Welke vd Twee ?? (step sequencers)

RSB

Whoehahaha
Winstuitkering is in aantocht :P

Voor bij mijn modular zoek ik een step-sequencer (Desktop/rack) en nou zit ik al maanden te twijfelen tussen de volgende 2.

Analogue Solutions Oberkorn MK3
as_oberkorn3.jpg

MFB Urzwerg Pro
mfbuzpro_s.jpg

Mijn grootste struikelblok is de buildquality van MFB. in het verleden ooit eens die Step64 gekocht en dat vond ik zo gammel dat die bijna pd de deur weer uit is gegaan. Analogue Solutions heb ik nog nooit iets van gehad maar dat ziet er kwa build al 10x beter uit. Dat zegt natuurlijk nog niks maar toch. De functionaliteit is redelijk gelijk van deze 2 (naar ik kan zien) allebei hebben ze wel wat afwijkende dingen maar in grote lijnen doen ze redelijk het zelfde volgens mij.

Nu kon ik natuurlijk ook nog de Doepfer Dark Time erbij zetten maar die vind ik te weinig opties hebben en ik heb al moeite om voor de midi-functies van de bovengenoemde te betalen dus laat staan voor een USB-poort op de Darktime.

Wie heeft een van de twee en kan er wat pros en cons over geven uit eigen ervaring.

bvd

Je hebt daar wel een punt. ;) maar toch weegt de build quality wel mee vind ik.
Vraag mee ook af of het misschien de moeite is om de pots, schakelaars en kast te vervangen van de MFB

Hier een filmpje van de Oberkorn 3

Maare.... Kan dit ook gedaan worden zonder midi??? Of heb je dan alleen maar forward???

de oberkorn ziet er wat logischer uit qua 16 stappen op een rij (ff uitgaande van het feit dat 16 stappen gemiddeld genomen de norm is dan)...
dat 'ie inbouwbaar is in een rack is denk ik ook iets netter/makkelijker dan zo'n tafeltopje...

hopelijk hebben beide ook een in/uit schakelbare quantizer functie aan het einde van het CV pad anders wordt het wel een heel gepiel om (wanneer gewenst) noten strak getuned te krijgen...

De MFB heeft dit

To create precise chromatic pitches, the CV-output can be quantized to approximately 1 to 5 volts. Use Range12 and Range34 controls and set a value left to center position. With values right from center position, CV-quantization is inactive. The Quantize switch either activates this function for sequence rows 1+2 or all four rows. In its center position, quantization is deactivated.

In de handleiding van de Oberkorn kom ik niks tegen over quantize, dus die zal dat wel niet hebben.
In het verleden een SQ10 gehad (3x12steps) die dat ook niet had, was in mijn geval goed mee te werken.

@patatmet

Maar die "clock in" op de MFB reageert toch wel op bijv. de trigger-outs van een 808!? Clp/Acc/Cb

"Start In/Clock In URZWERG PRO can be synchronized to other analogue gear using its Start In and Clock In jacks. These jacks work as in- and outputs, depending on the Sync Mode switch setting (Int or Ext), which defines master or slave mode."

Kan mij niet voorstellen dat dat niet zou werken.

Neem gewoon die oberkorn man, ik garandeer je, binnen twee weken probeer je alweer van die MFB af te komen omdat het allemaal te klein en prielerig is.

@patatmet

Maar die "clock in" op de MFB reageert toch wel op bijv. de trigger-outs van een 808!? Clp/Acc/Cb

"Start In/Clock In URZWERG PRO can be synchronized to other analogue gear using its Start In and Clock In jacks. These jacks work as in- and outputs, depending on the Sync Mode switch setting (Int or Ext), which defines master or slave mode."

Kan mij niet voorstellen dat dat niet zou werken.

Dit is wat ik begrepen heb van een MFB gebruiker: De klok is 96ppqn en synced dus niet goed met andere spullen, maar ik weet het niet zeker.

Als dat zo is zou dat voor mij meteen de knoop doorhakken, uit de manual kan ik ook niet opmaken wat die Clock-In nou precies voor signaal wilt maar ik nam aan dat het gewoon een soort Step-in was {gates}

even van Muffwiggler gejat:

Anyway, all of these sequencers mentioned (Rene, PP/Brains, Seq01/02, Urzwerg) will sync perfectly using the Trigger plug in and a simple sequence, as someone else pointed out. This is preferable to using clock IMO because you can easily adjust when / how fast the sequencer steps. I use it with my PP/Brains and Seq01 all the time and it is flawless. Whoever said that the Urzwerg will only respond to 96 ppqn is wrong - there is an option to switch it to receive 1/1 triggers - check the manual.

dacht al dat het zoiets zou zijn. ;) Alleen kan ik het niet vinden in de manual :?

Back