voltage regulator

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn om van 12V naar 9V te gaan, het makkelijkst is een paar weerstandjes en er een voltage divider mee te maken. Maar ik wil dit doen met een voltage regulator.

op het net kwam ik dit tegen:
http://freedatasheets.com/blog/uploaded_images/7805datasheet-730100.gif

maar hoe weet ik nou wat die condensators zijn en waarom die in het schema staan???!?!!?!!!

haha en als ik nu nog iemand vertel wat mn vak is....
voltageregulator.jpg

Ik kan in geen enkele datasheet zo'n soort grafiekje vinden. mn vraag is dan ook of dit wel zo is.

Spanning gladtrekken dan. Maar de exacte waardes? Die zijn niet zo kritisch. Ik gok dat deze regelrecht uit een voorbeeldschakeling in een datasheet komen. 100nF is sowieso erg gangbaar voor ontkoppeling. Genoeg om iets zinvols te doen, en niet teveel om een stroompiek bij inschakelen te veroorzaken.

Ik kan in geen enkele datasheet zo'n soort grafiekje vinden. mn vraag is dan ook of dit wel zo is.

Nee, dat zal niet lineair zijn. En sowieso heb je al 6-7V input minimaal nodig om 5V output te krijgen, tenzij je een low-drop regulator gebruikt.

Wat jij tekent is meer het effect van een 5,1V zenerdiode over de spanning.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik verwacht eigenlijk dat je onder een bepaald voltage helemaal geen output hebt. Dat is niet waarvoor ze bedoelt zijn namelijk.

Als je het op een input wilt toepassen van je modular zou ik gewoon een zenerdiode nemen.

Je kunt ook 4 diodes in serie zetten, dan heb je ook ongeveer een spanningsval van 3 volt en heb je aan het einde 9 volt over :)

1001 en 1 dingen waar ik een soortgelijk stroomverloop voor nodig heb. 1 is gewoon alles aan mn modular rack kunnen hangen ook al lust t geen +/-12V. daar pak ik dan de voltage regulators voor. maar voor inputs van mn zelfgemaakte modules weet ik uit ervaring dat ook die het niet altijd leuk vinden om bijvoorbeeld negatieve inputs te krijgen als cv of cv inputs hoger dan 5V. Een voorbeeld is de analog input van de arduino die in mn modular hangt. daarvoor wil ik (nu dus) iets met zenerdiodes van 4,7V gaan doen en een gewone diode om negatieve spanningen te voorkomen. dan kan ik mn arduino bijvoorbeeld aansturen met een lfo en een analoge sequencer.

Nu we toch bezig zijn , ik heb een kurzweil k2000 die valt naar een tijdje uit , nu heb ik gemerkt dat een
voltage regulator ( IRFZ20 ) behoorlijk heet wordt . kan dit de oorzaak zijn.:)

Okay, maar laat ie het door? Of word alles onder de 0v gewoon 0v?

Op die manier kan je van iets onder de 0 volt tot iets boven de voedingsspanning, dat iets is de drempelspanning van de (shottkey) diodes, bij shottkeys iets van 0,25 volt.
Wil je tot negatief gaan dan zal je van onderste diode de anode, die nu aan massa zit, aan de negatieve kant van de voeding moeten knopen.

Op die manier kan je van iets onder de 0 volt tot iets boven de voedingsspanning, dat iets is de drempelspanning van de (shottkey) diodes, bij shottkeys iets van 0,25 volt.

Zoiets dus (grafiek loopt officieel natuurlijk door onder -1 en boven 6)

Attachments

• grafiekje.png
    grafiekje.png
    9 KB · Bekeken: 91
Back