@Disharmonic right on!
ik zal niet gaan ontkennen, dat dit en dat. dit.. natuurlik niet.
zelf mix ik met:
Mission 761i
Harman/Kardon PM640 VXi
RME Hammerfall DSP Multiface
gewoon boekenplankluidsprekers, maar ik ben ze erg gewend, ik kan zelfs het laag goed inschatten. vrijwel, bij uitzondering, grote uitzondering klinkt het gewoon zoals moet klinken, en daar gebruik mijn referentie installatie voor: Harman/Kardon HK680 met KEF Reference Series 104/2 luidsprekers (DAC van de HD970 of meestal de Asus Xonax D2X). high-end, voor wel een setje redelikke instap monitoren... idioot eigenlik. goed.
ook staan er 2 (natuurlik) BNS ellessy luidsprekers in mijn studio. ik gebruik vooral de missions, die staan ook zo opgesteld, maar de bns luidsprekers, laten me soms dingen horen die ik dan kan bijsturen.
ik ken de missions ook erg goed. en ze gaan níet laag... tot 70Hz, volgens mij. toch werken ze voor mij perfekt.
natuurlik zou het beter kunnen, maar voel de behoefte niet, vanwege dat het resultaat 'klopt'.
ik mix, overigens, nie veur laptops/bluetooth speakertjes of smartfeuns. vaak klinkt het toch goed, en ik weet hoe het moet, maar vertik t...
mijn buurman heeft rokits 5, of zoiets, en de bekende yamaha ms-20, of beter de grote broer ervan, weet de naam even niet. de meningen zijn daar over verdeeld dat weet ik.
ik luister daar ook naar mijn mix, het klinkt zoals ik het wil laten klinken.
sja, geen professional ik, maar ik merk wel, dat mixen mij vrij goed afgaat (en gebruik al een tijd heel heel weinig effekten, louter voor de mix, wat ik vroeger wel deed. nu gebruik ik ze vooral, of alleen voor 'treatment', daar koop ik ze ook op...), heel weinig eq gebruik, zeer sporadisch, soms een compressor, maar ook bij uitzondering, etc. ik heb geen hele templates.
ik eq op een vreemde wijze, de source zelf...
nou ja.
wanneer je echt voor anderen op gaat nemen, etc. is wat ik heb onvoldoende. maar daar gaat het juist om, voor mij is het perfekt, ik mis niets, denk niet; ik moet eens nieuwe monitoren. alleen ze hebben wat te verduren, ik moet echt standaard eens een sigmod limiter erop zetten, die ik heb, sigmod? die vooral inspringt wanneer het knal hard gaat, maar dan nog, met de headroom die ik gebruik...
(en die limiter weg, nadat alles is goed afgesteld, of al daarvoor...).
natuurlik is goede monitoring belangrijk, maar zag ook eens iemand werken met computer luidsprekers, die niet onbekend was... wellicht niet al te bekend, maar je kunt je instellen....
ik luister muziek uit alle decennia.... en hoe veel wijzen van produktie er zijn, en ook produkties waarvan men zou zeggen, dat kan niet, maar het werkt, het werkt.
met mijn geheugen kan ik nu geen voorbeelden noemen, zijn er veel. vooral als ik afspeellijsten van spotify afspeel (...), die mij aardig wat brengen..., dan valt het erg op, hoe verschillend zaken geproduceerd zijn, en dat er inderdaad wel een soort standaard is, en die standaard kan voor vele genres goed werken, dus niets tegen 'standaarden', en binnen die produkties zitten ook weer best grote verschillen, zelfs per nummer...
maar vooral, zoveel wijzen van produceren, en hoe dat samenvalt met het werk
zelf. dat wordt nogal eens vergeten; alle stappen hebben invloed op het resultaat, dit klinkt zo vanzelfsprekend.
ik werk wellicht ook anders, de mix is een onderdeel het hele proces. en ik weet de 'regels', en sommige gebruik ik ook, zeker in het begin van een mix, daarna ga ik louter af wat het
materiaal nodig heeft.
stapels eq's, compressors, saturators, etc. soms zie ik mensen met een hele lijst 8-10 per track. werkt voor hun muziek, zeker. bij mij is het vaak; leeg... (buiten de effekten die ik gebruik om het
materiaal te manipuleren). en soms een eq, om iets door de mix laten snijden.
masking gebruik ik meestal, haha... maar kan me soms ook erg dwarszitten.
goede, een ouderwetse zwabber VINK™ uitweiding (patent pending).
ik zou zeggen neem eens les bij mij! voor mixing en mastering! de wereld zal veranderen......!!!
@Eclectic ja dat is zeker een goede, ik was nog met mijn VINK™ uitweiding bezig, waar niemand iets aan heeft, hè hè... of wellicht, soms is het persoonlikke verhaal veel duidelikker dan een heel algemeen verhaal, in de zin; het kan je veel meer geven, niet om hetzelfde te doen, maar je eigen richting te vinden.
en ja beslagen autoruiten; moeilik rijden, ik herhaal da is een goeie. niet iedereen zal hetzelfde oordelen, maar degene die hier soms komen luisteren, hebben niet het gevoel dat ze door beslage autoruiten moeten luisteren..... huh?