
in mijn belevingswereld, begreep IK iets niet.
vandaar het gebruik van IK.. daar kon je duidelijk aan zien dat het een persoonlijk mening was.

de vraag werd door mij in het forum gegooid. omdat IK PERSOONLIJK nieuwsgierig was "waarom ik ongelijk had"
dit., zodat IK .. MIJN mening mogelijk kon gaan aanpassen, omdat MIJN ongelijk werd aangetoont.

En ja, ik heb mijn mening iets aangepast.. fjoesz had een goed punt.. iets wat ik me nog kan voorstellen ook.
aan de andere kant, niemand heeft me nog kunnen uitleggen waarom het voor een beginner nou zo belangrijk is.

ik zie het nogsteeds niet als "een leuk beginpunt".. als ik het zo lees..
dan heb ik nogsteeds.. help zo'n beginner aan leuk stukje software.. een paar leuke sample-packs
en een paar websites met leuke info.. en zeg speel ermee tot je vingers erafvallen..

pas als de vraag komt: ik heb een paar nummers af.. maar bij mijn buren klinkt het niet goed als ik er naar luister.. . dat mensen dan aankomen met ..

koop monitors:
je mix klinkt niet.. want de hifi speakers die je gebruikt kleuren je mix.. als je monitors koopt, word je muziek niet gekleurt door de speakers. en kan je beter afmixen, wat resulteert in een gebalanceerde mix op meerdere plekken..

vandaar.. ik zie het niet als beginpunt... mogelijk iets als 2e of 3e stap in het verhaal..

maar stiekem komt het natuurlijk wel allemaal neer op het volgende:

Het is maar wat je zelf het lekkerst vind werken

en dat is zon dooddoender dat niemand er meer een speld tussen krijgt. :P

oh en breibender..

ik heb legale versie van renoise... de rest van de gebruikte software is opensource/ freeware.
vind het beetje trollen dat je me eerst dombo noemt.. en daarna begint over is mijn software wel legaal of niet..

daarbij.. ik heb nergens gezegt dat ik iedereen ongelijk geef... ik was meer nieuwsgierig waarom ik ONGELIJK HAD.. maar wist alleen niet WAAROM..

en om het nog erger te maken.. ik heb mischien wel een enorme collectie hardware na 20 jaar sparen.. en investeer ik in andere dingetjes die ik leuk vind aan me muziekhobby. mischien vind ik het leuker om 300euro uit te geven aan barbiepoppen.. zodat ik clippies kan maken bij me muziek.. ipv goede monitoren.. en dat ik ongeveer dezelfde keus maakte toen ik kon kiezen .. of een kaospad.. of een set monitors.. of in de tijd dat ik liever een monosynth extra kocht.. dan monitors... gewoon domweg.. omdat ik het leuker vond om een apparaat in me handen te hebben.. en daar uren mee te pielen.. dan een kraakheldere mix..

Laatst gewijzigd:
Daar heb je wel een punt dreammer maar ik denk dat de meeste mensen die hier die vraag stellen over het algemeen die stappen wel gezet hebben.

Je moet alleen wel ophouden alles in het ik perspectief te zien. Zoveel mensen zoveel wensen is ook nog een mooie dooddoener. Wat voor jou werkt hoeft voor een ander totaal niet te werken. Neem bv het software/hardware verhaal (waar jij in een keer wel begrijpt dat je monitors koopt!?) voor de een is software DE manier voor de ander hardware.

Dat zal net zo zijn met Monitors/hoofdtelefoons/speakerpods/etc...

dat vraag ik me dus wel eens af breibender:

maargoed.. laten we er even vanuit gaan dat: als jij heel graag beroemd wil worden.. en je weet hoe je fruityloops en dergelijke werkt.. en je wilt er zeker van zijn dat je mix overal goed klinkt..
dan zijn monitoren geen slecht idee.. en best je knaken waard..

als je niet zozeer beroemd wil worden.. en gewoon jarenlang wil klooien en je stiekum underworld wanen in je eigen domein... hehehe.. dan niet :) al moet je dan maar leven met het feit dat je mixen hoogstwaarschijnlijk net even knapper/scherper/beter kan..

en waarom: omdat die monitors net even minder gekleurt je mix in de kamer gooien..
En dat kan best een advies zijn naar een beginner: die met mixen begint..

@ dreammer,

Als je de topic over Monitoring & Versterking wel eens leest, ben je vast al wel regelmatig tegengekomen dat monitorspeakers niet per definitie neutraal (=vlak in karakteristiek) zijn. Dit ga je pas tegenkomen bij de echt dure monitors, omdat neutraliteit heel moeilijk te bewerkstelligen is. Maar als het goed is zijn de meesten wel neutraler dan gemiddelde woonkamerspeakers.
Maar gemiddeld is een redelijke interface (spreek ASIO drivers en fatsoenlijke AD/DA converters) en redelijke monitors inderdaad raadzaam. Het is je basis. Maar er zijn geen regels, en als je met jouw setup prettig werkt, en jij kunt doen/maken wat jij wilt, dan is het toch ook gewoon goed? Als jij vind dat je geen monitors nodig hebt, moet je ze ook niet kopen omdat anderen dat vinden.

Back