Het einde van het analoge tijdperk?

en vergeet ook niet:

analoge instrumenten en apparatuur kan je ruiken!

Heerlijk die geur. Vooral van oude versterkers mmmm. Die mogen ze wat mij betreft in aftershave vorm terugbrengen op de markt
Of wat dacht je van cassettedecks, die ruiken pas lekker. w.s. door warmte en het rubber.

Heerlijk die geur. Vooral van oude versterkers mmmm. Die mogen ze wat mij betreft in aftershave vorm terugbrengen op de markt
Of wat dacht je van cassettedecks, die ruiken pas lekker. w.s. door warmte en het rubber.

Over geur gesproken. Het is mij opgevallen dat Russische synthesizers vaak een heel typische geur hebben, ook als het apparaat uit staat. Ik vraag me al een tijdje af waar dat vandaan komt.

De geur van opgewarmd stof en rubber inderdaad... geur van de tape ook... :L
Ik heb me onlangs een Revox A77 en een Studer A80 aangeschaft. Eerst helemaal van stof ontdaan en uitgekuist. Het zal dus nog wel een tijdje duren eer die "vintage" zullen ruiken! :mega:
(ik kon er natuurlijk ook geurvreters in leggen...)

sowieso beter dan de nieuwerwetse geur van insecticide zo gauw er maar een stukkie hout aan zit.
een beetje ikeakastje legt in het eerste 1/2 jaar ieder paard om dat binnen de stankcirkel van 1 meter komt.
tjonge wat stinkt die nieuwe troep vaak chemisch.
neen dan liever de sigarenlucht die langzaam vrij komt als ik achter het eeuwenoude harmonium kruip en de pedalen doe kreunen.

Is dat nou toeval dat ik bovenin dit draadje ineens een reclame voor geurkaarsen zag staan? :?:dubbel: Ik was niet ingelogd, dat zeg ik er meteen even bij.

On topic: analoog zal heus niet verdwijnen en blijft gewoon samen met andere synthesevormen (hard/software) bestaan. Lekker gebruiken wat jij zelf fijn vindt en gewoon muziek maken is het beste wat je kunt doen :eureka:Waarmee ik niet wil zeggen dat ik per definitie tegen dit soort discussies ben, maar ze zijn inderdaad al tig keer gevoerd.

Ik heb trouwens wel een hypothese over waarom de vraag (even afgezien van stijgende wereldbevolking) en dus ook de prijzen toenemen. Muziekmaken is nog nooit zo laagdrempelig geweest. Iedereen heeft een al computer (of device) en software is ook (al dan niet freeware) goedkoop te krijgen.
Veel mensen proberen het dus uit, veel mensen stoppen, maar een percentage gaat door. Een gedeelte van die mensen stappen dan weer over op hardware en komen uit bij de klassiekers. Zolang de groep die het dus 'uitprobeert' steeds groter wordt, neem uiteindelijk de groep die hardware gaat kopen ook toe.

Ook is het zo dat nu een generatie 'ouder' wordt en kapitaalkrachtig genoeg om hun jeugddromen te verwezelijken.

Het helpt natuurlijk niet dat je op eBay gelijk kan zien wat 't waard is in plaats van nog ergens voor 2 tientjes een 303 op zolder of in de pandjeszaak aan te treffen. Wat dat betreft snap ik ook niet waarom mensen keihard hun eigen ruiten in gooien, gewoon lekker bij de plugins blijven en laat die ouwe troep maar links liggen :D

Ik weet niet hoe duur het is om die MS20 Legacy controllertjes van hun ingewanden te ontdoen (en of de knoppen lekker voelen)

De knoppen voelen best redelijk. Ze zijn wel PCB mount dus je zou de hele printplaat moeten vervangen. Maar voor serieuze productie moet dat nog wel kunnen natuurlijk. De kans is wel groot dat de controller niet de juiste waardes gebruikt voor de potmeters. Ze zullen er wel allemaal gelijke ingedaan hebben omdat hij toch met een microcontroller uitgelezen wordt.

Keyboard is lastiger. Dat is rubbercontactjes met een matrix, die zal toch door een processor uitgelezen moeten worden. Dus het eerste stukje analoog gaat je met deze dit keyboard niet lukken.

Verder weet ik niet wat voor jacks ze gebruiken. De mcu deteckteert alleen de aanwezigheid van een kabel, maar er zullen geen switching jacks enzo in zitten waar dat in de echte MS20 wel nodig is.

Al met al zal er weinig echt herbruikbaar zijn om er 1-op-1 een echte analoge synth van te maken ben ik bang.

Over geur gesproken. Het is mij opgevallen dat Russische synthesizers vaak een heel typische geur hebben, ook als het apparaat uit staat. Ik vraag me al een tijdje af waar dat vandaan komt.

Beetje eng dit 8D

ik vraag me al een tijdje af waar dat vandaan komt.
dat is de geur van het bloed, zweet en tranen die nodig zijn om revolutionaire synths te maken
166_m.jpg

polonium

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Litvinenko

Back