Muziektheorie: Tip

ptaurus

Ouwe rot
Ik heb onlangs de site trancemusicmastery.com ontdekt.
Zoals de naam al zegt gericht op trance, maar wel behoorlijk diepgaand.
Voor de liefhebber van muziektheorie achter de trance muziek heel interessant.
Niet iedereen zal daar behoefte aan hebben. Is ook wat droog op sommige momenten.
Maar complete tracks worden diepgaand geanalyseerd. Voor mij in elk geval bijzonder leerzaam en toepasbaar om ook een meer vanuit de theorie iets te maken en niet zomaar in het wilde weg en maar hopen dat het klopt/klinkt.

Er worden natuurlijk ook uitgebreide tutorials gegeven op het gebied van songs maken en sound design. Zowel theorie als dit via duidelijke (lange) films.

Ik lees hier op de site nog wel eens dat mensen vragen naar dit soort zaken (muziektheorie en hoe sommige dingen in elkaar steken of hoe maak je dit en dit geluid). Voor die mensen zou ik zeker zeggen om eens een kijkje hier te nemen en voor geringe kosten heel veel kennis en kunde op te doen.

Doe er je voordeel mee.

Paul

Leuk voor beginners, ik heb er even door heen gescreened.

ps. uiteindelijk ben je alleen maar bezig met leren hoe je desbetreffende track moet maken.

Dat is wel erg kort door de bocht.
In de VIP sectie gaat het een stuk dieper.

Ik heb nu net een uitleg zitten bekijken over de verschillende musical modes als dorian, Phrygian en dergelijke. Vind ik niet echt beginners materiaal.

Maar goed wat voor de 1 simpel is kan voor de ander pittig zijn.
Mijn persoonlijke mening is dat het soms behoorlijk dipe op de stof ingaat en daarmee interessant is, want meestal blijven dit soort zaken erg oppervlakkig.

Ik denk ook niet dat het alleen over desbetreffende track gaat. Er wordt zeer veel omheen verteld en de muziektheorie staat los van een track. De track is meer de kapstop waar het aan wordt opgehangen.
Het namaken van een track geeft ook weer nieuwe ideeen en inzichten van hoe dingen aan te pakken. Ik heb al verschillende tyracks nagemaakt (ook bij andere sites als sonicacademy, en olav Basoski) en leer daar elke keer weer van.
Verschillende technieken, de ene aanpak, de andere aanpak. Daar kan ik wel een boom over opzetten.
Door sounddesign tutorials te doen leer je ook weer hoe zelf klanken te maken en niet altijd gelijk een preset te pakken. Hoe zit een geluid in elkaar. Allemaal dingen die ik daarvan heb geleerd en zelf ben gaan gebruiken.
Veel had ik nooit zelf gevonden in de eenzame uren achter de pc. Voor mij is dit een ideale vorm van leren

Ik zeg overigens niet dat je er een betere muzikant/producer/arranger van wordt. Ik ben nu eenmaal niet creatief en talentvol. En dat heb je in de basis nodig.

Paul

Oke, je hebt gelijk, je zult er zeker van leren en deze is ook gratis, dus goed. Maar om er nou voor te betalen, tegenwoordig kun je alles op youtube vinden.

Heb ik geen enkel probleem mee.
Op YT staat alles door elkaar en weet je op voorhand niet wat waar staat.
Ook zul je niet snel dingen vinden die je niet kent, want je weet niet dat je er op kunt zoeken.
Ik ben dus best bereid te betalen als iemand dat netjes voor mij bijlekaar heeft gezet en er een goed verhaal van heeft gemaakt.

Op YT blijft het allemaal toch een beetje rommeltje

Maar het blijft allemaal heel persoonlijk en de meeste mensen zullen het niets vinden, maar ik behoor dan tot de kleine minderheid die het wel heel handig vind.

Er is wel 1 nadeel aan deze site en dat is dat je de tutorials niet kunt downloaden (de meeste dan). Dat hebben de site van sonicacademy en van olav basoski dan weer wel, maar vooral SA is dan ook een stuk duurder en richt op nog veel meer. Datzelfde geldt voor Basoski, maar daar is dan weer het voorleed dat je tutorials "per stuk" kunt kopen.

Paul

Back