Het einde van het analoge tijdperk?

Lacrosse

Rise of the Machines
Al jaren proberen softwarebakkers het karakter van analoge synths uit computers te toveren. Hoewel de softsynths steeds beter worden stijgen de prijzen van de houten en stalen alaloge 'bakken' gestaag.
Hoe lang zal het nog duren dat de Juno's, Moogs en Oberheims etc. echt worden afgedankt als ouwe meuk? Ooit of toch nooit? Wie zal het zeggen ....

Nooit, daarvoor hoef je geen voorspellende gaven te hebben.

Er blijven er steeds minder van over - en bij elke die je moet slachten om er de CEMs of SSMs uit te halen gaat 't verder. Dan nog, ook al is de nieuwe bak een exacte replica tot op de laatste transistor na, daar zit geen 40 jaar historie aan, en mensen zijn al gek genoeg om puur voor dat feit een wanbedrag neer te leggen.

Je moet ook niet naar softsynths kijken om dit op te lossen; da's hele andere koek. Waar het om gaat is suspension of disbelief - en al klinkt de software identiek aan de hardware, als je er geen verpakking bij hebt die exact overeenkomt met het origineel ga je niemand iets wijsmaken.

Gelukkig is dat het makkelijke deel; je vingers geven er weinig om of die knop nu stroef of soepel gaat - stroef is zelfs een goed teken, want dan is 't nog nieuw. Helaas doet men nog geen actieve pogingen om een exacte replica te maken van de originele machines - http://www.synth-project.de/MiniMoque.html is bij lange na niet het niveau van obsessie dat door sommige gitaarbouwers bereikt wordt.

edit: om even duidelijk te maken, dat nooit slaat op als ouwe bakken wegdoen, niet op "klinkt soft ooit zoals hard". Dat laatste is redelijk onvermijdelijk, al kun je jezelf afvragen of zoveel jaar R&D het wel waard is als een printje van 4 tientjes het zo uit zichzelf doet.

Laatst gewijzigd:
Afgedankt voor praktisch gebruik of verzamellaarsobject? Lijkt een beetje op auto's, je kunt nieuw voor zeg 50.000 euro een perfect rijdende bak kopen, en toch zijn er grappenmakers die voor een veelvoud een oud barrel kopen met nul comfort, die noemt men oldtimer....Persoonlijk rijd ik liever naar het zonnige zuiden in een Lexus of zo dan in een T-fordje.
Hetzelfde zie je met synths. Hier scheiden de wegen van de muzikanten en verzamelaars. Als een vsti exact dezelfde sound en feel geeft als bv een moog modular, voor een lagere prijs, geen onderhoudskosten, total recall ed.dan is voor mij de keuze niet moeilijk. Vooral die feel is nu nog een probleem. Speel je bv de beste grand piano sample met een niet gewogen toetsenbordje dan is dit mijlenver van een piano vandaan, bespeel je dit met een mooi gewogen klavier is dit een totaal ander instrument.
En dan heb ik het nog niet over verzamelaaridioten die het dubbele of meer voor synths gaan neerleggen als de producent een andere kleur spuitbus gebruikt heeft voor het frontje:mega: Maar ja, ieder zijn hobby gelukkig!

De beleving van het geluid geeft voor mij de doorslag of ik een sound wel of niet gebruik. Het gekraak de ruis, de feeling van de knoppen hebben een belangrijke rol in deze beleving. Ik denk dat ik daar niet alleen in ben. Met andere woorden ieder zijn ding!:)

Ik heb heel wat analoge meuk gehad maar ik zou niet meer terug willen , ook al gaan de prijzen met 50% omlaag :)

Ik kan je nou wel door gaan verwijzen naar 30 andere links hier op het forum waar alles al 10 keer is besproken maar dat haalt niets uit. Vaak vind men het ook leuk om het er over te hebben.

Het punt is, wat is aangehaald, dat er een bijklank aan zit een soort ruis die je altijd weer op een apart manier veranderd ten opzichte van de sound. Nou weet ik wel dat het geluid meestal wel het zelfde klinkt en beleving met vst type sounds in monoloog, waar het vaak niet over gaat is hoe een sound synth zich in een geheel laat beluisteren. dit word heel vaak anders als je meerdere sound bijelkaar voegt dus in combi met andere sounds. Vst klinken vaak niet levendig steriele en monotoon, waarbij analog e sounds meestal in een geheel levendig open zijde zacht of overmatig punch gaan klinken vooral in de release hoor ik het vaak in cobi met een of twee andere sounds.
als u het niet mee eens bent even goede vrienden. ;)

leuk dit soort discussies die steeds terugkeren.
net zoiets: is de minimoog voyager nou hetzelfde als de minimoog-d ?
misschien leuk voor een algemaan nieuw topic: " never ending quests "

Wat een non-discussie, we leven in een fantastische tijd, alle grote Amerikaanse synthmerken behalve EMU maken weer echte analoge synthesizers, voor prijzen die echt ver onder de originele nieuwprijzen liggen.

Een nieuwe Moog 2oscer voor €700,- http://www.thomann.de/nl/moog_slim_phatty.htm
Een nieuwe SEM module voor €800,-
Een hele reeks aan analoge en half-digitale Dave Smith bakken voor ieder budget

Verder:

Jomox en vele anderen zoals de Miami soms bijna perfecte en anders weer super betaalbare klonen van alle populaire Roland-drumbakken. En wat dacht je van een Vermona DRM? Xoxbox?

Alleen de Japanners blijven nog achter, maar waar één Korg over de dam is, denk ik dat Yamaha waarschijnlijk ook wel geld ziet in een écht Yamaha CS-filter in een of andere toepassing. En de Roland filterchips worden zelfs al weer gewoon gemaakt.

Yamaha waarschijnlijk ook wel geld ziet in een écht Yamaha CS-filter
Haha, nee. Die gaan door met de Motif tot ze er bij neervallen. Zelfs VAs boeien ze niks meer :P.

Roland en Yamaha hebben de analoge klant al 25 jaar en langer in de kou laten staan; wat voor meerwaarde heeft dat merkje nou nog als er hordes mensen zijn die het beter doen?

De monotron verschilt niet zoveel van de Gakken en komt van een jonge enthousiaste designer, maar de sprong van monotron naar neo-MS20 (als je die nog zou willen, want de gemiddelde Eurorack is een miljard keer flexibeler) is veel en veel groter omdat je dan opeens van speeltje-bij-een-pak-cornflakes naar iets prijzigs gaat, en dan zeggen een hoop mensen opeens "hoho, da's wel errug prijzig".

En dan weer op die echte grand piano heb je weer een heel andere feel en sound.
Maar uit een piano komt ook geen voltage - speakers zijn gewoon niet hetzelfde als een klankkast. In de meeste gevallen gaat het bij die dingen ook niet om de beleving maar om de handigheid dat je 'm niet hoeft te stemmen en dat 'ie geen ton weegt omdat alle elektronica lang niet zo zwaar is als een gigantisch gietijzeren frame met stalen snaren erin waar een paar ton spanning op staat.

e monotron verschilt niet zoveel van de Gakken en komt van een jonge enthousiaste designer, maar de sprong van monotron naar neo-MS20 (als je die nog zou willen, want de gemiddelde Eurorack is een miljard keer flexibeler) is veel en veel groter omdat je dan opeens van speeltje-bij-een-pak-cornflakes naar iets prijzigs gaat, en dan zeggen een hoop mensen opeens "hoho, da's wel errug prijzig".

Als je voor €700,- een Slim Phatty kunt scoren, en dat is inclusief Moog-taks, dan moet je van een €190,- MonoTribe best een €400,- keyboardless MS-10/20 kloon kunnen maken. Korg is altijd goed geweest in het maken van leuke bakken voor weinig geld, kijk naar die MicroSampler of die hele kleine MS-2000.

Roland en Yamaha zijn inderdaad al veel verder afgedreven van het bouwen van echte synthesizers, hoewel ze allebei best goede 'groove'-producten hebben (gehad). Maar als ik tien jaar geleden had gezegd dat je weer analoge Korgs, Moogs, Prophets en Oberheims zou kunnen kopen had je me ook voor gek versleten!

Maar uit een piano komt ook geen voltage - speakers zijn gewoon niet hetzelfde als een klankkast. In de meeste gevallen gaat het bij die dingen ook niet om de beleving maar om de handigheid dat je 'm niet hoeft te stemmen en dat 'ie geen ton weegt omdat alle elektronica lang niet zo zwaar is als een gigantisch gietijzeren frame met stalen snaren erin waar een paar ton spanning op staat.
:okdan:
Helemaal mee eens. Overigens, ik blijf het altijd appels en bananen vinden, deze discussie, zeker omdat het zo persoonlijk is en er, zoals hierboven, redenen zijn om 'iets' digitaal te maken of juist analoog te houden..

Anna loog digi taal.

Attachments

• anna.jpg
    anna.jpg
    55,2 KB · Bekeken: 120
Weer zo'n totaal zinloze discussie waar er al miljoenen van zijn. Analoog, Digitaal, Hardware, Software, gebruik gewoon wat je fijn vindt werken en stop met die eindeloze threads.

Ik vind het wel leuk om deze discussie herhaaldelijk terug te zien komen.
Discussies waarin smaak een rol speel zijn juist interessant.

Ik beleef erg veel plezier aan de combinatie modern/vintage.
Veel oude spullen bezitten voor mij een schoonheid die ik niet vind in moderne replica's of emulaties.
En daarnaast vind ik het hartstikke leuk om oude spullen de "moderniseren".
Denk aan synths midificeren, outboard racken en voorzien van modern gebruikersgemak enz..
Of denk aan integratie van outboard in bijvoorbeeld Cubase.

Om zintuigelijke redenen zullen ze nooit worden afgedankt.

Het fysieke aspect van voor je synthesizer gaan zitten, en met al je zintuigen bezig zijn met die synth.. het aanraken, het zien van de knoppen, de feel van dat klavier (indien aanwezig), het directe karakter, het retro-vintage-nostalgische wat er over een synth kan hangen, waar is die allemaal voor gebruikt? etc.

Nee, die zal ik in ieder geval niet vervangen (willen) zien in software+muis.. met óf zonder controller.
En dat is helemaal los van het geluid.

Ik denk dat je ze niet veel meer op het podium zal zien, ze zullen nog meer het "geheime wapen" zijn in de keuken van menig artiest.. Dus voor dé studio-master versie van een song, zullen de échte synths gebruikt worden, en live pakken artiesten alle simulaties/toeters en bellen/controllers e.d om het getrouw na te bootsen << dan gaan je spulletjes ook wat langer mee, en het publiek boeit het toch niet.

Dat gebeurt nu al veel, alleen in de toekomst dus nóg meer. Dus einde analoge tijdperk?

- In de studio : nee
- Op het podium: ja

Het is wachten op de 1e mega-nummer-1-hit die volledig ITB is gemaakt, dus ook geen mixer, geen outboard gear, noppes.. énkel ITB en versterker en speakers en daarna mastering ook ITB.
Laat maar komen, als de prijzen voor vintage ervan dalen en het vertrouwen in software stijgt :P kom maar op dan met die hit(s)

Laatst gewijzigd:
en vergeet ook niet:

analoge instrumenten en apparatuur kan je ruiken!

Als je voor €700,- een Slim Phatty kunt scoren, en dat is inclusief Moog-taks, dan moet je van een €190,- MonoTribe best een €400,- keyboardless MS-10/20 kloon kunnen maken.
Ja, maar het toetsenbord is wel datgene dat de MS20 een icoon maakt :).

Wat die CS-filter betreft - de MS20 en Moog hebben veel meer mindshare, bij CS wordt er toch snel gedacht aan Vangelis en die typische synth-brass-geluiden. Of de filter daar zoveel rol in speelt is even de vraag.

Ik weet niet hoe duur het is om die MS20 Legacy controllertjes van hun ingewanden te ontdoen (en of de knoppen lekker voelen) maar daar is in feite al een hoop werk gedaan - je moet het alleen "echt" maken. In dat geval kun je gewoon een heel stuk van dat fabricageproces hergebruiken. Dat zou wel een optie zijn.

Maar als ik tien jaar geleden had gezegd dat je weer analoge Korgs, Moogs, Prophets en Oberheims zou kunnen kopen had je me ook voor gek versleten!
Ja, want het is niet makkelijk. De weg naar succes lijkt om klein te beginnen, dus wat dat betreft is het veelbelovend dat Korg nog wat doet, maar de vraag is of het even snel incashen en lip service is of daadwerkelijk commitment. Wat dat laatste betreft is er meer heil in de modulaire hoek, omdat het daar met toewijding en passie wel goed zit.

edit: om even op dat "beleving" deel terug te komen: ik bedoel dan de soort digitale piano's die keurig in zwartglanzende lak worden uitgevoerd met een complete vleugel-omkasting maar met speakers. http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/keyboards/hybridpianos/avantgrand/n3/?mode=model dus - zet 'm op een cruise-schip neer of zo, en hop.

Back