Waarom altijd die interface en die monitoren..

als je al 20 jaar prima zo werken kon,mooi zo!
over ndere speakers luisteren loont toch eens de moeite
zo luisterde ik in de 80's ook over hifi speakers af,
en heb toen de juno 106 de deur uitgedaan.
20 jaar later kreeg ik er weer eentje kado,
en hoorde toen pas wat een diepe bas er in dat ding zit.
toen nooit gehoord.........

Ik ga al 10 jaar met dezelfde gewone fiets naar't werk, een fiets van 500 euro.
Er bestaan racefietsen van 2500 euro waarmee ik wellicht ook op het werk geraak.
Moet ik nu zo'n fiets van 2500 euro kopen ?

Ik wil maar zeggen : iemand kan zn leven lang muziek maken op zn laptop met ingebouwde geluidskaart en met enkel een muis, daar is geen enkel probleem mee.
De kans dat je echter producties gaat afleveren die naast 'pro' producties kunnen staan; is zéér klein.

Ikzelf ben een muziekliefhebber en zal dus altijd mijn eigen spullen soundwise gaan vergelijken met wat ik in het genre goed vind. Ik weet 100% zeker dat ik zonder mn monitor's niet de kwalitieit kan afleveren die ik nu kan afleveren. Een té cheapo geluidskaart zou gewoon de FX etc niet kunnen trekken dus is gewoon al geen optie.
Verder kennen we allemaal het fenomeen van liever synths te kopen dan monitor's en geluidskaarten...tot je beseft dat je best wel wat geld mag uitgeven om de synths die je hebt een beetje deftig te kunnen afluisteren.

100% eens met de oorspronkelijke vraag en antwoord erop. Volgens mij maakt het ook niet uit of je beginner of expert bent. Zolang je maar met de spullen die je hebt je doel kunt bereiken.

Ik heb ook geen idee wat precies wordt bedoeld met kwaliteit of topproductie. Uiteindelijk gaat het om de muziek en om die reden is voor mij de 4 sporen opname van Bruce Springsteen's Nebraska van veel hogere kwaliteit dan een willekeurig gekozen compleet gladgestreken productie van Alan Parsons. Zeg maar muziek als beleving en muziek om je audiofiele geluidsinstallatie mee te testen.
Volgens mij is het ook verwarrend dat datgene wat van sommige "professioneel" wordt verwacht gelijk staat aan top of kwaliteit. Niks mis mee maar uiteindelijk een kwestie van definitie.

Ik heb ook geen idee wat precies wordt bedoeld met kwaliteit of topproductie.

Om even een indicatie te geven. voor onder 100 euro heb je prima headphones en voor hetzelfde bedrag een prima 2in/out interface. Monitoren kun je natuurlijk zo duur maken als je wilt maar alles klinkt beter dan hifi-speakertjes.

Wat ik wil zeggen is dat we het hier niet hebben over audiofile setups. Degelijke monitoring is echt heel betaalbaar tegenwoordig.

B&W 803s als monitors is wel gek, eerder om te luisteren hoe het op een fatsoenlijke stereo installatie klinkt.

Da zijn van mijn meest gekleurde Hi-Fi speakers.
Al is de laatste generatie B&W speakers wel getemder.
Layed back zwoele bass.
En dan liefst op de betere Marantz of Sansui vintage amp
Daar valt iedereen zijn bek van open.
Mijn Audiofile set-up was een heel ding, met een mix van Marantz, ITT klasse A amps en ook hun designer amps met kleine speakers, met Hifidelity-International,
Arcam met mission speakers toen die op hun best waren, Primare en ook Revox stuff, Pro-Ject voor LP want die was gratis, Rega is iets beter denk ik.
Moest in een loft een salon dansvloer een sound geven. Da was 20x6 meter en da eet geluid. Kheb er 2 jaar aan gewerkt.
en gelijk de Marantz 1060 dee bijna geen treble ... en alles da te crap was vloog eruit Marantz PM250 ook nog 70's wel crap toch vgl met een 1060 of Revox B 750 II
meeste was nie duur want soms kwamen mensen da gewoon afzetten omda er geen cd speler op een amp con want da was gelijk midi.
Vonnet stuk beter dan een Mcintosh met soort handgemaakte speakers van 20.000 euro

Nuja niks daarvan zou ik op durven willen/mixen, wel vond iedereen zijn plaat 10 keer beter klinken dan in hun studio ofzo ...
Van die pioneers is één van de tweaters stuk dus ballance sta rechts, ma ga eerst een headphone kopen moet momenteel
toch bijna altijd alles met headphone doen, hierboven slapen mensen en ik synth veel 'snachts.

Kheb een B&W PM5 voor buiten die doet te weinig bass en is nie comfortabel voor lang en B&W PX was meer mijn smaak dan die Bose Headphone's of Sony's
voor draadloos op mijn flat. Ma die kleurt ook enorm. Mijn vriendin had zo een studio Sony met een krulkabel
en tijdens patches designen kunnen er wel eens tunes uit dikke synth schieten door iets aan de filter te tweaken en tis twintig keer zo luid.
Of ik voeg een effect toe en zeker tweaters van 40 - 50 jaar oud gaan da nie leuk vinden.
Mss hebben jullie da nooit ma hier komt da wel es voor of tis op de headphone gemaakt, en de bass van de sidechain is 3 keer luider.
Want de headphone doet nie echt aan laag. Kzou lieft nie te dure monitors hebben moestek die kopen voor de experimentele fase en tot er een soort mix is.

Ik gebruik/gebruikte juist een Pioneer amp en 2 Pioneer speakers. Alles klonk wel netjes, niks echt goe, ma ook niks slecht. 10 keer beter wel dan JVC speakers ofzo
Pioneer en technics vondek minst kleuren van alles dak heb. De technics heeft gewoon veel minder watt dus veel sneller vervorming.

Die B&W DM6 zijn nu wel geen "hi-fi speakertjes" niks voor op te mixen ma in hun day zowat de standaard in de luisterkamer van veel studio's.
Wel 2 koelkasten van 50 kilo elk, die een chille bass hebben ook al is de woofer gigantisch. Heel complete sound wel, nie voor genres met veel bass.
Toch 100w nodig hebben, ma goe zijn om heel veel muziek te geven aan laag volume.
Is ideaal voor apartementen ofzo, ma ze mochten van mijn vriendin nie in de flat.
Khad die kwal van Harman Kardon cadeau gedaan aan haar voor kerst, ze vind kwallen cool en space age speakers enz ook ...
en da was goe genoeg voor daar. Da geluid viel veel meer mee dan ik dacht.

Al mijn vrienden die producen zeggen van die Yamaha's met wit.
En Motu minstens, geen scarlet ofzo.

Atm heeft mijn mixer USB out.

Ma ik maak ook vooral muziek puur voor mijzelf vooral dus 3 verschillende monitors
en nog een Tivoli Audio ding da zo de sound heeft van wa veel mensen tegenwoordig hebben
zo iets klein da wel veel bass geeft.

Weinig mensen kopen nog een stereo amp + cd speler + Dac van minstens 500 euro voor de Dac +
Pick Up en deftige floorstanders of bookshelfs met een redelijke woofer dat de bass machtig is ma veel gecontrolleerder
dan subwoofers die slordiger zijn vaak zoals die van Home Cinema's. Mijn B&W floorstanders op die 1060 doen ergens in Stromae een Stromae nummer zo een mega coole curl twistende drop.
Datk in da nummer nog nooit heb gehoord ergens anders.
Ik had daar ook geen buren yay.

Audiofile setups zijn enkel betaalbaar voor kleine kamers en zijn helemaal nie geschikt om muziek op te maken.
Zeker nie als ze heel goe klinken en alles 10 keer beter klinkt, sommige speakers hebben zo een super gedaileerd 3d "stereobeeld", dat als er maar ene rechts staat, en er is een geluid in de film
ge verschiet omdat ge denkt dat er links echt iets omver valt. Veel 70's speakers moeten perfect gepositioneerd staan en die mogen scheef en op de grond of op 2 andere speakers staan.
Heel de kamer is vol sound. Natuurlijk richt ge ze best zo goe mogelijk.

Wa veel mensen hier hi-fi noemen zou ik eerder "livingroom speakers" ofzo noemen.
Voor mij is een 80's hi-fi speaker er toch wel een die een Juno Bass kan doen.
Mijn 70's luid boxen ma op goeie sound gericht en groot en dik zijn met de juiste amp doen supergoed disco bassen, minimoogs en vocals.
Zelfde merk ma 80 speakers, klinken minder warm ma meer stadium, super voor prince enzow
Tzijn bookshelfs ma van 90cm hoog en 50cm breed ofzo ...

Voor mij heeft het meer nut, datk vooral een iets betere headphone heb voor muziek maken, en nog eens dubbel zoveel youtube video's kijk.
En lees over mixen enz ... dan nu heel goeie monitors ofzo te kopen en een dure motu, scarlet ofzo
en ook mijn A77 en B77 MKII ook maar meteen te gebruiken.
Momenteel leen ik die uit aan een maat die platen produced en ze gemaakt heeft ook,
want de A77 kwam rook uit als die in stopcontact kwam en de B77 MKII die was inconsistent in snelheid bij play en recording
er staat zo een filmke van Thomann voor warme recordings en alles komt er op neer om noisy gear te gebruiken.

Voorzie die revox 77 s eens van verse caps ipv de rifas, die vliegen in brand. Google maar eens rifa fire revox of zo

Dit is een vrij lange thread geworden maar komt het er niet gewoon op neer dat iedereen voor zijn eigen doel bezig is met wat ie doet, en dat daar dus ook andere werkwijzen en dus gereedschappen bij komen kijken?
Ieder zijn ding.

Da zal wel gebeurd zijn.

Die maakt alles zo perfect mogelijk, als het toch open moe, waarom nie alle faders ook kuisen, de Jupiter 4 volledig reviseren ipv juist midi erin en de Oscilators zo stabiel mogelijk krijgen.
En die mod eruit voor meer patches, want dies slecht gesoldeerd en de orginele chips er terug in, kvin da beter als die goe gesoldeerd is en orgineel, dan dat er dingen minder zijn.
Ik ga daar mee akkoord. En nieuwe vijzen want er is er een roest enz ...

Het is geen rocket science, je ad/da en monitors zijn gereedschap en de akoestiek is je werkomgeving.

Op dit forum zitten nou eenmaal 2 soorten gasten, muzikanten en producers.

Muzikanten zijn meestal helemaal niet bezig met mixen, vaak technisch te complex voor hen en horen niet eens het verschil tussen monitors op een desk of op oorhoogte. Motu, focusrite, t zal de mensen vaak eigenlijk een rotzorg zijn, het klinkt echt goed.

Een producer gebruikt dezelfde muziekinstrumenten maar wil ook delivery aan zijn producties geven, heeft vaak betere ontwikkeld gehoor om subtiele nuances op te pikken en heeft daar het liefst beste akoestiek en nearfields zodat elke aanpassing snel en accuraat is zodat de workflow prettig is (je mix klinkt ergens anders ook goed).

Ik was in het begin ook een muzikant, enkel oog voor synth, samplers en drummachines, over een periode van 30 jaar kennis opgedaan over mixen en masteren etc omdat ik al snel merkte dat wat ik thuis maak ergens anders zich helemaal niet goed vertaald. Er zijn idd genoeg lui die al tig jaar voor de hobby op hifi speakers muziek maken en ook totaal geen idee hebben dat wat zij thuis horen helemaal niet zo goed klinkt ergens anders.

Tegenwoordig zijn er wel wat dingen die zich prima verlenen voor de bedroom techie om een redelijke afluistering te hebben zonder daar een kapitaal voor te hoeven neer te leggen, echter moet de akoestiek er nog wel naar zijn en formaat naar verhouding moet zijn van het volume van de ruimte.
Kijk naar de jbl 305p (ook alleen dat model) dat spotgoedkoop is en perfect is voor de meeste gewone ruimtes in een huis.

Verder is het ook heel goed mogelijk om op goede hifi speakers te produceren, echter heb je wel referentie nodig. Pak wat jij denkt dat de best klinkende track is en ga naar een professionele studio en luister daar terug hoe het klinkt. Pas je mix aan (niet de master of so-called mastering) en luister dat thuis terug, je gaat merken dat bepaalde details thuis nu helemaal niet zo goed naar voren komen.

Ik heb zelf zo een 3 tal tracks online staan die ik in elke omgeving kan terugluisteren om te controleren wat niet goed vertaald (vaak subtiele delays, reverb tails etc) en dan weet ik waar het aan schort.

Dit is een vrij lange thread geworden maar komt het er niet gewoon op neer dat iedereen voor zijn eigen doel bezig is met wat ie doet, en dat daar dus ook andere werkwijzen en dus gereedschappen bij komen kijken?
Ieder zijn ding.
Precies, als je denkt dat je geen gereedschap nodig hebt dan komt er vrijwel op neer dat je enkel een mixer nodig hebt zodat je al je synths tegelijk kan horen, niks meer dan dat.

Mijn pc beluister ik met een glasvezeltje naar ROKIT 5 monitor(tjes), die zijn lekker klein en passen op de boekenplank, mijn synth beluister ik met een paar Magnat boxen die aangestuurd worden door een Kenwood KAF3030R versterker.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    148,5 KB · Bekeken: 179
Tegenwoordig zijn er wel wat dingen die zich prima verlenen voor de bedroom techie om een redelijke afluistering te hebben zonder daar een kapitaal voor te hoeven neer te leggen, echter moet de akoestiek er nog wel naar zijn en formaat naar verhouding moet zijn van het volume van de ruimte.
Kijk naar de jbl 305p (ook alleen dat model) dat spotgoedkoop is en perfect is voor de meeste gewone ruimtes in een huis.

Da's een ouwe draad die weer tot leven komt en wel leuk misschien want ook in de laatste 10 jaar zijn er op zich wel weer stappen gemaakt als het om monitoren gaat vind ik, de gemiddelde hobbymuzikant kan tegenwoordig met een stel Kali's, KRK of JBL's bijv al voor een bedrag van 3 a 400 euro al een hele aardige mix neerzetten.
Voor een professionele studio waar artiesten laten mixen worden andere eisen gesteld natuurlijk.

Eens, maar er lopen 2 verschillende topics door elkaar:
1. Voor een paar centen kan het “best lekker klinken”
2. Je wilt dat je mix overal goed vertaald

1. Hebben de meeste wel voor elkaar, maar is subjectief en zit er regelmatig naast. Post een track hier en 5 van de 8 zeggen ik mis laag, of te veel laag (ja, vind je het gek met je 5,25’ woofers en staande golven door bureau) :D
2. Dit kan alleen met full range speakers (dus +/-3dB tot zo’n 32Hz) en behandelde akoestiek.

1 kan al voor 300,00
2 gaat je onder de 10k€ (akoestiek én monitoren) niet lukken.

Het is dus maar idd net wat je wilt en zoekt. Maar laten we deze 2 nu niet met elkaar verwarren.

Om maar even op de TS te reageren: ik hoor je woorden gebruiken die aangeven wat muziek voor je is; beetje beuken, teringherrie maken, dat soort stijl. Hartstikke leuk maar voor heel veel mensen is muziekmaken hier gewoon een beroep. En dan moet je wel degelijk weten wat je doet. En ook ambitie speelt mee. Jij wil misschien 20 jaar lang klooien, een ander begint met ambitie binnen nu en een jaar een hit te scoren of anderzijds. Het feit dat je je al deze vragen pas na 20 jaar hardop stelt lijkt mij al tekenend waar je jezelf positioneert, dus misschien moet je deze vragen allemaal helemaal niet stellen en gewoon verder gaan met wat je lekker aan het doen was, klooien. Blijkbaar maakt dat je blij, super toch!

Laatst gewijzigd:
maar voor heel veel mensen is muziekmaken hier gewoon een beroep. En dan moet je wel degelijk weten wat je doet. En ook ambitie speelt mee. Jij wil misschien 20 jaar lang klooien, een ander begint met ambitie binnen nu en een jaar een hit te scoren of anderzijds.

Denk dat het aantal mensen hier op het forum voor wie het een beroep is vrij gering zal zijn, in de zin dat ze er echt van kunnen leven. Uit onderzoek is al 'ns gebleken dat er in Nederland weinig muzikanten in het algemeen zijn die daarmee volledig hun boterham verdienen. Een grotere groep haalt een beperkt inkomen uit de muziek en moet om rond te komen ook andere werkzaamheden doen, of heeft bv. een partner met inkomsten. Nu met corona is de situatie voor hen hoogstwaarschijnlijk nog slechter geworden.

Wat betreft het tweede punt, het idee dat je wellicht succesvol kunt worden door bv. een hit te scoren, daar speelt de commercie natuurlijk handig op in. Tenminste ten dele creëert men het beeld dat je bepaalde spullen van een zekere vermeende kwaliteit (en een bijbehorend prijskaartje) moet hebben om echt mee te tellen. Anders kun je je niet meten met de professionals. Het woord professional zelf is een commercieel vehikel geworden om de verkoop te stimuleren.

@Disharmonic right on!

ik zal niet gaan ontkennen, dat dit en dat. dit.. natuurlik niet.

zelf mix ik met:

Mission 761i
Harman/Kardon PM640 VXi
RME Hammerfall DSP Multiface

gewoon boekenplankluidsprekers, maar ik ben ze erg gewend, ik kan zelfs het laag goed inschatten. vrijwel, bij uitzondering, grote uitzondering klinkt het gewoon zoals moet klinken, en daar gebruik mijn referentie installatie voor: Harman/Kardon HK680 met KEF Reference Series 104/2 luidsprekers (DAC van de HD970 of meestal de Asus Xonax D2X). high-end, voor wel een setje redelikke instap monitoren... idioot eigenlik. goed.

ook staan er 2 (natuurlik) BNS ellessy luidsprekers in mijn studio. ik gebruik vooral de missions, die staan ook zo opgesteld, maar de bns luidsprekers, laten me soms dingen horen die ik dan kan bijsturen.
ik ken de missions ook erg goed. en ze gaan níet laag... tot 70Hz, volgens mij. toch werken ze voor mij perfekt.

natuurlik zou het beter kunnen, maar voel de behoefte niet, vanwege dat het resultaat 'klopt'.

ik mix, overigens, nie veur laptops/bluetooth speakertjes of smartfeuns. vaak klinkt het toch goed, en ik weet hoe het moet, maar vertik t...

mijn buurman heeft rokits 5, of zoiets, en de bekende yamaha ms-20, of beter de grote broer ervan, weet de naam even niet. de meningen zijn daar over verdeeld dat weet ik.
ik luister daar ook naar mijn mix, het klinkt zoals ik het wil laten klinken.

sja, geen professional ik, maar ik merk wel, dat mixen mij vrij goed afgaat (en gebruik al een tijd heel heel weinig effekten, louter voor de mix, wat ik vroeger wel deed. nu gebruik ik ze vooral, of alleen voor 'treatment', daar koop ik ze ook op...), heel weinig eq gebruik, zeer sporadisch, soms een compressor, maar ook bij uitzondering, etc. ik heb geen hele templates.

ik eq op een vreemde wijze, de source zelf...

nou ja.

wanneer je echt voor anderen op gaat nemen, etc. is wat ik heb onvoldoende. maar daar gaat het juist om, voor mij is het perfekt, ik mis niets, denk niet; ik moet eens nieuwe monitoren. alleen ze hebben wat te verduren, ik moet echt standaard eens een sigmod limiter erop zetten, die ik heb, sigmod? die vooral inspringt wanneer het knal hard gaat, maar dan nog, met de headroom die ik gebruik...
(en die limiter weg, nadat alles is goed afgesteld, of al daarvoor...).

natuurlik is goede monitoring belangrijk, maar zag ook eens iemand werken met computer luidsprekers, die niet onbekend was... wellicht niet al te bekend, maar je kunt je instellen....

ik luister muziek uit alle decennia.... en hoe veel wijzen van produktie er zijn, en ook produkties waarvan men zou zeggen, dat kan niet, maar het werkt, het werkt.

met mijn geheugen kan ik nu geen voorbeelden noemen, zijn er veel. vooral als ik afspeellijsten van spotify afspeel (...), die mij aardig wat brengen..., dan valt het erg op, hoe verschillend zaken geproduceerd zijn, en dat er inderdaad wel een soort standaard is, en die standaard kan voor vele genres goed werken, dus niets tegen 'standaarden', en binnen die produkties zitten ook weer best grote verschillen, zelfs per nummer...

maar vooral, zoveel wijzen van produceren, en hoe dat samenvalt met het werk zelf. dat wordt nogal eens vergeten; alle stappen hebben invloed op het resultaat, dit klinkt zo vanzelfsprekend.

ik werk wellicht ook anders, de mix is een onderdeel het hele proces. en ik weet de 'regels', en sommige gebruik ik ook, zeker in het begin van een mix, daarna ga ik louter af wat het materiaal nodig heeft.
stapels eq's, compressors, saturators, etc. soms zie ik mensen met een hele lijst 8-10 per track. werkt voor hun muziek, zeker. bij mij is het vaak; leeg... (buiten de effekten die ik gebruik om het materiaal te manipuleren). en soms een eq, om iets door de mix laten snijden.

masking gebruik ik meestal, haha... maar kan me soms ook erg dwarszitten.

goede, een ouderwetse zwabber VINK™ uitweiding (patent pending).

ik zou zeggen neem eens les bij mij! voor mixing en mastering! de wereld zal veranderen......!!!

@Eclectic ja dat is zeker een goede, ik was nog met mijn VINK™ uitweiding bezig, waar niemand iets aan heeft, hè hè... of wellicht, soms is het persoonlikke verhaal veel duidelikker dan een heel algemeen verhaal, in de zin; het kan je veel meer geven, niet om hetzelfde te doen, maar je eigen richting te vinden.

en ja beslagen autoruiten; moeilik rijden, ik herhaal da is een goeie. niet iedereen zal hetzelfde oordelen, maar degene die hier soms komen luisteren, hebben niet het gevoel dat ze door beslage autoruiten moeten luisteren..... huh?

Back